• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo większa strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
16 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.

Gdańsk poszerza strefę płatnego parkowania w kilku dzielnicach miasta. Na ulicach już pojawiają się dodatkowe parkomaty, chociaż zaczną działać dopiero od października. Wreszcie będzie można zapłacić za postój kartą bankomatową.



Jak oceniasz strefy płatnego parkowania w miastach?

Od października powiększy się strefa płatnego parkowania w Gdańsku - kolejne ulice zostaną włączone do istniejących stref. Mieszkańcy i kierowcy od kilku dni mogą dostrzec wymieniane lub ustawiane na nowo parkomaty. Ich ustawienie zapowiadaliśmy przed miesiącem.

Największe zmiany wprowadzone zostaną w centrum Gdańska - do strefy zostanie włączone Młode Miasto zobacz na mapie Gdańska i tereny wokół Urzędu Miejskiego na ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Koronnym argumentem urzędników w tej sytuacji jest zapewnienie rotacji samochodów na wolnych miejscach w godz. od 9 do 17 w dni powszednie.

W Oliwie natomiast strefę poszerzono o ulice przy Olivia Buisines Center zobacz na mapie Gdańska i Hali Olivia. zobacz na mapie Gdańska Na Aniołkach z kolei opłatę za postój będzie trzeba dodatkowo wnosić przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie znajduje się Centrum Medycyny Inwazyjnej. We Wrzeszczu natomiast za parkowanie kierowcy zapłacą w rejonie Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska.

Opłaty, przynajmniej na razie, nie będą pobierane w nowej strefie parkowania w Brzeźnie. O ewentualnym kasowaniu kierowców zdecydują sami mieszkańcy, jeśli okaże się, że trudno im tam zaparkować auto.

  • Strefa parkowania w obrębie Śródmieścia.
  • Strefa parkowania w obrębie Wrzeszcza.
  • Strefa parkowania w obrębie Aniołków i powiększona o ul. Smoluchowskiego.
Najpierw akcja informacyjna

Urzędnicy nie chcą zaskakiwać kierowców parkujących w miejscach, które dotąd nie były w obrębie strefy płatnego parkowania.

- Planujemy akcję informacyjną tydzień przed uruchomieniem parkometrów. Poinformujemy kierowców, że stawiają auta w miejscu, gdzie niebawem będą pobierane opłaty - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Trzeba będzie uważać, bowiem brak opłaty będzie skutkować mandatem w wysokości 50 zł. Na szczęście jednak niefrasobliwi kierowcy nie otrzymają punktów karnych.

  • Strefa parkowania w obrębie Oliwy - powiększona do ul. Bażyńskiego.
  • Strefa parkowania w obrębie Brzeźna, na której nie będą pobierane opłaty.
  • Strefa parkowania w obrębie Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Za postój zapłacimy kartą bankomatową

Urzędnicy zapewniają, że nowe parkomaty są dostosowane do niezawodnej pracy na otwartej przestrzeni, przy temperaturze od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza, przy wilgotności względnej do co najmniej 95 proc. Mają być też odporne na akty wandalizmu, a stalowa obudowa ma być zabezpieczona powłokami antygraffiti oraz antyplakatowymi.

Na parkomatach pojawią się klawiatury, bo aby wykupić bilet w parkomacie, trzeba będzie wprowadzić numery tablic rejestracyjnych pojazdu. Dlatego wszystkie przyciski funkcyjne są podświetlane przy słabej widoczności oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne i możliwość zablokowania (np. klejem szybkoschnącym). System obsługi będzie intuicyjny i trwale opisany słownie w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim). Zmiany uszczelnią system i sprawią, że kierowcy nie będą już mogli przekazywać sobie niewykorzystanych biletów parkingowych.

Za postój będzie można płacić bilonem (w złotówkach i w euro), przy pomocy telefonów komórkowych, a także żetonami i kartami bankomatowymi metodą zbliżeniową. To nie tylko ułatwi płatności, ale także usprawni rozliczanie się.

Nowe parkomaty - podobnie jak te obecnie działające - nie będą wydawać reszty, a w przypadku awarii powinny wyświetlać lokalizację najbliższego sprawnego parkometru.

Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Opinie (324) 3 zablokowane

  • A potem się dziwią (1)

    Najpierw wszędzie płatne parkowanie, a potem się dziwią, że drobne sklepy w centrum padają. Przez te kilka godzin w soboty nie ma możliwości na taki handel, jak przez cały tydzień. Jak mam płacić za parkowanie, to już wolę pojechać do centrum Auchan lub Fashion Hause. Cenowo podobnie wyjdzie, ale nie będę mieć uczucia parszywego zdzierstwa za parkowanie.

    • 40 8

    • to dobrze ze nie ma takich jak ty w centrum

      czysciej, milej, kulturalniej

      • 2 3

  • w sopocie mieszaniec nie placi za postoj w swojej strefie (1)

    I smieci tez sa drozsze niz w sopocie i woda tańsza

    • 8 5

    • "mieszaniec" nie płaci? a co z tymi czystej krwi?

      • 4 1

  • parkingi płatne, ceny biletów autobusowych w górę (1)

    a potem będzie płacz, że "starówka" umiera

    • 29 6

    • obudz sie adamowicz

      jaki prezydent taka starowka-jak chlop jest skupiony na zasiadaniu w jak najwiekszej ilosci spolek to ni chu-chu nie widzi ,ze za jego kadencji miasto wymarlo a ludzie z pieniazkami przeniesli sie do gdyni i sopotu a pozatym jak ma sie takie aspiracje polityczne to za nic nie widzi sie burdelu we wlasnej piaskownicy.

      • 7 3

  • LG

    a co z oplatamai za sobotę i niedziele??pobierana nieprawnie przez wiparking??

    • 7 2

  • I bardzo dobrze. Tylko dlaczego mlode miasto? Kiedy Chmielna i okolice?

    • 4 5

  • też wprowadzę płatne parkowanie koło mojej posesji

    szczególnie dla turystów, i urzędasów

    • 16 2

  • Super, opłaty i parkingi (1)

    Jako kierowca gdy chcę zaparkować, to gdy widzę, że jest ciasno, to od razu kieruję się na parking płatny. Nie mam co oszczędzać jak mnie stać na auto za 100 tys zł. Jako osoba pracująca do pracy jeżdżę SKM. Gdańsk powinien budować parkingi podziemne i wielopoziomowe jak najszybciej. Nie lubię widoku parkujacych aut w zatoczkach i na chodniku. Szpeci ulice.

    • 12 10

    • rozrzutny jesteś

      sąsiad z domu obok ma auto za 400 tys. zł a parkuje za darmo przy swojej posesji.
      W miasto rowerem.

      • 5 2

  • "zapewnienie rotacji" (1)

    bardziej bzdurnego tłumaczenia nie słyszałem. To niech nie pobierają opłat.

    • 32 4

    • pani urzędniczko kochana

      niech pani szybciej wypisuje ten świstek bo muszę lecieć na parking zwolnić miejsce dla następnego petenta!

      • 3 0

  • Dlaczego nie ma rozsądnej opłaty miesięcznej dla jednej strefy? (8)

    Wiadomo, że jak ktoś pracuje w OBC i nadal chce dojeżdzac samochodem to zapłaciłby jakąś rozsądną miesięczną kwotę np 100 PLN i parkowałby legalnie. Miasto byłoby zadowolone a kierowca jakoś by się z tym pogodził. Ale nie, jedyna możliwość to 500 PLN za wszystkie strefy, a komu to jest potrzebne???

    • 29 4

    • (7)

      Bo takie rozwiązanie ma wykreować w Tobie nawyk korzystania z komunikacji publicznej, a nie blokowania miejsc parkingowych okolicznym mieszkańcom

      • 6 12

      • okoliczni mieszkańcy niech sobie parkują u siebie - teren miejski jest wszystkich zamieszkujących w Gdańsku

        • 9 4

      • trochę to nielogiczne (1)

        Przecież jak przyjeżdżam samochodem do pracy, to okoliczni mieszkańcy też są w pracy, (do której też pewnie pojechali samochodem), więc w tym czasie tego miejsca nie potrzebują?

        • 14 2

        • Zapraszam do Oliwy - zobaczysz w czym jest tutaj problem. Więcej przyjeżdża, niż wyjeżdża.
          W dodatku spora część przyjezdnych to takie tumany, które nie rozumieją, iż chodnik jest do chodzenia, a nie do parkowania.
          Na Derdowskiego tak skutecznie zastawiają chodniki, iż piesi chodzą ulicą.

          • 4 1

      • Autem jadę do pół h (3)

        Komunikacją 1,5h. Mam do OBC prawie 20 km z opłotków miasta, a z i tak odległego miejsca parkingowego muszę jeszcze dojść do biura z ciężką torbą (duży laptop z przyległościami) - autobusami i tramwajami byłoby jeszcze więcej dźwigania. Twoim zdaniem przesiadka w ZKM ma sens? Bo moim - prędzej poszukam sobie pracodawcy za granicą, żeby pracować w 100% zdalnie, niż dorzucę 2h dziennie na dojazdy i dłuższe obciążenie plecom...

        • 10 5

        • (1)

          Współczuję. Dla mnie poronionym pomysłem jest skupianie dwóch (plus Uniwerek) ogromnych campusów biurowych w jednym miejscu, gdzie wiadomo, że bedzie problem z parkowaniem. Dodatkowo ich budowa spowolnila przejazd Grunwaldzką (dodatkow swiatła i skrzyżowania. Takie campusy powinny być rozproszone i budowane np. za obwodnicą

          • 7 4

          • Akurat spowolnienie Grunwaldzkiej to dobry pomysł.

            • 3 2

        • Ale kto Tobie broni dojechać samochodem. Zapłać za parking i parkuj sobie do woli.

          • 4 1

  • Niestety

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane