• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany czekają gdyńską marinę. Belgijski deweloper wybuduje centrum żeglarskie

Piotr Weltrowski
18 lipca 2024, godz. 13:15 
Opinie (150)
Nova Marina - wizualizacja inwestycji. Nova Marina - wizualizacja inwestycji.

Nowe centrum żeglarskie ma powstać w Gdyni na Molo Południowym, tuż obok portu jachtowego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego jako wspólna realizacja jednego z największych europejskich deweloperów - Ghelamco oraz Polskiego Związku Żeglarskiego.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podoba ci się projekt zmian na terenie gdyńskiej mariny?

O rozmowach między firmą Ghelamco i Polskim Związkiem Żeglarskim mówiło się w Gdyni od lat. W 2021 r. wydawało się nawet, że realizacja wspólnego projektu ruszy lada dzień, ostatecznie jednak dopiero teraz cały projekt nabrał rozpędu, a w czwartek zaprezentowano projekt inwestycji nazwanej Nova Marina.

W pięciokondygnacyjnym obiekcie o powierzchni użytkowej ok. 20 tys. m kw. znajdą się m.in. siedziby gdyńskich klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy, w tym lokale z widokiem na port i marinę. Obiekt będzie wyposażony m.in. w hangary do przechowywania jachtów, a także podziemny garaż.

Projekt wpisujący się w gdyński modernizm



- Gdynia to miasto, gdzie na każdym kroku można odczuć ideę jej twórców, modernistycznych architektów i urbanistów - ich optymistyczną wiarę w jutro, fascynację nowoczesnością, czytelnością form i funkcjonalnością. Ale można także wyczuć ich zamiłowanie do światła, przestrzeni, morza i zieleni. Nasz projekt czerpie z tych wartości i płynnie wpisuje się w kontekst Pirsu Południowego, nawiązuje do ikonicznych budynków Gdyni lat 30. ubiegłego stulecia. Jest współczesną kontynuacją idei i ambicji jej pionierów, wieńcząc jeden z kluczowych fragmentów nadmorskiej panoramy - mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Nova Marina - wizualizacja inwestycji. Nova Marina - wizualizacja inwestycji.
Warto tu zaznaczyć, że projekt w fazie powstawania był konsultowany zarówno z władzami Gdyni, jak i konserwatorem zabytków. Wszystko po to, aby wpisywał się on w modernistyczną architekturę miasta.

- To miejsce z bogatą przeszłością od lat oczekiwało projektu na miarę rangi dla polskiego żeglarstwa. Nova Marina Gdynia będzie godną wizytówką polskiego żeglarstwa i siedzibą m.in. gdyńskich klubów żeglarskich, zapewni infrastrukturę i obszary do działania w skali lokalnej i międzynarodowej. Stanie się nową wizytówką miasta, polskiego żeglarstwa i wspaniałą przystanią dla wszystkich, którzy mają wiatr i morze w sercu - mówi z kolei Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.

Inwestycja ukierunkowana na funkcje żeglarskie



Projektowany obiekt jest zlokalizowany bezpośrednio przy Basenie Żeglarskim im. Gen. Mariusza Zaruskiego i ma za zadanie pomóc rozwijać działalność istniejących klubów i szkółek żeglarskich oraz kontynuować rozwój tego sportu.



Za sam zaprezentowany w czwartek projekt Nova Marina odpowiedzialna jest pracownia PIG Architekci. Wyłoniono ją w ramach zamkniętego konkursu, do którego zaproszono pięć znanych polskich pracowni.

Nova Marina - wizualizacja inwestycji. Nova Marina - wizualizacja inwestycji.
- Od samego początku chcieliśmy zaprojektować kompleks, który będzie wkomponowany w istniejący, bardzo charakterystyczny kontekst. Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego. Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim - mówi Michał Lah z pracowni PIG Architekci.

Początek prac pod koniec tego roku



Początek prac budowlanych obiektu Nova Marina Gdynia zakładany jest na przełomie 2024 i 2025 r. Według aktualnego harmonogramu obiekt ma zostać oddany do użytku w 2027 r.

Tak aktualnie wyglądają tereny wokół gdyńskiej mariny - inwestycja obejmie te widoczne na zdjęciu po lewej stronie. Tak aktualnie wyglądają tereny wokół gdyńskiej mariny - inwestycja obejmie te widoczne na zdjęciu po lewej stronie.
Będzie on łączył funkcje żeglarskie z funkcjami komercyjnymi. Niemniej warto podkreślić, że nie powstaną tam żadne mieszkania - plany miejscowe nie dają takiej możliwości. Funkcje komercyjne będą więc głównie związane z obsługą mariny oraz odbywających się w niej imprez. Na konferencji mowa była między innymi o komercyjnym użytkowaniu hangarów oraz o bazie noclegowej, która powstanie w ramach inwestycji.

Ghelamco - duży europejski deweloper debiutuje w Trójmieście



Na koniec warto też przybliżyć sylwetkę Ghelamco. To firma, która do tej pory nie zaznaczyła swojej obecności w Trójmieście, ale jest uznawana za jednego z największych deweloperów działających na rynku europejskim.



W portfolio zrealizowanych obiektów posiada m.in. nowoczesne wieżowce w centrum Warszawy: Warsaw Spire (220 m) z placem Europejskim, wielofunkcyjny kompleks The Warsaw HUB czy ponad 200-metrowy Warsaw UNIT.

Firma pochodzi z Belgii. Na tamtejszym rynku działa najprężniej, choć prowadziła też wiele inwestycji w Wielkiej Brytanii. Nie boi się przy tym inwestycji o charakterze bardziej miastotwórczym niż komercyjnym. Przykładem jest tu Plac Europejski w Warszawie - publiczny plac miejski zaprojektowany i zbudowany przez prywatny podmiot na swoim gruncie.

Opinie (150) 5 zablokowanych

  • Wszędzie V (1)

    Na siłę pakowane V zamiast W. Europejsko uśmiechnięte. Poza tym co druga inwestycja jest Nova, a co gdy będzie stara, jaką literkę zmienią? Srova?

    • 15 0

    • Kocham to

      • 1 0

  • Radny Piesiewicz coś dziwnie zamilkł (2)

    juz przestała przeszkadzać mu betonoza i odcinanie miejskich przestrzeni od mieszkańców?

    • 16 0

    • Przecież to był teren (1)

      Polskiego Związku Żeglarskiego.

      • 0 2

      • Przecież miasto ma wpływ na to co powstaje na prywatnym terenie

        • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    co by miało nie powstać, to niech szybko powstanie (6)

    bo obecny widok tych ruin w postaci budynków klubów żeglarskich to prawdziwy wstyd dla miasta; I niech jeszcze wyprowadzą te budy z chińszczyzną za 5 PLN

    • 88 29

    • i to wsiurskie wesołe miasteczko (2)

      tez do wywalenia jak najszybciej

      • 4 4

      • (1)

        wesołe miasteczko jest wsiurkie w ch..., ale stoi na prywatnym terenie, więc nikomu nic do tego, jak właściciel dysponuje swoją właśnością.
        Spór o tę działkę to kolejny trup, który wypada z Szafy po Szcurku, Łucyku i reszcie bandy.

        • 9 0

        • Widać że latami w Gdyni nie byliście.Gdzie masz wesołe miasteczko ,przecież tam od 2 lat budują hoteliki dla warszawki.Już chyba l3psze było by te miasteczko ,bo chociaż coś dla ludu

          • 3 0

    • Niech te budy z Chińszczyzną zostawią

      Serio, chociaż tanio jest

      • 4 0

    • Nareszcie !!!

      • 1 4

    • Po co jacht kluby w mieście portowym

      Zróbmy tam apartamenty inwestycyjne a na dole trzy Żabki.

      • 6 1

  • Wygląda na zwykłe hotelidła

    Hangarów na wizualizacji nie uświadczysz

    • 33 0

  • Gdzie Beton!? (1)

    Zdecydowanie za dużo zieleni powinno być więcej betonu lub asfaltu.

    • 7 3

    • zdrowy?

      Ale ty człowieku zdajesz sobie sprawę, że tam aktualnie też stoi beton?

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Mi się podoba (9)

    Jestem na tak! Niech centrum w końcu zacznie wyglądać nowocześnie, liczę że w końcu znikną te budy z chińszczyzną i szajsem, nie mogę na nie patrzeć. Aktualnie to miejsce wygląda jak Krupówki albo giełda w małym mieście

    • 124 34

    • A to jeszcze się nie spaliły jak kluby u myjnie przy Seetowers ?

      • 2 5

    • (1)

      Jedna opinia na minus, a jest wyróżniona. Propaganda na całego.

      • 7 4

      • To samo chciałam napisać :D

        • 6 5

    • Ale tych bud już dawno nie ma (2)

      • 7 7

      • Zalecam wizytę na Skwerze. Każda buda z goframi, magnesami itp w innym stylu, ulepiona z byle czego. Bokser i automaty postawione na chodniku. Wieś tańczy i śpiewa.

        • 10 2

      • Yacht kluby to obskurne budy !

        • 1 4

    • I oby jak najszybciej .

      • 2 4

    • Tiaaa i deweloper, który zbuduje bloki dla "warszafki",

      spowoduje że co? Że Gdynianom będzie się żyło lepiej? Kto na tym skorzysta, poza międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi, które wykupią większość mieszkań i "warszafką", która wykupi resztę?

      • 8 4

    • Znowu klocki oczywiście z bazą mieszkaniową.Czyli jakby hotel .Przeciętny mieszkaniec Gdyni znowu nawet tam nie będzie mógł skorzystać z kibla i jedynie będzie mógł popatrzeć z rozdziawioną buźką jak żyją bogaci.Dalej w Gdyni dla normalnego Kowalskiego nicccc.Kiedy jakieś konkretne oceanarium,fontanny,boiska czy parki nad samym morzem z porządnymi drzewami.Co nie opłaca się...

      • 4 0

  • Może według planu nie będzie mieszkań, do czasu zmiany sposobu użytkowania. Nie martwcie się będzie w terminie, bo przyłącza będą gotowe, tylko na razie nie są ujęte w planie zgłoszonym. Przecież tak dzielili mieszkania, miało powstać 6, finalnie jest 12.

    • 9 1

  • (1)

    W sumie to wszystko jedno; po poprzedniej ekipie odkręcanie wielu "wizji" zajmie lata, a te budynki i tak straszyły tylko spacerujących.

    • 0 6

    • To nie była własność miasta.

      Polski Związek Żeglarski był właścicielem ale sprzedał większość udziałów.

      • 1 1

  • Na środku proponuję 20 metrowy (1)

    Odlew stolca z brązowego asfaltu - jako pomnik tego pokolenia.

    • 19 3

    • Jest już w Sopocie. Można tylko formę zmienić :D

      • 4 0

  • Ja nie chce juz tych novych inwestycji, chce Gdynie i Swietojanska z lat 2000

    • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane