• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa gdańskie tramwaje w rejestrze zabytków

MKo
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tramwaj o numerze 419 został wpisany do rejestru zabytków. Tramwaj o numerze 419 został wpisany do rejestru zabytków.

Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego zwróciło się do Pomorskiego Konserwatora Zabytków, by ten wpisał do rejestru dwa tramwaje należące do spółki GAiT. Konserwator przystał na propozycję miłośników komunikacji, czym pokrzyżował plany miejskiego przewoźnika.



Lubisz podróżować zabytkowymi pojazdami?

Za wpisem tramwajów do rejestru zabytków stoją sympatycy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego. To organizacja społeczna, której celem jest - jak sama o sobie pisze w mediach społecznościowych - promowanie transportu publicznego, poszukiwanie rozwiązania problemu wykluczenia komunikacyjnego, wspieranie nauki, edukacji i wychowania w duchu transportu proekologicznego.

Starania o wpis dwóch zabytkowych tramwajów do oficjalnego rejestru podjęto wiosną. Przyczyną - jak wskazują sami członkowie stowarzyszenia - była troska i próba ratunku przed planowaną modernizacją dwóch tramwajów Duwag N8C.

- Dzisiaj już na 100 proc. możemy potwierdzić, że unikatowe tramwaje o numerach 419 i 422 są bezpieczne - napisali w mediach społecznościowych. - Oba pojazdy od dnia 29 września br. widnieją w rejestrze zabytków ruchomych województwa pomorskiego! Teraz nasza organizacja będzie podejmowała starania o przywrócenie pojazdom dawnej świetności z wykorzystaniem oryginalnych i pasujących elementów pozyskanych od przewoźników eksploatujących wagony pokrewnych serii.
Docelowo tramwaje mają zostać odkupione od spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje i zmodernizowane ze środków stowarzyszenia. Według portalu Puls Gdańska, który jako pierwszy napisał o sprawie wpisu tramwajów do rejestru zabytków, spółka GAiT chciała zmodernizować zabytkowe tramwaje po grudniowym pożarze w zajezdni w Nowym Porcie i zastąpić nimi spalone składy. Po decyzji konserwatora jest już to niemożliwe.

Pożar w zajezdni w Nowym Porcie. Spłonęły dwa tramwaje, dwa inne uszkodzone Pożar w zajezdni w Nowym Porcie. Spłonęły dwa tramwaje, dwa inne uszkodzone

MKo

Miejsca

Opinie (93) 7 zablokowanych

  • (1)

    A dlaczego oryginalny N8C z Niemiec ma być zabytkiem w Gdańsku? U nas one przecież jeżdżą po modernizacji i niczym nie przypominają orginalnych Kasseli

    • 9 2

    • Bo wpisanie na zabytek tramwaju w Kassel albo jego kupno jest droższe niż wyciągnięcie łapsk po tramwaje w Gdańsku

      • 2 0

  • "Profesor Filutek" z grupy WPK (1)

    Nie jest tajemnicą że grupa WPK z "profesorem Filutkiem" na czele ma swoje wizje na zabytkowe tramwaje w Gdańsku. Nawet grupa była w Bydgoszczy i wspólnie z tym stowarzyszeniem z Kujaw działała przy takim tramwaju. A czy parasol który non stop nosi "profesor Filutek" uchroni go przed prawdą i karierą?

    • 5 0

    • Ma wizję ale nie ma

      kasy do ich realizacji, więc knuje , sieje ferment i jątrzy, czyli....działa. Ot tak, po polsku, po prostu....

      • 4 0

  • To jest kpina

    Żyjemy w czasach gdzie jakieś randomowe stowarzyszenie pseudo miłośników komunikacji, z drugiego końca polski wyciąga łapska po cudze tramwaje.

    Tramwaj, do wożenia pasażerów, przystosowany do XXI w, wyposażony w monitory, klime, czesc niskopodłogową? A w życiu! Wycofać z eksploatacji aby stały bezużyteczne jako zbytki, a na stałych liniac nie będzie co jeździć, ale będą zabytki hehe

    Ps. GAiT nie sprzedawaj ich, tak po złości. Postaw tam gdzie stały i niech gniją

    • 14 2

  • I to pokazuje że opinie Torunia o Bydgoszczy są prawdziwe.

    • 6 3

  • Najlepsze

    Były n5, n8?

    • 1 2

  • Wszystkie tramwaje to zabytki dziewietnastowiecznej technologii (6)

    Teraz tylko autobusy wodorowe, bo nie potrzeba torowisk skoro można położyć tańsze i bardziej uniwersalne drogi asfaltowe.

    • 13 49

    • A skąd weźmiesz energię to produkcji wodoru? OZE u nas są ciągle blokowane przez PiS.

      • 9 2

    • A w Warszawie Trzskowski P0stanowił inaczej, na Dolny Mokotów z powrotem wprowadza tramwaje (1)

      Których tam nie było od 50 lat. W tym będzie "tramwaj do Wilanowa" po ul. Sobieskiego, gdzie chyba do 1955 ciuchcia wąskotorowa jeździła ! Już widzę, jak zamożne towarzystwo z Miasteczka Wilanów rzuca się do jeżdżenia do pracy tramwajami i to z przesiadką, a nie swoim BMW X5. A jest odcinek ul. Belwederskiej, gdzie są 2x3 pasy, a środkiem wąski pasek asfaltu na barierki. Zabrać z tego na dwa tory tramwajowe, to co zostanie? A w miasteczku Wilanów to oni często mają 2 samochody na rodzinę ! I jeszcze ulicą Gagarina też prowadzą torowisko do nowych, licznych niskich apartamentowców, pobudowanych na miejscu zlikwidowanych ogródków działkowych w rejonie tzw. Siekierek. Ciekawe też, jak nowe, długie i ciężkie składy tramwajowe dadzą sobie radę wjechać pod górę, od Belwederskiej do pl. Unii Lubelskiej. Tam jest przecież skarpa wiślana i stok,, łagodny ale jest. Na razie są wielkie korki i niewygoda dla lokalsów. Ciekawe, co zrobią przy kolejnych wyborach.

      • 2 7

      • Przecież tramwaje mogą jechać w tej samej przestrzeni co samochody.

        Osobne torowisko to buduje się tam gdzie jest miejsce.

        • 1 1

    • Tylko bomby wodorowe

      Radykalnie i od ręki rozwiązują wszystkie problemy miast.

      • 1 2

    • (1)

      Torowisko jest tańsze od drogi - patrz nowa Warszawska

      • 2 3

      • nigdy nie było i nie bedzie tańsze

        • 1 1

  • Nie zgadzam się z opinią, że "tramwaje są bezpieczne"...

    ...i nie chodzi mi o bezpieczeństwo na drodze. Te egzemplarze były bezpieczne, gdyż miały być przekazane do modernizacji i jeździłyby normalnie. Teraz zostaną odstawione pod ścianę i zgniją tam, gdyż po pierwsze primo to zabytki nie stanowią priorytetu, po drugie "ważniejsze" zabytki to 105, 102, jakieśtam Nki i ten trup w kącie zajezdni w Nowym Porcie, a po trzecie nie ma na to kasy, więc... Postoją, jak się rozsypią, to trafią na Litewską albo do innej złomowni...

    • 6 0

  • Co za kuriozum

    Może lepiej niech kujawscy wielbiciele złomu najpierw kupią sobie własny obiekt pożądania i nim dysponują, a nie interesują czyimś i wpierniczają się w tryby? To jest w ogóle zgodne z prawem, zablokować w ten sposób czyjąś własność?

    • 8 3

  • Na głowie wszystko stoi...

    Jak świat światem, zabytkowe pojazdy to raczej takie, które zakończyły normalną eksploatację, a nie takie, które - po zakupie - nawet nie zaczęły.
    Po wyeksploatowaniu pojazdu - zamiast złomowania - jest czas na ewentualne przywrócenie mu oryginalnej formy, żeby mógł jeździć od święta. Ale niech najpierw posłuży i się zasłuży.

    Ale tak to jest, jak się wnioski stowarzyszeń przyklepuje z automatu...

    • 6 1

  • Cała spółka skm powinna zostać sklasyfikowana jako zabytkowa

    a jej przedstawiciele powinni otrzymać żółte papiery

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane