• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKS w Gdańsku. Czy i kiedy doczekamy się zmian?

Michał Stąporek
5 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (167)

Dworzec PKS w Gdańsku: dobrze, że znajduje się na obrzeżach centrum miasta, bo w obecnym stanie nie jest to obiekt, z którego mozna być dumnym.

Dwa lata po zaprezentowaniu wizji podziemnego dworca autobusowego w Gdańsku i nowych budynków, które miałyby powstać w miejsce istniejącego obiektuMapka, wciąż nie wiadomo czy i kiedy ten projekt zostanie zrealizowany.




Wiosną ubiegłego roku, dworzec autobusowy przy ul. 3 MajaMapka w Gdańsku obchodził swoje 50. urodziny (otwarto go 18 marca 1973 r.). Gdzie mieścił się poprzedni dworzec autobusowy w Gdańsku? - dowiesz się z tego artykułu.

  • Hala dworca PKS w Gdańsku tuż po uruchomieniu obiektu w marcu 1973 r.
  • Hala dworca PKS w Gdańsku tuż po uruchomieniu obiektu w marcu 1973 r.

Czy przebudowa dworca PKS w Gdańsku dojdzie do skutku?

Wydarzenia nie świętowano w żaden sposób i trudno się temu dziwić. Obiekt od lat zmienia się wyłącznie na gorsze. Jego jedynym plusem - o ile jest jakikolwiek - jest to, że znajduje się na uboczu śródmieścia Gdańska. Jeśli więc jego zapyziałe i nieremontowane od lat wnętrze kogoś straszy, to tylko tych, którzy muszą z niego skorzystać.

A przecież miało być zupełnie inaczej.

Plan pozwala na budowę podziemnego dworca autobusowego w Gdańsku



W sierpniu miną dwa lata od uchwalenia planu zagospodarowania terenu, na którym stoi dworzec PKS i znajduje się plac manewrowy dla autobusów u podnóża Góry Gradowej w Gdańsku.

Przypomnijmy: dokument przyjęty latem 2022 roku i opracowany przy współpracy z użytkownikiem wieczystym dworca, firmą PB Górski, zakłada radykalne przekształcenie tego terenu:

  • przeniesienie funkcji dworca (kas, poczekalni, peronów i stanowisk postojowych) pod ziemię,
  • budowę podziemnego placu manewrowego z 20 stanowiskami postojowymi dla autobusów oraz co najmniej 8 peronami dla podróżnych,
  • połączenie podziemnego dworca z tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim.

  • Wizja nowej zabudowy terenu dworca autobusowego PKS w Gdańsku, zaprezentowana w 2022 roku i pokazująca możliwości, jaki daje uchwalony wtedy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  • Wizja nowej zabudowy terenu dworca autobusowego PKS w Gdańsku, zaprezentowana w 2022 roku i pokazująca możliwości, jaki daje uchwalony wtedy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Dzięki temu, w miejsce dworca, peronów i placu miałyby powstać:

  • 4-6 kondygnacyjne budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.),
  • miejski plac z widokiem na fortyfikacje Góry Gradowej.


  • Wizja nowej zabudowy terenu dworca autobusowego PKS w Gdańsku, zaprezentowana w 2022 roku i pokazująca możliwości, jaki daje uchwalony wtedy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  • Wizja nowej zabudowy terenu dworca autobusowego PKS w Gdańsku, zaprezentowana w 2022 roku i pokazująca możliwości, jaki daje uchwalony wtedy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.



Koszty przebudowy i budowy miałoby ponieść Przedsiębiorstwo Budowlane Górski. To właśnie firma PB Górski w 2012 roku kupiła za 10,2 mln zł udziały w przedsiębiorstwie PKS Gdańsk, będącym wieczystym użytkownikiem terenu, na którym stoi dworzec.

Rozkład jazdy PKS Gdańsk


Dworzec PKS w Gdańsku: Zielone światło nie oznacza startu prac



Mimo upływu dwóch lat od zapalenia zielonego światła do przebudowy terenu obecnego dworca autobusowego, nie tylko nie widać żadnych zmian, ale też nic ich nie zapowiada.

- Prezydent miasta Gdańsk nie wydał pozwolenia na przebudowę istniejącego ani budowę nowego dworca PKS na tym terenie. Obecnie w tutejszym organie architektoniczno-budowlanym nie toczy się również żadne postępowanie administracyjne, zmierzające do udzielenia pozwolenia na realizację tej inwestycji - odpisał zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak na interpelację dotyczącą przyszłości dworca, wystosowaną przez radnego Przemysława Majewskiego (PiS).
Przesuń aby
porównać

Bogdan Górski: Prace nad koncepcją zagospodarowania terenu dworca PKS w Gdańsku trwają



Skontaktowaliśmy się z Bogdanem Górskim, prezesem firmy PB Górski. Jednak od niego także niewiele się dowiedzieliśmy.

Co się dzieje z terenem dworca PKS w Gdańsku?
Bogdan Górski: - Trwają prace.

Rozumiem, że projektowe? Bo na dworcu nic się nie dzieje.
- Tak.

A kiedy będziemy mogli poznać ich efekty?
- Już niedługo będziemy mogli coś pokazać.

A może pan powiedzieć kiedy dokładnie?
- Może za pięć lat.

Pięć lat? To nie jest niedługo.
- No, może tak.

Ale ten teren wciąż należy do państwa?
- Tak.

Więcej się od pana nie dowiem?
- Na razie nie.

Miejsca

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • Wspaniała rozmowa z Górskim... Niedługo coś pokażą, a pytanie później dowiadujemy się, że dla Górskiego "niedługo"

    to jest 5 lat, w trakcie których dalej będziemy musieli się męczyć z tym zasyfionym dworcem, podczas, gdy w 5 lat możnaby wybudować nowy, a w międzyczasie zapewne dojdzie na dworcu do pożaru deweloperskiego czy innej katastrofy budowlanej...

    • 9 1

  • Kto rządzi w Gdańsku, Festyniara czy developerzy? (1)

    Gdańsk, miasto z pazdzierzu!

    • 8 2

    • Na pewno nie złodzieje z PiS

      .. dzięki Bogu!

      • 0 0

  • Góŕski - przedsiebiorca... (2)

    Rozmowa z dziennikarzem pokazuje lekceważący stosunek tego pana do Gdańszczan, drugi biznesmen po tym z królewskiego, który pielęgnował dziurę przy mariackim... zerwać tą dzierżawę, jak od 2012 nic nie zrobił, to do 2036 nic nie zrobi. Gdzie tu miasto w tej roli...

    • 14 0

    • Jak widać urzędnicy miejscy sobie w tych tematach od lat nie radzą.

      • 0 0

    • Właścicielem tej działki jest Skarb Pańswa. Miasto nie jest stroną umowy dzierżawy wieczystej i nie ma nic do gadania w tej sprawie.

      • 1 0

  • Górski ma to w ... poważaniu

    Wystarczy przeczytać tę krótką rozmowę z deweloperem oraz odrobinę pomyśleć by dojść do wniosku, że jego celem jest maksymalne możliwe przeciąganie sprawy, a najlepiej całkowite odstąpienie od jakichkolwiek robót. Koszty tej nowej inwestycji byłyby ogromne (przeniesienie całego dworca, parkingu pod ziemię, połączenie z dworcem PKP, przebudowa całego układu drogowego itp. itd) natomiast potencjalny zysk niewielki - nie będzie kilkuset mieszkań/apartamentów które można by sprzedać i od razu zarobić, tylko co najwyżej kilkadziesiąt lokali na wynajem, a reszta to obiekty użyteczności publicznej. Prawdę mówiąc nie wiem nawet w jaki sposób można "przymusić" dewelopera do jakichkolwiek prac na tym terenie, nawet jeśli w końcu na odczepnego pokażą jakieś kolejne wizualizacje czy projekty to zawsze mogą powiedzieć że "z uwagi na trudną sytuację branży budowlanej" nie są w stanie obecnie finansować takiej inwestycji i do widzenia.

    • 12 0

  • jak to co??!

    "swiete prawo wlasnosci" - zaorane i zasiane koniczyna...

    • 3 2

  • To żywa lekcja dla tych

    Którzy mówią "sprywatyzujmy dworce, drogi, służbę zdrowia, wtedy będzie konkurencja o jakość". Obok mamy państwowy dworzec PKP, można sobie porównać.

    • 9 0

  • Patoapartamentowce jak Brama Wrzeszcza po 150 metrów

    Tego tem potrzeba, zresztą pewnie tak sie skończy, zakład. Bądżcie ludżmi Developerzy też muszą żyć i kupic nowe BMW 950 nowej żonie! W końcu, to Ich Miasto. Miasto Festynów i Gwiazdy Soszali.

    • 5 1

  • Powinni pomyśleć przede wszystkim o stacjach ładowania (1)

    Bo przecież od 2035r. będą jeździły tylko autobusy elektryczne, prawda?

    prawda....?

    • 4 1

    • Jo, my tu na Kaszebach jużem takie mamy. Gdańsk zacofany?

      • 0 0

  • (1)

    Człowiek najlepiej czuje się nad ziemią, w naturalnym środowisku. Komu mają służyć te beznadziejne pomysły z podziemnym dworcem?

    • 8 0

    • kretom

      • 1 0

  • (2)

    Tam nic nie trzeba przebudowywac. Wystarczy zadbac o to co juz tam jest. Remont, malowanie itp.

    • 8 1

    • Troche szpachli bym dal jeszcze i nowka jak ta lala (1)

      • 0 0

      • ..no prawie nówka. Nie śmigana. Prawie..

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane