- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku
Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.
Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?
- Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
- Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
- Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
- Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
- Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
- Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.
Co zyskają podróżni?
- Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
- Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
- W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
- Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
- Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
- W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.
Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych
Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.
Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.
Miejsca
-
Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz Gdańsk, Romana Dmowskiego 1A
Opinie (208) 3 zablokowane
-
2021-07-02 08:51
Kasy biletowe
Remont/przebudowa są konieczne, ale jak widzę znowu kilka m^2 terenu przed kasami biletowymi to mnie krew zalewa. Niech projektant który to projektował podejdzie w godzinach szczytu i pomyśli jak by można było zaprojektować by było tam jakieś przejście i ludzie mieli gdzie stać, bo z tego co widze to teraz będzie jeszcze gorzej niż jest. Dziękuję bardzo za taki remont.
- 4 0
-
2021-07-02 08:55
Chodniki dać nowe i zlikwidować te budy w okolicy
- 0 0
-
2021-07-02 09:04
Jak zwykle ankieta ma odpowiedzi nie adekwatne do pytania...gdzie odpowiedz "nie, projekt mi sie nie podoba" ?!
- 3 0
-
2021-07-02 09:18
Przecież to podrzędna stacja
a po co taki wielki ?
- 0 0
-
2021-07-02 09:41
wreszcie coś się dzieje z inwestycjami na kolei, wreszcie może te dworce będą jakoś wyglądać
bo jak dotąd przez 40 lat to jest jakiś dramat, smród i ubóstwo, wstyd nawet wawa centralna to przecież zapach i walory wizualne, które utkwią na długo w pamięci niestety....
- 0 0
-
2021-07-02 09:50
Gooch
Wszystkie wielkoformatowe przeszklenia, w tym na projektowanym dworcu, winny posiadać "zakropkowany wzór", aby nie stanowić śmiertelnej pułapki dla ptaków. Czy projektanci uwzględnili taki detal?
- 1 0
-
2021-07-02 09:51
patoarchitekt
taki mocno betonowy ten dworzec się zrobi, taki na miarę naszych czasów.
- 2 0
-
2021-07-02 09:57
Czy w środku nie będzie to latem smażalnia z takimi wielkimi oknami od południowego zachodu? Oczywiście nadaje to lekkości. Może klimatyzacja sobie poradzi.
- 2 0
-
2021-07-02 10:05
Żule
Mam nadzieję, że przy okazji zostanie zrobiony porządek z towarzystwem wokół dworca i na ul. Klonowej.
- 1 0
-
2021-07-02 10:11
Projekt nie przystaje do rangi dworca
Utrzymywanie prowincjonalnego charakteru dworca tej rangi to jak policzek. Druga rzecz, sama architektura dworca ma sie jak pieść do nosa z otoczeniem
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.