- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku
Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.
Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?
- Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
- Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
- Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
- Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
- Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
- Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.
Co zyskają podróżni?
- Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
- Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
- W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
- Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
- Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
- W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.
Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych
Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.
Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.
Miejsca
-
Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz Gdańsk, Romana Dmowskiego 1A
Opinie (208) 3 zablokowane
-
2021-07-01 23:46
Barak 2.0 (1)
Bez polotu, fantazji i charakteru. Szkoda.
- 5 1
-
2021-07-02 01:22
Opowiedz swoją wizję.
- 0 0
-
2021-07-02 02:17
30lat i zadnego gazonu z kwiatami przy wejsciu, wymiana polamanych plyt czy wieczorem zamiesc
syf i dno a UM mydli oczy kolejnymi bajeczkami z komputera na milion a na miotly to im zawsze brakowalo.
- 5 0
-
2021-07-02 04:59
Dworzec już teraz mógłby mieć ze 2-3x większą powierzchnię. Nie jestem tam częstym gościem,
ale kojarzy mi się zawsze z tłokiem, kolejkami do kas, tabunami ludzi czekających na odjazd pociągu, stosami pilnowanych bagaży, taryfiarzy, gości spod ciemnej gwiazdy, pijaczków i bezdomnych.
Przez ten obiekt i pętle przewija się więcej ludzi niż w Sopocie.
Różnica jest taka, że ten w Sopocie, który nota bene też jest za mały (dzięki lokalom usługowym itp), wygląda spójnie (choć co do tego czy akurat Sopot powinien mieć w swoim sercu takie toto, jest kwestią sporną).
Wrzeszcz to chaos: Tu jakieś sklepy, tam pętla autobusowa, do tego ulica dla normalnego ruchu samochodowego, parking, dwie galerie handlowe i "ultra-nowoczesny", parterowy dworzec.
To można było zrobić lepiej. Nawet miasto mogło partycypować w projekcie (nie mówiąc już o tym, że sam budynek mógłby być wielofunkcyjny, na skutek przystąpienia prywatnych inwestorów).
Ech Gdańsk...., morze niewykorzystywanego potencjału.- 3 0
-
2021-07-02 04:59
Praktycznie opinie i uwagi każdego z piszących są nad wyraz słuszne.
PKP zafundowało nam gniot, a miasto jak to zwykle przystawiło czereoną pieczątkę zgoda na budowę. Mały, blaszak, potworek, brak logicznych rozwiązań dla placu i dworca autobusowego, i tak dalej można by wymieniać w nieskończoność.
- 8 0
-
2021-07-02 06:46
Hmmm
A będą go robic tyle samo czasu co dworzec glowny?
- 0 0
-
2021-07-02 06:57
To już chyba piąta wizualizacja dworca we Wrzeszczu w przeciągu kilkunastu lat. A syf jak był tak jest.
- 3 0
-
2021-07-02 07:43
Dlaczego znowu betonowa pustynia bez drzew i kwiatów?
- 7 0
-
2021-07-02 07:43
Brawo Dulkiewicz, tak trzymać, na pohybel pisowskiej bolszewii!
- 0 1
-
2021-07-02 08:05
To jest kpina!
Przecież kilka lat temu był tu o tym artykuł który mówił że w tym miejscu stał piękny dworzec w przedwojennej bryle coś na wzór Oliwskiego i w takiej konstrukcji trzeba było go odbudować dopasowując do ówczesnych realiów i technologii tak zrobiły to między innymi Kartuzy które wróciły do pięknego przedwojennego dworca. To co tu proponują to jednym słowem beton, szkło czyt. tragedia, takie dworce można budować w nowo powstających miastach a nie tych o 1000 letniej historii!
- 3 0
-
2021-07-02 08:46
A zdjęcia
Deutsche Reichsbahn z lat 40 ubiegłego wieku zostaną czy będą usunięte??
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.