• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworcowy węzeł

Alina Wiśniewska
14 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Na Dworcu Głównym w Gdańsku wrze. Trwa wojna między kupcami, a zarządcą obiektu. Kupcy nie chcą podpisywać nowych umów, PKP wyłącza im prąd.

- Żeby móc zapłacić za remont boksu, sprzedałam dziesięć lat temu trzypokojowe mieszkanie, garaż i jeszcze dołożyłam 2 tys. dolarów - mówi rozgoryczona Urszula Kiedrowska, która prowadzi na dworcu sklep z odżywkami. - Teraz mam podpisać umowę, w której jest zapis, że jeśli PKP będzie chciało przebudowywać dworzec, mam się stąd wynieść w ciągu dwóch miesięcy i nie mam prawa zgłaszać żadnych finansowych roszczeń.

Taka sytuacja dotyczy około 20 osób.

Boks Urszuli Kiedrowskiej, mimo że od miesiąca nie ma w nim prądu, nadal działa, ale to wyjątek. Większość sklepów na antresoli stoi już pusta. Część handlowców, mimo że zainwestowała tu ogromne pieniądze, pouciekała, a nawet zrzekła się praw do dzierżawionych powierzchni.

- Żadna ochrona tu nie zagląda, to raj dla pijaków i bezdomnych, którzy nie widzą problemu w tym żeby się tu załatwić - mówią ci, którzy jeszcze próbują tam handlować.

Remont Dworca Głównego w Gdańsku, który zakończył się dziesięć lat temu, pochłonął ogromne pieniądze, ale jakie dokładnie - nie wiadomo. Inwestycją zajmowała się firma First Class, to z nią kupcy z dworca podpisali umowy dzierżawy boksów, które miały obowiązywać do 2024 roku i to właśnie tej firmie kupcy przez całe lata płacili czynsze, w których były zawarte opłaty za media. Problem w tym, że First Class nie płaciło z kolei PKP. W końcu wyrokiem sądu w grudniu 2006 firma została usunięta, a zarządcy PKP postanowili podpisać z kupcami nowe umowy, już nie tak korzystne jak te, które mieli do tej pory.

- Czujemy się zmuszani do podpisywania nowych umów, mimo że według wykładni Sądu Najwyższego nasze umowy nadal są ważne - mówi inny kupiec Henryk Szarafiński. - Mamy poczucie, że PKP po prostu chce nas stąd wykurzyć i oddać całą antresolę np. bankowi, żeby mieć spokój i duże, pewne pieniądze - dodają inni.

Jarosław Radzikowski, zarządca rejonu dworców kolejowych w Gdańsku, stanowczo zaprzecza takim podejrzeniom. - Nie mamy zamiaru nikogo wyrzucać - mówi Radzikowski. - Sprawa jest skomplikowana, dlatego ostatnio prosimy ich wszystkich na indywidualne rozmowy, przedstawiamy propozycję nowej umowy najmu i rozmawiamy o zaległych opłatach za media. Ten kto deklaruje, że będzie płacił, prąd nadal ma.

A co stanie się z pustymi boksami? PKP Przewozy Regionalne będą szukać na nie nowych chętnych w drodze przetargu.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (63) ponad 20 zablokowanych

  • pamela

    Tak jak w ciało The Best of Pamela Anderson i na podstawie jej życia z małej prowincjonalnej kanadyjskiej biblokatereczki do tego co dzis reprezentuje, wierze ze Polska a w tym Gdansk morze wybic sie na nowoczesne panstwo czy miasto, fakt ze taka wiare miałem tez w czase strajków - i czym sie to skonczyła?.
    Najgorsze jest brak wiary w rozwój lub uciekanie sie w dewiacje co nagminnie robia Polacy i cały swiat sie z nas smieje.
    Zacznijmy wymagac od samych siebie, nastepnie od innych, zło nazywajmy po imieniu złem, a dobro dobrem. Nie stołi dla swoich tylko dla kompetentnych i sprawnych.
    Nie szum informacyjny, tylko rzetelne informacje, itd, itp...

    • 0 0

  • W; ) to czekam na "Nie szum informacyjny, tylko rzetelne informacje, itd, itp... "

    czekam już parę lat i co i nic! tylko pod napięciem, bez znieczulenia, sprawa dla sprawy bez sprawy i dziesiątki innych głupich wręcz primitywnych programów, informacyjnych? Żadnej żetelnej informacji, a właśnie szum szum szum jak z twoich zdań.... jakieś staranie które umiera jeszcze nie zaczynając żyć!!! To nie żarty sprawa dworców, kolejnictwa w Polsce, stanu naszych dróg to nie sprawa jakiejś tymczasowej ekipy człowieku, to sprawa naszego wspólnego dobra budowanego przez lata lub nawet w przypadku kolei przez ok. 150 lat. I właśnie dlatego trzeba krzyku bo to nam ginie, i jezeli do tego dopuscimy milcząc lub czekając na to że może kolejna ekipa.... to przegraliśmy ten bój. jeżlei tego nie czaisz to wypadasz. i nie pisz mi tu o latach i strajkach ja nie mam 18 lat, naewt dzieci mam starsze...

    • 0 0

  • To co piszesz, mnie sie natomiast wydaje naiwne,

    Nie gniewaj sie, ale tak naprawde mysle.
    Gdy np.sprzedajesz swój dom, co robisz???
    Analizujesz porównujesz , robisz operat i analize finansowa. Mało, musisz byc dobrym zarządca nieruchomości, aby był w odpowiedniej kondycji techniczne, prawnej i moralnej.
    Co zarzadca powinien robić(obowiazuje go do tego licencja wydana przez ministerstwo i inne kodeksy i regulaminy etyczne) i mysle, ze robi??? A no to samo, nie moze inaczej. Wiec gdzie jest pies pogrzebany?? W samej strukturze koleji, wiec tu Polaczka (nie za jego przynależność do Opus Dei) tylko za kompetencje a w zasadzie za ich brak powinni wysadzic, ale zwiazki wola o grosze protestować.

    • 0 0

  • no to masz rzetelne informacje:

    Grupę PKP tworzą: PKP S.A. spółka dominująca oraz spółki operatorskie obsługujące rynki: przewozów pasażerskich ( PKP Intercity Sp. z o. o., PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o. o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o. o. ), przewozów towarowych ( PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o. o. ) oraz spółki związane z infrastrukturą kolejową ( PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka Sp. z o. o., Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o. o., PKP Informatyka Sp. z o.o.).
    w skm-ce mają 3% co nie zmnienia faktu że woj. pom. ma tylko 8% a reszt skarb.
    W trójmieście posiadają wszystkie dworce... ale w oliwie nie!??? dziwne. Ktoś wie czyj on?

    • 0 0

  • ixi

    gdybys mi dodał jeszcze 20 innych co to zmienia????
    Normalny %-towy lub ułamkowy podział własnościowy z dominatem.
    Zarządcza co roku przyjmuje i zatwierdza Plan Zarządzania Nieruchomościa Dworca i juz pierwszy ppkt. to Podst.Info. o Nieruchom. z carakterystykami udział. , analizami, nastepnie anaizy rynku i porównania z innymi w tym rózne warianty , plany remontów, przegladów, .... - potezne opracowanie, nastepne np. wieksze na 5 lat.
    Pisałem wczesniej proste jak drut, zrozum ludzie nie takimi sprawmi zarządzaja.
    Niestety w Polsce za nieudolności sie wynagradza, taka jest mój drogi prawda.

    • 0 0

  • a jeszcze jedno

    te podmioty co napisałes, one maja jakies służebności w stosunku do dworca i jaki jest jego stan prawny???

    • 0 0

  • w uzupełnieniu

    PKP Dworce kolejowe Sp. z o.o. / jako część Grupy PKP S.A./ zarządza w Trójmieście następującymi dworcami:
    - Gdańsk Główny
    - Gdynia Główna
    - Sopot
    - Gdańsk Wrzeszcz
    Oliwa ma za mało podróżnych /?/ żeby była w obiekcie zaintersowania tej spółki. I tak jest w całej Polsce.
    Spółka podebrała sobie co bardziej "lukratywne" obiekty, a resztą dworców zajmują się inne spółki Grupy PKP.
    Bez wodki tego nie razbieriosz!

    • 0 0

  • Teraz to mi już pachnie wielką ekonomią, panowie.

    Nie próbujcie tylko na boga podciągać kolei do zwykłego zakładu pracy. Tu się to nie sprawdzi to co sprawdza się w normalnych firmach. Kto sie troche zna to wie. A tak sie robi i tak sie zabija kolej. Smutna to prawda, ale to fakt a z faktami sie nie dyskutuje. Chcąc dziś zacząć uzdrawiać kolej musimy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie. czy w Polsce chcemy mieć kolej. To jest fundamentalne pytanie które uwolni nas od wachań w przyszłości kiedy trzeba będzie na te kolej przeznaczać potężne środki które umożliwią jej funkcjonowanie i to nie są żadne drobne, szanowni panowie! Jak juz będziemy znali odpowiedż na to podstawowe pytanie będziemy wiedzieli np czy uratujemy nasze drogi naszą atmosferę, czy i w tej dziedzinie dogonimy świat.

    • 0 0

  • Audi

    Tak sobie głośniej myślę że PKP już chyba przepierdniczyło środki z UE na rozwój. Tacy Czesi kupili se "Pendolino" remontują tory i popindalają 160 km/h.
    A my remont linii do Warszawy zobaczymy tak jak A-1...

    • 0 0

  • to jest sprawa o której pisze pamela i W; ) jej nie wierzy

    ale to jest sprawa zgnilizny która toczy nasz kraj od 89 roku po magdalence, rozwala sie wszystko i wszedzie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane