• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo większa strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
16 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.

Gdańsk poszerza strefę płatnego parkowania w kilku dzielnicach miasta. Na ulicach już pojawiają się dodatkowe parkomaty, chociaż zaczną działać dopiero od października. Wreszcie będzie można zapłacić za postój kartą bankomatową.



Jak oceniasz strefy płatnego parkowania w miastach?

Od października powiększy się strefa płatnego parkowania w Gdańsku - kolejne ulice zostaną włączone do istniejących stref. Mieszkańcy i kierowcy od kilku dni mogą dostrzec wymieniane lub ustawiane na nowo parkomaty. Ich ustawienie zapowiadaliśmy przed miesiącem.

Największe zmiany wprowadzone zostaną w centrum Gdańska - do strefy zostanie włączone Młode Miasto zobacz na mapie Gdańska i tereny wokół Urzędu Miejskiego na ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Koronnym argumentem urzędników w tej sytuacji jest zapewnienie rotacji samochodów na wolnych miejscach w godz. od 9 do 17 w dni powszednie.

W Oliwie natomiast strefę poszerzono o ulice przy Olivia Buisines Center zobacz na mapie Gdańska i Hali Olivia. zobacz na mapie Gdańska Na Aniołkach z kolei opłatę za postój będzie trzeba dodatkowo wnosić przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie znajduje się Centrum Medycyny Inwazyjnej. We Wrzeszczu natomiast za parkowanie kierowcy zapłacą w rejonie Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska.

Opłaty, przynajmniej na razie, nie będą pobierane w nowej strefie parkowania w Brzeźnie. O ewentualnym kasowaniu kierowców zdecydują sami mieszkańcy, jeśli okaże się, że trudno im tam zaparkować auto.

  • Strefa parkowania w obrębie Śródmieścia.
  • Strefa parkowania w obrębie Wrzeszcza.
  • Strefa parkowania w obrębie Aniołków i powiększona o ul. Smoluchowskiego.
Najpierw akcja informacyjna

Urzędnicy nie chcą zaskakiwać kierowców parkujących w miejscach, które dotąd nie były w obrębie strefy płatnego parkowania.

- Planujemy akcję informacyjną tydzień przed uruchomieniem parkometrów. Poinformujemy kierowców, że stawiają auta w miejscu, gdzie niebawem będą pobierane opłaty - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Trzeba będzie uważać, bowiem brak opłaty będzie skutkować mandatem w wysokości 50 zł. Na szczęście jednak niefrasobliwi kierowcy nie otrzymają punktów karnych.

  • Strefa parkowania w obrębie Oliwy - powiększona do ul. Bażyńskiego.
  • Strefa parkowania w obrębie Brzeźna, na której nie będą pobierane opłaty.
  • Strefa parkowania w obrębie Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Za postój zapłacimy kartą bankomatową

Urzędnicy zapewniają, że nowe parkomaty są dostosowane do niezawodnej pracy na otwartej przestrzeni, przy temperaturze od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza, przy wilgotności względnej do co najmniej 95 proc. Mają być też odporne na akty wandalizmu, a stalowa obudowa ma być zabezpieczona powłokami antygraffiti oraz antyplakatowymi.

Na parkomatach pojawią się klawiatury, bo aby wykupić bilet w parkomacie, trzeba będzie wprowadzić numery tablic rejestracyjnych pojazdu. Dlatego wszystkie przyciski funkcyjne są podświetlane przy słabej widoczności oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne i możliwość zablokowania (np. klejem szybkoschnącym). System obsługi będzie intuicyjny i trwale opisany słownie w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim). Zmiany uszczelnią system i sprawią, że kierowcy nie będą już mogli przekazywać sobie niewykorzystanych biletów parkingowych.

Za postój będzie można płacić bilonem (w złotówkach i w euro), przy pomocy telefonów komórkowych, a także żetonami i kartami bankomatowymi metodą zbliżeniową. To nie tylko ułatwi płatności, ale także usprawni rozliczanie się.

Nowe parkomaty - podobnie jak te obecnie działające - nie będą wydawać reszty, a w przypadku awarii powinny wyświetlać lokalizację najbliższego sprawnego parkometru.

Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Opinie (324) 3 zablokowane

  • darmowo dla mieszkańców (11)

    Jeśli ktoś porkuje pod swoim domem i nie ma możliwości zaparkować w innym miejscu, to powinien mieć darmowy parking. Żadnych abonamentów dla miszkańców nie powinno być.

    • 67 26

    • powinien być symboliczny, na 1 samochód na adres.

      Jak są dwa, to płacić.

      • 18 12

    • (5)

      A to jest jakis obowiązek posiadania samochodu?
      Samochód mieszkańca zajmuje mniej miejsca niż inne?
      Kupiłeś konia to na owies i padok też Ci musi wystarczyć.

      • 30 18

      • ty jesteś taki głupi od urodzenia czy korepetycje bierzesz ?

        • 12 21

      • xxx (3)

        ok patafianie, od dziś miasto nie dotuje komunikacji miejskiej i za bilet zapłacisz 10 zł-pasuje ci?

        • 3 8

        • ok od dziś miasto nie dotuje dróg. Sami sobie budujcie i utrzymujcie. (1)

          za tunel mi wyszło że każdy kierowca gdańska ma do oddania 3.3tys zł.

          • 7 4

          • miasto nie dotuje dróg

            bo nie ma własnych pieniędzy. Wszystko co ma spływa do niego z podatków płaconych przez mieszkańców.

            • 4 2

        • Jeśli miasto miałoby nie dotować biletów, to niech oddadzą mi moje zabrane pieniądze w podatkach, to będę mógł płacić nawet 20zł za bilet i jeszcze mi na waciki zostanie.

          • 2 0

    • (2)

      darmowo to tylko na swojej działce - parkujesz na terenie miasta to płać - taki sam on twój jak i mój.

      • 9 5

      • xxx (1)

        chodzisz po moim chodniku, jeździsz po mojej ścieżce rowerowej?-od dziś każdy płaci za korzystanie z chodnika i ścieżki-to jest Twój kretyński sposób rozumowania.

        • 7 4

        • ale za jezdnie nie płacisz! co innego przejechać/przejść (za to się płaci w podatkach)

          co innego zostawiać swoją prywatną rzecz w miejscu publicznym jaką jest auto na np. cały dzień

          • 5 2

    • Od kiedy publiczna ulica należy do mieszkańców okolicznych domów?

      • 12 2

  • Panie redaktorze Naskręt - - - (2)

    Do Szanownego Pana redaktora:
    Cytat: Trzeba będzie uważać, bowiem brak opłaty będzie skutkować mandatem w wysokości 50 zł. Na szczęście jednak niefrasobliwi kierowcy nie otrzymają punktów karnych."
    Proszę przyswoić sobie trochę niezbędnych przepisów, i nie wprowadzać Czytelników w błąd.
    50 PLN to nie mandat tylko opłata dodatkowa.
    Ostatnio kilka miast w Polsce (Szczecin a w szczególności Nysa) przegrało w NSA sprawy związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem SPP (Stref Płatnego Parkowania).
    Sprawę pogróżek (?) punktami można śmiało wyśmiać.

    • 45 5

    • (1)

      W Polsce nie ma tzw. prawa precedensu. Wiec wykładania prawa jest niezalena przy każdej sprawie.

      Ale skoro uważasz, iż miasto robi coś niezgodnie z prawe masz szansę się wykazać. Droga sądowa jest otwarta dla każdego. Tylko wymaga troche więcej, niż pisania na forach.

      • 8 3

      • Precedensu nie ma, ale jeśli NSA wydał taki a nie inny wyrok, to ciężko oczekiwać, że ten sam sąd w identycznej sprawie wyda odmienny wyrok.

        • 1 0

  • a w Gdyni to taki syf z parkowaniem, że i strefa nie pomoże (2)

    Rozwiązać straż miejską w Gdyni a pieniądze przeznaczyć na słupki na chodnikach!

    • 21 5

    • i szlabany, bo się pedalarskie towarzystwo nie potrafi ogarnąć i po chodnikach jeździ

      • 2 5

    • syf to ty masz w głowie

      • 2 1

  • Budyn

    Budyń i jego parkometry....zbiera kasę na kolejne mieszkanie...A tak serio to skandal każda ulicę nie długo zrobią platna

    • 47 10

  • Taki nasz narod

    Dobrze myślący człowiek obywatel Polski który walczył budował odbudować Polskę teraz musi płacić za parkowanie to jest chamstwo naszych władz którzy są nieukami.

    • 33 9

  • powinni budowac wiecej parkingow (3)

    Ale w odpowiednich miejscach. Nie tak jak ten za zieleniakiem, ktory swieci pustkami. Kto to w ogole wymyslil. Taki parking nalezalo wybudowac kolo urzedu na nowych ogrodach.

    • 46 7

    • (2)

      z tego parkingu masz 10 minut pieszo do urzędów na 3 maja, na starówkę czy na plac zebrań ludowych. 10 minut pieszo to taki dramat?!

      • 2 5

      • 10minut

        Chyba jesteś młodym człowiekiem to szybkim krokiem dasz radę

        • 8 1

      • 10 minut, to ty spędzisz stojąc na światłach, na przejściu dla pieszych.

        • 2 0

  • parkowanie płatne

    czytałem wczoraj opis nowego parkometru i nie prawdą jest że trzeba podawac nr rejstracyjny pojazdu napisane jest tam ze jest to dobrowolne

    • 14 2

  • a co z mieszkańcami?

    no i kolejne pytanie:
    kiedy Adamowicz wyląduje w pierdlu ?

    • 53 9

  • Żądam strefy płatnego parkowania przy urzędzie wojewódzkim Marszałkowskim na okopowej. Tam jest idealne miejsce na parkometry.

    • 52 4

  • Podawanie nr rejestracyjnego.....

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane