• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Zapytaj fachowca... (1)

    To nie kierowcy ani policjanci czy urzędnicy a tym bardziej dziennikarze i komentatorzy powinni decydować. Jeśli realnie chcesz rozwiązać ten, jak i każdy inny problem, zawołaj fachowca. Jest w Gdańsku politechnika, która ma świetnych fachowców. Szkoda, że prawie nigdy to nie oni decydują które rozwiązanie problemów Miasta jest najlepsze. W Polsce panuje kult "wiedzy ludowej" która sprowadza się do dyktatury urzędników, aktywistów, dziennikarzy i komentatorów... A fachowa wiedza jest w pogardzie u "wszechwiedzących".... i dlatego jest jak jest (i inaczej nie będzie).

    • 3 2

    • Dokładnie. Zatem demokracja tak ale z wagą głosu uzależnionego od poziomu wykształcenia, czyli od fachowców.

      Najwyższa waga 100 dla ludzi z wybitnymi osiągnięciami.
      Profesorzy, doktorzy habilitowani 70
      Pozostali do ustalenia.

      Inaczej zawsze będą wygrywać idee populistyczne.
      Większość nigdy nie ma racji. Ludźmi się łatwo manipuluje.
      Jest teoria że demokracja weszła w zycie tylko dlatego ze pojawiło się radio i telewizja, czyli środki tzw masowego przekazu a tak naprawdę masowej manipulacji. W dobie internetu jest jeszcze gorzej.

      • 2 0

  • Konieczny przy tym odczyt tylniej rejestracji

    bo zwykłe kamery nie powstrzymają ściagaczy na motorach

    • 2 1

  • Hm...

    Na szczęście mieszkam w takim miejscu, że mogą wygodnie dojechać do Trójmiasta w ogóle na obwodnicę nie wjeżdżając.

    • 1 1

  • Prędkość 80 i trzeci pas

    Skończyć z farsą drogi ekspresowej, skoro jest to zwykła droga biegnąca od dzielnicy do dzielnicy wewnątrz miasta.
    Po ograniczeniu prędkości do 80, będzie można zwęzić pasy i zamiast awaryjnych zmieści się normalny trzeci pas ruchu.
    No i oczywiście odcinkowy pomiar i mandaty z górnych widełek żeby nikt nie wpadł na pomysł jazdy szybciej.

    Dość tracenia czasu bo ktoś musiał jechać 160 i się rozbił a dzieje się to prawie każdego dnia

    • 5 3

  • Proszę mi wybaczyć. (3)

    Ale ze statystyk wynika, że obwodnica to bardzo bezpieczna droga. Wszak jeśli by policzyć, że dziennie w każdym kierunku przejedzie obwodnicą 10tys. samochodów
    (a może i więcej, założyłem dość grube szacowanie, można mnie poprawić) to przez 4.5 roku obwodnicą przejechało blisko 16.5 miliona aut. Nawet zakładając dla prostoty obliczeń, ze w każdym aucie jedzie tylko kierowca - mamy prawdopodobieństwo 165:16500000 czyli jedna stutysięczna, że będziemy ranni lub jeden do ponad czterech milionów, że zginiemy.

    • 4 0

    • (1)

      i 1:100000 że zostanę ranny wyjeżdżając na obwodnicę to tak mało?
      Jeżdżąc nią 4 razy dziennie czyli około 1000 razy rocznie robi się już 1:100 tego że będę ranny?
      W ciągu kilku lat okazuje się że lepiej raz zagrać w rosyjską ruletkę niż jeździć obwodnicą

      • 2 0

      • Owszem zgadzam się.

        Im więcej razy dziennie jeździsz tym szansa jest większa. Ale trzeba na to spojrzeć inaczej. Mianowicie - w jaki sposób dochodzi do tych zdarzeń? Najechanie na pojazd stojący w korku i to z włączonymi światłami awaryjnymi oznacza ni mniej ni więcej, że kierujący pojazdem nie dostosowuje prędkości do warunków panujących na drodze. Czyli albo jedzie po prostu dużo szybciej niż powinien, a być może gapi się w telefon lub pisze DMa. Kolejna kwestia to warunki pogodowe, ogumienie pojazdu, jego stan techniczny, zmęczenie kierowcy jadąc przepisowo i nie siedząc na pupie auta będącego przed nami - ograniczamy swój wkład w potencjalne zdarzenie. Jeśli panujesz nad sobą, swoimi emocjami, pojazdem, szansa na krytyczne zdarzenie jest mikroskopijnie niewielka. Owszem, pani starsza w BMW na Armii Krajowej nie była nawet kierowcą, tylko była pasażerką poszkodowanego auta, ale ona po prostu nie miała szczęścia. Jednak równie dobrze możesz nie mieć szczęścia idąc chodnikiem, będąc na koncercie w palącej się hali czy w innym zdarzeniu, niezwiązanym z ruchem drogowym. Pointa jest taka, że zadbajmy o siebie a tych zdarzeń unikniemy.

        • 1 0

    • W wakacje dziennie przejeżdża ponad 100 000 (słownie: sto tysięcy) samochodów

      Tyle co ostatnio zrobioną za darmo autostradą A1( czyli teraz już płaci nawet ten co nie ma samochodu - brawo pis).

      • 0 0

  • Co 500m wybudować garba

    Leżący policjant na obwodnicy

    • 2 2

  • W jaki sposób odcinkowy pomiar predkosci zapobiegłby najechaniu w ciezarowke na prawym pasie? (2)

    • 3 0

    • a no tak że że caly ruch jedzie wolniej od rozpoczęcia pomiaru, jestem za max 90km/h na obwodnicy. Ryzyko wypadku rośnie (1)

      • 1 4

      • Ciezarowka jechala tak wolno, ze az stala

        • 0 0

  • Gdzie jest

    powiedziane że jadąc z przepisową prędkością nie spowoduje się wypadku?Wystarczy że taki i**ota będzie się bawił telefonem i mamy bumm. Koncentracja przede wszystkim i dobre szkolenie młodych kierowców i kultura. A nie jedzie delikwent na obwodnicy lewym pasem 60, i to jest w porządku?

    • 3 1

  • (1)

    problemem nie jest prędkość tylko brak edukacji w jeździe po drogach szybkiego ruchu. zacznijmy od nauki przyszłych kierowców jazdy na drogach ekspresowych i w trudnych warunkach... pomiar prędkości i tak nic nie zmieni dopóki kierowcy nie potrafią się zachować. poza tym 2 pasy to jest jakaś pomyłka. tam powinno być przynajmniej 3 pasy jak nie 4

    • 5 3

    • no niestety nie, chciałbym bardzo żeby tak było jak piszesz. Jednak zawsze się znajdzie tzw szybki i bezpieczny.

      Jeżeli taki szybki trafi na kogos na lewym kto wyprzedza przepisowo to będzie musial się dostosować, auta nie przeskoczy.
      Jestem przeciwny uciekaniem przed szybkim na prawy pas bo jemu się śpieszy z narażeniem kolizji.

      • 1 1

  • Odcinkowy pomiar prędkości oraz kamery rejestrujące auta nieprzestrzegajace bezpiecznej odległości

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane