• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku

Szymon Zięba
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Wizualizacja dworca od strony torów.
  • Tak ma wyglądać dworzec od strony ul. Lendziona.

Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.



Podoba ci się projekt dworca we Wrzeszczu?

Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?



  1. Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
  2. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a  także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
  3. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
  4. Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
  5. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
  6. Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z  automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu. Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu.

Co zyskają podróżni?



  1. Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i  dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
  2. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
  3. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
  4. Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o  ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
  5. Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z  niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
  6. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.

  • Widok na nowy dworzec z lotu ptaka - wizualizacja.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych



Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Dworzec Gdańsk-Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Dziś obsługuje on prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
 Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.

Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu. Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.


Miejsca

Opinie (208) 3 zablokowane

  • Czyli stojąc na peronie będziemy gapić się na ścianę z blachy (4)

    brawo

    • 31 2

    • No, zwłaszcza od strony torów to wygląda strasznie tandetnie.

      • 4 1

    • PKP-i wszystko jasne. Instytuacja dziadów.

      • 5 1

    • jeszcze z dwa grafiti ktore trojmiasto tak promuje ostatnio z gebami kryminalistow i dopelni

      to estetyczne wrazenia - konserwator oczywiscie spi

      • 0 0

    • Jak się nie podoba to możesz pogapić się w niebo albo w smartfona. Możesz też wsiąść na Oruni. Tam nie ma dworca i pogapisz się w płot.

      • 0 0

  • pieniadze w bloto (6)

    W ankiecie brakuje opcji: Nie podoba mi sie ten projekt. Pasuje jak piesc do nosa w tej okolicy. Industrialna to moze byc stocznia. Wedlug mnie dworzec powinien stylem nawiazywac do kamienic na wajdeloty albo nawet do starej nastawni nieopodal. No ale to kosztuje wiecej niz postawienie szklanej sciany czy innych prefabrykatow. Wg. mnie nowy dworzec to wyrzucenie pieniedzy w bloto, za 20lat znowu paskudnie sie zestarzeje i trzeba bedzie stworzyc projekt nowego koszmarka zamiast stworzyc cos spojnego z cala dzielnica na lata.

    • 73 10

    • (2)

      Zgadza się. Projekt nowego dworca wygląda jakby miał być zrobiony z wyprzedażowych materiałów ze sklepu za Kartuzami.

      • 16 5

      • (1)

        Obawiasz się, że z wyprzedaży ze sklepu za Kartuzami, zabraknie asortymentu na twoje salony?

        • 0 1

        • Weku zamknij japę i nie przeszkadzaj w dyskusji

          • 0 0

    • (2)

      Tak, tak, ozdoby ze styropianu, kolumienki i lwy na wejsciu.

      • 4 6

      • Już lepsze to niż blacha i cisy z castoramy

        • 5 1

      • oo - odezwał sie architekt, który nie umie już niczego innego rysować niż prostokąty

        • 2 0

  • ale chłam...

    • 18 4

  • Pudrowanie trupa. Kolejny barak zamiast dworca z prawdziwego zdarzenia.

    • 23 4

  • Kiedy w końcu remont w Gdyni? Dworzec SKM w Śródmieściu to jakaś masakra!

    • 12 1

  • Czy przeniesie się to na jakość obsługi podróżnych w kasach biletowych które w godzinach szczytu czy w weekendy nie wyrabiają i są tam ogromne kolejki...można by część tych kolejek rozładować wstawiając automaty biletowe bo stoją tam takie które obsługują tylko bilety skm ale często i gęsto usłyszysz że pkp to stan umysłu...

    • 18 1

  • Zieleń na dachu to listek figowy (1)

    A gdzie szpalery drzew wzdłuż chodników? Jaka to przyjemność chodzić po takiej betonowej i asfaltowej patelni?

    • 44 1

    • A jaka to przyjemność rosnąć przy betonowym chodniku?

      • 1 1

  • Mnie bardziej interesuje czy kasy bedą dłużej otwarte i bez kolejek.

    Nie kazdy bilet da sie kupic w automacie czy w internecie. Z biletami zniżkowymi bywają kłopoty. Kolejka do kasy kilometrowa, jedno okienko czynne, po 18.00 kasy zamknięte. Jak w latach 60 na stacji w Psiej Wólce.

    • 24 1

  • Dramat (1)

    Bo ciężko było jakoś architektonicznie nawiązać do dworca z pierwszej połowy XX wieku.
    Mania szkła, betonu i stali :-/

    • 28 1

    • Zgadza się, nten nowy wygląda jak Lidl albo biedra zrobiona z wyprzedażowych materiałów

      • 10 0

  • Białe krzesełka w poczekalni

    za miesiąc szare, po roku czarne. Od brudu rzecz jasna.

    • 28 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane