• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa gdańskie tramwaje w rejestrze zabytków

MKo
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tramwaj o numerze 419 został wpisany do rejestru zabytków. Tramwaj o numerze 419 został wpisany do rejestru zabytków.

Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego zwróciło się do Pomorskiego Konserwatora Zabytków, by ten wpisał do rejestru dwa tramwaje należące do spółki GAiT. Konserwator przystał na propozycję miłośników komunikacji, czym pokrzyżował plany miejskiego przewoźnika.



Lubisz podróżować zabytkowymi pojazdami?

Za wpisem tramwajów do rejestru zabytków stoją sympatycy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego. To organizacja społeczna, której celem jest - jak sama o sobie pisze w mediach społecznościowych - promowanie transportu publicznego, poszukiwanie rozwiązania problemu wykluczenia komunikacyjnego, wspieranie nauki, edukacji i wychowania w duchu transportu proekologicznego.

Starania o wpis dwóch zabytkowych tramwajów do oficjalnego rejestru podjęto wiosną. Przyczyną - jak wskazują sami członkowie stowarzyszenia - była troska i próba ratunku przed planowaną modernizacją dwóch tramwajów Duwag N8C.

- Dzisiaj już na 100 proc. możemy potwierdzić, że unikatowe tramwaje o numerach 419 i 422 są bezpieczne - napisali w mediach społecznościowych. - Oba pojazdy od dnia 29 września br. widnieją w rejestrze zabytków ruchomych województwa pomorskiego! Teraz nasza organizacja będzie podejmowała starania o przywrócenie pojazdom dawnej świetności z wykorzystaniem oryginalnych i pasujących elementów pozyskanych od przewoźników eksploatujących wagony pokrewnych serii.
Docelowo tramwaje mają zostać odkupione od spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje i zmodernizowane ze środków stowarzyszenia. Według portalu Puls Gdańska, który jako pierwszy napisał o sprawie wpisu tramwajów do rejestru zabytków, spółka GAiT chciała zmodernizować zabytkowe tramwaje po grudniowym pożarze w zajezdni w Nowym Porcie i zastąpić nimi spalone składy. Po decyzji konserwatora jest już to niemożliwe.

Pożar w zajezdni w Nowym Porcie. Spłonęły dwa tramwaje, dwa inne uszkodzone Pożar w zajezdni w Nowym Porcie. Spłonęły dwa tramwaje, dwa inne uszkodzone

MKo

Miejsca

Opinie (93) 7 zablokowanych

  • Bezczelna prywata! Jakieś stowarzyszenie, dla załatwienia sobie nabytku, załatwia sobie decyzję konserwatora.. (1)

    Postuluję wszczęcie dochodzenia w sprawie korupcji urzędniczej. PS.:Strzok największym, współcześnie żyjącym szkodnikiem Gdańska.

    • 19 4

    • I to jeszcze,zapewne,

      po linii partyjnej....wicie,rozumicie,bog zapłac....

      • 1 1

  • Świństwo (1)

    Jak może stowarzyszenie które jest gołe jak Św Turecki wpisać nie swoją własność do rejestru zabytków....? To jak by ktoś wpisał komuś maszyny w hali produkcyjnej bo są zabytkowe proszę ich nie używać bo to unikaty.. firma pada..GAiT sobie poradzi ale takie sprawy załatwia się trochę inaczej. Najpierw rozmawia się z właścicielem, czy nie odsprzeda potem się remontuje a potem wpisuje do rejestru...Tak jak z samochodem kupujesz remontujesz i dopiero zakładasz żółte tablice, to zachowanie jest poniżej pasa...Golasy zrobili komuś pod górę i jeszcze są z tego dumni...Nasi miłośnicy też mieli pomysły na N-ke wpisali do budżetu obywatelskiego zdobyli jakąś kasę znaleźli firmę co podjęła się remontu prawie za freee i robota jakoś idzie obecnie widzę zastój ale pewnie chęci już się skończyły...Poczekamy jedno wiem jak to pseudo stowarzyszenie zawita do nas na zajezdnie w celu pojeżdżenia zabytkami to my ich miło przywitamy....

    • 27 3

    • Super, że coś się zaczęło dziać z remontem N-ki, gdzieś można znaleźć zdjęcia jak idzie robota?

      • 1 2

  • Od kiedy jaki konserwator zabytków moze decydować o nie swojej własności? (1)

    • 15 4

    • 99,(9)% zabytków nie jest własnością konserwatora

      • 6 0

  • Dom młynarza na Siedlcach też był zabytkiem (1)

    a konserwator palcem nie kiwnął jak go rozbierali...

    • 11 2

    • Kto był wtedy konserwatorem?

      No właśnie. Ktoś inny.

      • 3 1

  • Oj szkoda, zabytki w Gdańsku są takie łatwopalne...

    • 5 2

  • Konstal to legenda;)

    • 1 1

  • Wpisano w rejestr zabytków i co teraz?

    Będą stały, aż się rozsypią jak Nka, 102 i 105Na na Hallera?
    Może kompromis, czyli oryginalne czoła, wnętrze i wyposażenie, a dorobiona jedynie część niskopodłogowa?

    • 6 1

  • Nieprzemyślana decyzja

    Dlaczego stowarzyszenie wcześniej nie wystąpiło o wpisanie tych tramwajów do rejestru zabytków? Przecież już przy zakupie tych tramwajów było wiadomo, że albo będą pojazdami technicznymi lub będą dawcami częściej zamiennych dla innych N8C. Teraz można powiedzieć, że pieniądze, które miasto wydało na konkretny cel (może się trochę zmienił jeśli chodzi o modernizację, ale te tramwaje i tak miały jeździć, ale nie liniowo), poszły w błoto. Stowarzyszenie już przy ogłoszeniu chęci zakupu tych wozów przez miasto doskonale wiedziało o przeznaczeniu dla tych tramwajów więc już wtedy powinno zacząć rozmowy z miastem/GAiT, a nie dopiero w tedy, gdy ogłoszono modernizację tych dwóch wozów. Dodatkowo w Niemczech są jeszcze dwa oryginalne tramwaje tego typu, więc stowarzyszenie mogło/może coś podziałać z tamtymi wozami. To co zrobiło towarzyszenie jest decyzją podjętą pod wpływem emocji, a nie decyzja zdrowo przemyślana. Ostatecznie ucierpią na tym mieszkańcy, jeśli nie będzie tramwajów rezerwowych (np. w przypadku potrzeby zastąpienia tramwajów po wypadkach/awariach).

    • 16 1

  • Jeszcze był trzeci tramwaj

    Ale poszedlł na organy, uratował 1124 i 1107 po dzwonach. Może też powinno się je wydobyć z powrotem i na listę zabytków wpisać? Jak szaleć to szaleć

    • 9 1

  • Polowa tramwajow w GAiT to zabytki

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane