• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku

Szymon Zięba
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Wizualizacja dworca od strony torów.
  • Tak ma wyglądać dworzec od strony ul. Lendziona.

Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.



Podoba ci się projekt dworca we Wrzeszczu?

Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?



  1. Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
  2. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a  także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
  3. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
  4. Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
  5. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
  6. Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z  automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu. Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu.

Co zyskają podróżni?



  1. Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i  dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
  2. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
  3. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
  4. Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o  ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
  5. Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z  niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
  6. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.

  • Widok na nowy dworzec z lotu ptaka - wizualizacja.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych



Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Dworzec Gdańsk-Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Dziś obsługuje on prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
 Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.

Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu. Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.


Miejsca

Opinie (208) 3 zablokowane

  • Ale dziadostwo!!!zenada bo wyglada jak przerosnieta buda transformatora.niezly dekiel to zaprojektowal buahaaa (2)

    • 11 0

    • Nie wiem kto tu jest deklem - ten co bierze kasę za prosty projekt, czy ten który za to płaci (1)

      trochę się zastanów

      • 0 0

      • Ten co projektoje to dekiel,bo zlecajacy niema onowiazku znac wyczucia gusty i praktyczmosci.dlatego zleca to projektantowi i

        • 0 0

  • Dworzec we Wrzeszczu.

    To super .Dobra inwestycja. Można by pomyśleć jak rozwiązać przy okazji problem z osobami bezdomnymi pijacymi alkohol na dworcu i okolicy.

    • 2 0

  • Tylko pytam? Czy będzie czynna jedną kasa.

    • 6 0

  • Wiatki przystankowe (4)

    Zamiast tych małych kiepskich wiat powinno być więcej zadaszonej części, by ludzie nie stali w deszczu czy upale. Teren przed dworcem jest rodzajem pętli przesiadkowej pociąg-autobus-tramwaj. Należy zaprojektować coś podobnego jak na pętli Łostowice-świętokrzyska tak, by pasowało wizualnie do dworca. Również monitoring powinien być

    • 121 2

    • (2)

      To będzie remont dworca, a nie Bangladeszu przed nim.

      • 5 1

      • O tak

        Świetnie to zostało ujęte.
        Remont dworca, a dookoła dziury po drzewach których nie ma od 5 lat, kontenery na odzież, które co kilka dni leżą przewrócone bo bezdomni szukali czegoś nowego dla swej garderoby, turlające się butelki, pozapadane krawężniki i co druga płytka chodnikowa na innej wysokości i w 4 miejscach złamana, brak koszy na śmieci i wiaty przystankowe na 3 pasażerów, pod warunkiem że nikt nie posadzi obok siebie siatek, torebki albo plecaka.
        Światowy dworzec, podobno jeden z ważniejszych a dookoła ? Slamsy...
        Ilość bezdomnych organizujących pikietę na przyzwoleniu SM też dodaje gwiazdek w turystycznych oczach..

        • 11 0

      • wlasnie bangladesz umyslowy z UM co oni robia w tym urzedzie - co oni tam robia?

        na milosc BOSKA. przeciez ta okolica wyglada jak by byl stan wojny.

        • 1 1

    • Tak

      No, jestem całkowicie za... Bo jak zrobicie taki porządny dworzec we Wrzeszczu to będzie taki chaos jak te wiaty tak wugladaja... Łostowice świętokrzyska to taki najlepszy przykład...

      • 0 0

  • Jan

    Beton

    • 0 0

  • (2)

    Nie, nie, nie....to będzie zmarnowana szansa. Lepiej poczekać i zrobić dobrze niż na odp...el. Korzystam z skm i tego przystanku i z mojego punktu widzenia nic się nie zmieni. Dalej będzie zacinal na perony deszcz, będzie patelnia latem i wiało niemiłosiernie. Przecież na tych peronach gwizda non stop. Lepiej żeby wszystkie perony były zadaszone całkowicie (żadne przerwy jak na fotce z lotu ptaka) i jeszcze przesłony od wiatru by się przydały i zdecydowanie więcej ławek.

    • 7 0

    • (1)

      osłony to przed słońcem by się przydały... jak przekryje się wszystko jednym dachem to będzie szklarnia

      • 0 0

      • Nie będzie szklarni. Dach nie powinien być szklany. Zresztą ciepło jest w porywach 2 miesiące. Pozostałe 10 już tak kolorowo nie jest. Codziennie z tego przystanku jeżdżę skm do pracy i do połowy maja prawie wszyscy na tych peronach czekają w czapkach na głowie bo wieje. To, że ogólnie będzie większy dach nie znaczy, że to będzie zamknięta przestrzeń.

        • 1 0

  • krótki parking dla odprowadzających

    Brak miejsca na zaparkowanie na 15-20 min samochodu na odprowadzenie osób przyjezdnych, niepełnosprawnych, nie umiejących samodzielnie i szybko zorientować się w rozmieszczeniu wind. Zapłaciłam za taką opiekę mandat, bo nie dość, że stanęłam w niedozwolonym bliskim miejscu (jakiego kompletnie brak) musiałam doprowadzić niepełnosprawną do windy co zajęło trochę czasu a Straż Miejska z mandatami czujna!

    • 4 1

  • (1)

    Na moje to przypudrowanie. Obecnie wystarczy delikatny lift z zewnątrz. Petle autobusową zlikwidować,zrobić tylko przystanek(spory oczywiście) a linie które tam mają mete puścić dalej w kierunku Przymorza czy Brzeźna.

    • 1 0

    • Nie no coś Ty, pętla musi być. Niech kierowcy mają gdzie zjeść i skorzystać z wc.

      • 0 0

  • A tablice na peronach bedy działać?:D

    • 2 0

  • Szklarnia?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane