• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku

Szymon Zięba
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Wizualizacja dworca od strony torów.
  • Tak ma wyglądać dworzec od strony ul. Lendziona.

Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.



Podoba ci się projekt dworca we Wrzeszczu?

Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?



  1. Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
  2. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a  także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
  3. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
  4. Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
  5. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
  6. Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z  automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu. Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu.

Co zyskają podróżni?



  1. Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i  dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
  2. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
  3. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
  4. Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o  ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
  5. Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z  niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
  6. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.

  • Widok na nowy dworzec z lotu ptaka - wizualizacja.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych



Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Dworzec Gdańsk-Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Dziś obsługuje on prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
 Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.

Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu. Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.


Miejsca

Opinie (208) 3 zablokowane

  • A plac autobusowy jak za Gomułki ( tow. Wiesław)

    Nie można było zintegrować w węzeł przesiadkowy z dużą przechowalnią rowerów?

    • 10 1

  • Nie nie podoba (6)

    mi się. Od strony Lendziona wygląda jak 3 blaszaki. Nie pasuje do zabudowy, nie jest to ładna architektura i kto w tej nagrzanej puszce ma pracować i oczekiwać na pociąg? To będą wyrzucone pieniądze. Nie lepiej jeszcze teraz coś poprawić? Nawet kosztem niewielkich przesunięć terminów.

    • 70 24

    • (1)

      jak dla mnie zarąbi sty

      • 5 6

      • Denny. Wrzeszcz zasluguje na cos lepszego niz tani blaszak

        • 9 5

    • o tak, ostatni moment żeby coś poprawić w projekcie (1)

      a w szczególności zrezygnować z głupiej przebudowy na rzecz odmalowania i drobnych napraw

      • 4 0

      • A ludzie niech dalej się ściskają w tej wąziutkiej poczekalni.

        O wyglądzie będzie można rozmawiać jak zacznie spełniać swoją funkcję.

        • 2 2

    • do Wrzecza nie pasuje ale do stacji Gdańsk Wrzeszcz gdzie wszystkie perony wyglądają jak blaszane daszki

      to już trochę pasuje, ale funkcjonalność i wielkość nadal taka sama jak w starym wiec żaden postęp

      • 7 1

    • Zgadza sie ale to niema znaczenia chodziło by wydac czyli zmarnowac kase bo to kasa podatnika

      czyli niczyja!

      • 0 1

  • Nie mozna zbudowac normalnego bydynku tylko jakis modulowy barak jak z jakiegos Pcimia?

    To jeden z najwazniejszych wezłów przesiadkowych w regionie. To jakas kara od rzadu pis?

    • 20 1

  • Po kilku latach będzie to już szpetne

    Wcześniejszy projekt był lepszy

    • 10 0

  • projekt jest ok, wyglada nowoczesnie, wodotryskow nie potrzeba

    w okoliczna zabudowe zaniedbanych budynkow i kamienic i tak nic nie bedzie pasowac. Zreszta marudzacym Polakom to i tak sie nie spodoba, co by tam nie zbudowali.

    Ale z poczekalnia na 5-6 krzesel, to zart jakis jest, prawda? :D

    • 9 11

  • Dlaczego nie z czerwonej cegły, w klimacie Dworca Centralnego?

    Najłatwiej pierdyknac blaszana hale. W słoneczne dni podróżni doznają udaru słonecznego.

    • 18 1

  • No to będzie...

    Kolejna betonowa patelnia... Super...

    • 14 2

  • No i git..

    Tylko co z przystankami autobusów obok..tam czas się ewidentnie zatrzymał już bardzo dawno temu ..

    • 8 2

  • Ani słowa o parkingu.

    • 12 3

  • Plac przed dworcem

    Też się podpisuję pod koniecznością przebudowy zapyziałego placu przed dworcem. Jest to powód do wstydu dla miasta. Ale miasto pewnie będzie się tłumaczyć, że chce tam prowadzić linie tramwajową, więc przebudowa teraz się nie opłaca, bo nie wiadomo jak ta linia będzie dokładnie przebiegać itp. Linie zbudują - jak znam życie - za np. 15 lat i cały ten czas będziemy się skręcać na widok placu.
    Co do samej architektury planowanego dworca - rzecz gustu ....

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane