• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej wymusi wyburzenie od 27 do 34 nieruchomości w zależności od wybranego przebiegu. Brak zgody Politechniki Gdańskiej na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką oznacza zrównanie z ziemią budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.



Co należy zrobić z pozostałą rezerwą ul. Nowej Politechnicznej po zbudowaniu tramwaju?

Budowa tramwaju w ramach trasy Nowej Politechnicznej (zwanej też Gdańsk Południe - Wrzeszcz) wkracza w kolejny etap - wydania tzw. decyzji środowiskowej. Ponieważ wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy na odcinku najbliżej al. Grunwaldzkiej, w dokumentacji rozważane są dwa warianty: na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska lub z wykorzystaniem ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Politechnika nie chce tramwaju, więc będą wyburzenia

Niezależnie od wybranego wariantu, do wyburzenia przeznaczono budynki wzdłuż ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej. To efekt braku zgody uczelni na poprowadzenie tramwaju przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, który pozwoliłby uratować przed rozbiórką istniejącą zabudowę.

Czytaj też: Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej

Przesuń aby
porównać

Dodatkowo, przy prowadzeniu torów przez ul. Do Studzienki aż do skrzyżowania z al. Grunwaldzką, do wyburzenia przeznaczone zostaną trzy kamienice między ul. Fiszera a aleją. W tym wariancie zaplanowano też poszerzenie jezdni, która otoczy torowisko na odcinku Pileckiego - Grunwaldzka.

W wariancie przebiegu tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wprawdzie tak dużej przestrzeni dla samochodów, ale pozostawione zostają rezerwy niezagospodarowanego terenu, które pozwolą w bliżej nieokreślonej przyszłości na poszerzenie ul. Do Studzienki.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Materiał archiwalny

Materiał archiwalny


Ograniczenie drgań

W obu wariantach, na odcinkach najbliżej al. Grunwaldzkiej, dla ograniczenia drgań zastosowana zostanie "najnowocześniejsza zintegrowana nawierzchnia torowo - drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych". Dodatkowo w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego postuluje się ograniczenie ruchu samochodowego tylko do pojazdów mieszkańców.

Możliwa budowa jezdni obok torów

Dalszy przebieg, oddalony od al. Grunwaldzkiej, nie posiada już wariantów. Tramwaj wprowadzony zostaje w tzw. rezerwę ul. Nowej Politechnicznej zobacz na mapie Gdańska, choć jeszcze niedawno brano pod uwagę zbliżenie go do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której koncentruje się zabudowa w tej części Wrzeszcza.

Ułożenie szyn w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej ma pozwolić w przyszłości na "rozbudowę [rezerwy] o dodatkowe jezdnie". To oznacza, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędników, nadal brane jest pod uwagę doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu.

Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz oraz Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym. Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym.
Tunelem na Morenę

Na wysokości zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska tramwaj będzie skręcał w kierunku ul. Wileńskiej i wjeżdżał na Morenę (Piecki-Migowo) tunelem, który jest niezbędny dla pokonania znacznych różnic wysokości, a przy okazji ograniczy hałas pojazdów.

Od ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska do włączenia się w istniejącą sieć tramwajową wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska tory przewidziano w pasie rozdziału ul. Jaśkowa Dolina. Będzie to tzw. pas autobusowo-tramwajowy, a więc poruszać się po nim będą mogły również autobusy (na wzór pobliskiego rozwiązania wokół przystanku Warneńska).

Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa. Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa.
Smoluchowskiego w obu kierunkach

W ramach realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej, zgodnie z decyzją środowiskową, planowana jest także przebudowa ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska. Na odcinku od ul. Sobieskiego przez tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa stanie się ona ulicą dwukierunkową. Wymusi to wyburzenie niewielkiego budynku przy al. Zwycięstwa 40 zobacz na mapie Gdańska.

Łącznie na całym przebiegu do wyburzenia przewidziano 27 obiektów przy wariancie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i 34 obiekty w wariancie przez ul. Do Studzienki aż do al. Grunwaldzkiej.

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, inwestycja ma być realizowana w ciągu najbliższych kilku lat z wykorzystaniem dofinansowania unijnego. Uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej jest jednym z kilku etapów przygotowań do projektu budowlanego i wreszcie uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcia prac w terenie.

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Nie rozumiem władz PG. Państwo w państwie. Tylko ich interesy się liczy a nie dobro ogółu. Wstyd

    • 5 9

  • Smutek ogarnia czytając wpisy durni (4)

    Brak w procesie kształcenia filozofii, etyki, logiki, systemowych zasad prawa i mamy efekt ćwierć inteligentów.
    Kończycie szkoły "wyższe" ale tak naprawdę tylko zawodówki.
    Miejsce dyskusji zajęło tupanie nóżek obutych w kalosze.
    Po co argumenty skoro dla akceptacji wystarcza nazwać kogokolwiek profesorkiem, pseudoartystą, użyć paru haseł zastępujących rozumowanie.
    Jesteśmy społeczeństwem "po omacku", bez przemyśleń i nikogo to nie razi.

    • 13 4

    • A tak konkretnie? (1)

      • 1 2

      • Pisałem konkretnie o Tobie

        Bardziej konkretnie?
        Morda w kubeł jeśli nic nie masz do powiedzenia.

        • 1 1

    • o c o konkretnie chodzi?

      • 1 1

    • Słoma z butów i buraki w zagrodzie:-)))

      Jakże mentorsko i z wysokości drogi nie podpisany, skąd ten protekcjonalny ton, zapewne z przegrzania mózgu czytaniem Gazety Wyborczej, Polityki i Newsweeka:-)

      No cóż buraczana ynetelygencja wychowana na niezbędniku inteligenta Polityki ma jak zawsze wysokie mniemanie o sobie:-)))

      • 0 8

  • Metro rozwiaaniem

    Zamiast kombinować z wyburzenimi wariantami i innymi problemam już dawno powinno być budowane metro, jak jest w wielu miastach europy. Bez kolizji z ruchem samochodowym, bez stania na setkach skrzyżowań,szybko i sprawnie. Wtedy dużo więcej osób korzystało by z metra zamiast auta.

    • 1 8

  • Jaskowa Dolina

    Wzdłuż Jaśkowej jeżdżą autobusy - czyli Gdańszczanie juz przywykli do komunikacji miejskiej na tym odcinku. Lepiej właśnie wprowadzić tramwaj Jaśkową (i przy okazji przedłużyć linie do dworca PKP/SKM Wrzeszcz) - ewentualnie ograniczyć ruch samochodowy na Jaśkowej. Ulica piękna, spacerowa, która ma założenie parkowe skorzysta na tramwaju, przestana jeździć głośne I zanieczyszczające autobusy. A ulica do Studzienki I okolice zostana ocalone!

    • 9 5

  • Oba warianty są złe (1)

    Budowa tramwaju przez Jaśkową Dolinę to poroniony pomysł, chyba ktoś tutaj ma obsesję na punkcie budowania tuneli.

    Jest rezerwa pod NP wzdłuż Schuberta i dalej pod wiaduktami, za sądem itd. Taki przebieg trasy wymagałby znacznie mniejszych nakładów. Do tego od lat infratsruktura i inne inwestycje są realizowane, mając na uwace przyszłe powstanie NP (wiadukty, sąd, GPNT itp.). Taki wariant byłby tańszy i rozsądniejszy.

    Jeżeli miasto zrealizuje budowę w jednym z przedstawionych w artykule wariantów to ten tramwaj nie przniesie żadnego pozytywnego efektu komunikacyjnego. Miszkańcy południowych dzielnic nie będą chcieli kluczyć tramwajem po całej morenie (czas doajzdu porównywalny z autobusem). Mieszkańców osiedli w okolicach piekarniczej/schuberta/bethovena mają pogorszenie komuniakcji (bo na pewno ZTM potnie linie autobusowe).
    Kolejna droga inwestycja w komunikację miejską w Gdańsku, która w żadnym stopniu nie poporawia życia mieszkańcom. Ten tunel to taki sam idiotyzm jak estakada tramwajowa przy PKM Brętowo. A na integrację biletową i zwiększenie częstotliwości kasy nie ma....

    • 30 0

    • Bo tu nie chodzi o tramwaj i zbiorkom,

      tylko o szeroką arterię dla blachosmrodów!

      • 2 0

  • Zróbmy dobrze blokersom z Moreny lub przedmieść (tzw. Południe).

    Demokracja: terror większości. Masa ma rację.

    Po drodze zbędnego tramwaju i dwupasmówki znajdują się domy i domki, które dla ich mieszkańców są tym, czym dobry dom powinien być: azylem i miejscem wypoczynku.

    Nie dla tej linii tramwajowej, będącej jednocześnie pretekstem do uszczęśliwienia kolejną miejską autostradą.

    • 7 6

  • Tramwai w tunelu

    Moim skromnym zdaniem tramwaj z południa powinien przecinać Grunwaldzką w tunelu na wprost i łączyć się na placu Komorowskiego z dotychczasowa siecią. Przystanek pod skrzyżowaniem zintegrowany z przejściem podziemnym i wyposażony w ruchome schody umożliwiałby wygodną przesiadkę z ciągu północ-południe na linie wschód-zachód. Dzięki takiemu rozwiązaniu uniknie się zakorkowania ul. Grunwaldzkiej i umożliwi jazdę z południa do Brzeźna i na Zaspę.

    • 5 3

  • nowa politechniczna

    Najlepszy pomysl to przebieg tramwaju ul.Do Studzienki.Nareszcie ktos madry pomyslal o wyburzeniu staroci.To wstyd aby w centrum Wrzeszcza istniala taka zabudowa.Dziekuje tym wszystkim,ktorzy maja pomysl zrobienia w tym miejscu w koncu MIASTA........Mieszkanka Wrzeszcza

    • 8 15

  • Idiotyczny przebieg tramwaju i drogi

    Idiotyczny przebieg tramwaju i drogi przez Morenę. Powinien być jak w starych planach pod ul. Rakoczego (w okolicy sądu).
    Ta obecna propozycja nikogo nie przyciągnie do komunikacji a i nie jest rozwiązaniem dla komunikacji drogowej

    • 15 2

  • Czy ludzie, którzy martwią się o wyburzane budynki widzieli je ostatnio? (1)

    Czy ludzie, którzy martwią się o wyburzane budynki widzieli je ostatnio? W mojej opinii to budynki, o które nikt nie dba - ruiny i raczej nie zbyt wartościowe.

    • 3 2

    • Bo były w rezerwie przez dziesięciolecia!

      Nie można było ich remontować!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane