• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • i kary za brak odleglosci !!! 50 metrów przy 100 km/ h

    i kary za brak odleglosci !!! 50 metrów przy 100 km/ h

    • 1 0

  • Oznakowanie

    A uważacie ze oznakowanie zjazdów na nowym węźle jest wystarczająco czytelne i jasne dla kierowców? Wg mnie niekoniecznie a to też moze powodować nieprzewidywalne manewry w ostatnim momencie.

    • 0 1

  • Obniżyć prędkość maksymalną.

    I obniżyć prędkość maksymalną w godzinach od 7 do 19. Niestety przy takim natężeniu ruchu lepiej jechać wolniej ale jechać. Przy 3 tys. wypadków w 4 lata nic dziwnego, że non stop stoimy.

    • 1 0

  • Mam trzy proste rozwiązania tyle, że Policja musi się wziąć do roboty a suszenie przy Ikei na 60kmh nie ma sensu

    1) Policyjne akcje z dronami mierzącymi odległość między autami, 50 tys mandatów dziennie, można zatrudniać nowych Policjantów do drogówki, sami na siebie zarobią
    2) Na 2 pasach max prędkość to 100kmh a na 3 pasach 120kmh.
    3) kilkadziesiąt fotoradarów robiących zdjęcia każdemu autu, trzymasz telefon no to mandat.

    Proste i skuteczne

    • 1 1

  • jadę lewym pasem np 100kmh tak jak pozwala ruch na obwodnicy

    trzymam odstęp i już widzę jak ktoś z tyłu chce wyprzedzić prawym pasem i wjechać w lukę może 10m pomiędzy autami.
    Jak koleś zjeżdża na prawy i wyprzedza ja dodaję gazu i koleś odpada bo musi hamować na prawym aby nie wjechać w TIRa.
    Za mną jest już inne auto i koleś na prawym zostaje tam na dłuższy czas.
    Fajna zabawa.

    • 0 1

  • kraj i**ot.w .

    obwodnica to priorytet takich spraw. pol a cz k u , noga z gazu. w niemczech połowa tych kierowców straciła by prawo do jazdy. oj pol a cz ki , po l a czki.

    • 1 0

  • Prosimy pilnie o trzeci pas!

    Prosimy pilnie o trzeci pas na obwodnicy....

    • 1 1

  • Odcinkowy pomiar nic nie wniesie, jest za dużo samochodów, za wąsko, brak pobocza ( nie ma jak zjechać gdy coś się wydarzy. Może od razu zrobić 50km/h i po kłopocie. Ta propozycja to tylko działanie pt. Czego od nas chcecie przecież coś robimy.

    • 0 1

  • Siedzenie na zderzaku

    Głównym problemem to nie jest aż tak prędkość tylko za mały dystans trzymania się między samochodami i gdy dochodzi do gwałtowne hamowania są później tego wlasnie skutki . No właśnie to jest największy problem na obwodnicy Trójmiasta

    • 0 0

  • Policja sama sobie przeczy

    Z treści artykułu ani przez chwilę nie wynika, że wypadki - a tym bardziej kolizje - są wynikiem nadmiernej prędkości. Najazdom na stojące w korku auto, a już w szczególności na prawym pasie, na pewno nie pomoże pomiar prędkości.

    Może policja by się przyjrzała zmieniającym szaleńczo pasy oraz obowiązkowi natychmiastowego usunięcia pojazdu z jezdni po awarii lub kolizji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane