• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie mariny w Gdyni. Zapowiedziane inwestycje czekają na realizację

Patryk Szczerba
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze. Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze.

W ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy w Gdyni mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem, zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny - o ile dojdzie do porozumienia działających tam klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim.



O zabudowie terenów zajmowanych przez przedsiębiorstwo Dalmor wiadomo oficjalnie od jesieni. W pierwszym etapie inwestycji realizowanej przez Polski Holding Nieruchomości oraz firmę mLocum powstanie sześć budynków mieszkalnych, z powierzchnią użytkową 11,7 tys. m kw. obliczoną na ok. 170 mieszkań. Będą miały cztery kondygnacje z funkcją usługową na parterze. Także wtedy ogłoszono, że równocześnie z budynkami będzie powstawała marina zobacz na mapie Gdyni. Do jej powstania obliguje inwestora plan zagospodarowania dla tego terenu. PHN zamierza ją zbudować swoimi nakładami finansowymi.

Całość razem z bosmanatem i zapleczem socjalnym będzie prezentowana jako zachęta do kupna mieszkania w nowym śródmieściu Gdyni. Powstaną trzy nowe pomosty, przy których zacumuje 120 jachtów. Miejsca mają być wynajmowane przede wszystkim stałym rezydentom.

Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu. Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu.
- Liczymy, że będzie dodatkowym magnesem dla tych, którzy będą chcieli kupić mieszkania i zostawić tutaj swój jacht. By powstały pomosty, konieczne będą wyburzenia budynków i od tego zaczniemy inwestycję. Planujemy oddanie jej do eksploatacji na przełomie 2016 i 2017 roku, przed zakończeniem inwestycji mieszkaniowej - mówił w październiku Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu Dalmor, wchodzącego w skład grupy PHN.

Około 25 miejsc pozostanie do dyspozycji przypływających gości. Obecna przystań jachtowa "Marina Gdynia" posiada 260 miejsc cumowniczych z dostępem do wody i prądu, więc Gdynia razem będzie miała blisko 300 miejsc.

Czy budowa zaplecza i miejsc dla żeglarzy to dobra inwestycja?

Tyle, jeśli chodzi o przestrzeń na wodzie. O ile spełnią się zapowiedzi, po drugiej stronie pirsu Mola Południowego zobacz na mapie Gdyni zmieni się w najbliższych latach wiele, ale w głównej mierze w zakresie infrastruktury. Koszt budowy zaplecza o powierzchni 19 tys. m kw. szacuje się na 100 mln zł. Na razie zaprezentowane zostały wizualizacje i koncepcje, zaakceptowane przez miasto, ale projekt wciąż czeka na realizację.

Głównym inwestorem jest Polski Związek Żeglarstwa, będący równocześnie właścicielem prawa do wieczystego użytkowania gruntów, na których stanie inwestycja, która ma łączyć elementy komercyjne z działalnością wychowawczą. Jeszcze niedawno jako termin odbioru inwestycji figurował 2017 rok. Dotrzymanie tej daty jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak podpisanej umowy PZŻ z funkcjonującymi przy nabrzeżu klubami żeglarskimi.

Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia i Yacht Klub Stal oraz Centrum Wychowania Morskiego wciąż z PZŻ stosownej umowy nie podpisały. Z ust przedstawicieli klubów można usłyszeć tylko, że negocjacje trwają, ale o konkretach, podobnie jak pół roku temu, nikt mówić nie chce.


Przełom może, choć nie musi nastąpić w drugiej dekadzie lutego.

- Wtedy w Warszawie dojdzie do spotkania zainteresowanych stron. Powinien pojawić się udoskonalony projekt porozumienia dotyczący budowy. Na razie nie ma wciąż harmonogramu, więc o jakimkolwiek harmonogramie, a więc i datach, trudno na razie cokolwiek mówić - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

W marcu 2014 roku też bowiem wydawało się, że do konsensusu jest blisko, jednak PZŻ wycofał się w ostatniej chwili z porozumienia. Wśród powodów pojawiły się rozbieżności co do udziału klubów w spółce celowej oraz brak ostatecznej decyzji, dotyczącej sposobu finansowania przedsięwzięcia.

Kością niezgody wciąż mają pozostawać proporcje w zakresie przeznaczenia powierzchni planowanego obiektu dla klubów. Oprócz pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania podmiotów, mają znaleźć się 200-pokojowy apart hotel, restauracje, punkty handlowe oraz odnowy biologicznej.

Gdyby udało się do połowy roku dojść ostatecznie do porozumienia, wyburzanie obecnych budynków mariny mogłoby się rozpocząć w czwartym kwartale tego roku, czyli z rocznym opóźnieniem w stosunku do zeszłorocznych zapowiedzi.

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • nie wszystko zlote co sie swieci

    Pan prezydent Gryzon wyprzedaje Gdynie kawalek po kawalku grubym rybom-tyle z morzem ma wspolnego obecna Gdynia.Rekiny bija sie o atrakcyjne tereny, zalewaja je betonem.Tylko grube ryby, nie byle szprotki moga pozwolic sobie na budowe bankow, hoteli, biur.Umiera maly, drobny biznes.Umiera manufaktura.Umiewa zwykla, gdynska szprotka.Zaleja nas betonem, okleja reklama i bilbordami.Gdynia traci swoj nadmorski, naturalny smak.Smrodek przydroznych frytek i piwa zabija smrod komercji i kasy.Byle plotka nie bedzie miec tu nic do szukania.Jedynie weekendowe spacery po Skwerku, gdzie bez grubszej kasy zapomij o kawie i ciastku z kremem, bowiem ceny gonia te zachodnie.Wypad do centrum z 4-5osobowa rodzina to niebyle wydatek.Zwykli smiertelnicy musza obejsc sie ze smakiem, lizac wystawy sklepowe jak welonki akwarium.Tylko nieliczni-warszawka, cwaniaczki, alfonsi, galerianki sa w stanie chwytac rozkosz Trojmiasta garsciami.Samym morzem i pieknem Trojmiasta czlowiek rodziny nie wykarmi.Jesli jest kredyt, rodzina i srednie polskie zarobki prosze powiedziec jak ma byc czlowieka stac na kino, teatr, ubrania, buty, paliwo, restauracje, muzea ect.w pieknej Gdyni??

    • 20 3

  • proponuje nawet 3 mariny (2)

    ale zbudowac od podstaw , a nie zagrabiać port

    • 9 1

    • W sprawie portu pretensje kieruj do rządu RP

      • 1 2

    • od kiedy

      któras z tych marin została/nie zagrabiona?

      Naucz się chłopcze historii miejsca, a wtedy komentuj !!

      • 1 1

  • bez zludzen (1)

    A mozeby tak zapewnic nowe miejsca pracy dla ludzi mlodych, dla tych na smieciowych umowach, dla starszych, ktorym brakuje wyslugi lat? Czlowiek po 50jest w Polsce bezuzyteczny, zostaje mu jedynie kupony Lotto slac i zyc marzeniami.Mlodzi masowo wyjezdzaja chic nie zawsze tego chca.Deweloperzy stawiaja pustaki bo malo kogo stac na wlasne m3.Klebia sie jak kroliki w klatkach na kupie z mamusia i babcia bo tak taniej.Wylegarnia platnych studencikow bez przyszlosci.Gdynia prezna, Gdynia piekna, Gdynia nowoczesna! Tak pisza...miasto marzen...tylko na tych marzeniach czesto sie konczy.Widuje szarych, zmeczonych ludzi.Szare tlumy na stacji Gdynia Stocznia.Bezrobotni pod Urzedem Pracy.Przyszlosc i piekno trwa w centrum, na obrzezach bieda i smutek.Chodniki pamietajace samego Hitlera i Gierka.Blokowiska, mexyk, pagiet.Starsi, schorowani ludzie z nogami jak ciosane kolki.Kolejki u lekarzy..rece do ziemi, targaja spozywcze lupy w siatkach z promocji z Lidla.Tam kipi zycie-przecena jadla i msze koscielne.Masa zulkow ulicznych za zeta wozek podadza pod Tesco.Zamroczona gdynska mlodziez pod klatkami.Mlode matki i stare elegantki ubierajace sie w osiedlowym Lumpie....tak wyglada prawdxiwa Gfynia panie Szczurek!

    • 16 4

    • no to zapewniaj nowe miejsca pracy, w czym problem? skoro tak chcą pracować, to chyba zaraz przyjdą do ciebie, jak tylko otworzysz swój zakład....

      • 0 1

  • do Szczurka

    Gdynia-miasto zludzen.

    • 12 3

  • (1)

    Dubaj

    • 2 0

    • literówka

      "p", a nie "b"

      • 0 0

  • Mieszkania wybudują dla nowobogackich , polityków i oszustów.

    I to będzie powodem do ..... zamknięcia portu w Gdyni. Podczas operacji przeładunkowych jest hałas, czasem coś się kurzy i będzie bardzo przeszkadzało tym mieszkańcom. A stocznia , ze względu na huk i zapylenie będą pod obstrzałem i wnioskowanie o .... jak najszybsze zamknięcie stoczni remontowej. Unia tez coś wymyśli abyśmy byli tylko śmieciami morza.

    • 9 1

  • Błagam, przestańcie pisać "Mola, Molem, Molu" itd. "Mola", to można ukatrupić środkiem przeciw molom.

    To, że odmiana wyrazu "molo" przestała być niedawno oficjalnie błędem nie znaczy, że jest zalecana, a już na pewno nie powinno się tego robić w mas mediach, które mają olbrzymią siłę rażenia, jeśli chodzi o poprawność językową i wyrabianie odpowiednich nawyków językowych wśród tysięcy czytelników.

    • 1 0

  • W końcu Śledziowo nie będzie przynosiło wstydu Trójmiastu. (1)

    ....może i mieszkańcy nabiorą ogłady i kultury osobistej, zaczną częściej używać mydła........

    • 2 8

    • A twoj dziadek z kresow A-----

      z***y z Gdanska uwazaja sie za rodowitych Gdanszczan TY DECIAKU POCZYTAJ O GDANSKU:

      • 0 0

  • (2)

    Dokoptowac zapyzialych motorowek i jahtow.Napakowac do portow jak Pudzian koksu! A co tam! Kasa sie liczy i tyle! Szczurek i jego szczurza swita nie beda jesc byle trutki.A bieda gdynska niech moczy tylki w plamach oleju, wdycha opary...juz nam nic nie zaszkodzi! Karmia nas dyfem ze stoczni,smogiem z kominow! Smacznego piekna nadmorska Gdynio...o sciekach w portach nie wspominajac

    • 4 0

    • chyba jachtów

      • 0 0

    • W portach już od lat czystość wód w kanałach jest rygorystycznie przestrzegana i systematycznie badana. Tam teraz możesz łowić ryby.

      • 0 0

  • Bardzo spoko. Popieram.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane