• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: brzydka blacha tylko chwilowo

Michał Stąporek
10 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (145)
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku. Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku.

Blacha falista, która pojawiła się na elewacji powstającego dworca kolejowego we WrzeszczuMapka, zaskoczyła część mieszkańców. - To ma tak wyglądać? - niepokoili się. Uspokajamy: to dopiero podkład pod właściwą elewację, znacznie bardziej estetyczną.




Ważny jest dla ciebie wygląd budynku, w którym załatwiasz sprawy?

Okładzina dworca jak płot budowlany



W ostatnich dniach część mieszkańców Gdańska nabrała wątpliwości, czy przebudowa dworca we Wrzeszczu realizowana jest na pewno zgodnie z projektem. Wszystko dlatego, że na nowym budynku pojawiła się okładzina z blachy falistej. Wypisz, wymaluj - identycznej jak ta, z której wykonano ogrodzenie wokół placu budowy.

- Jeden z ważniejszych dworców Trójmiasta, a wygląda jak metalowy chlebak. Latem gorąco było już poprzednio, teraz tam będzie trudno stać dłużej niż kilkanaście sekund - napisał jeden z użytkowników forum poświęconego inwestycjom w Trójmieście.
Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy. Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy.


W podobnym tonie wypowiedział się pan Piotr, który w mailu do naszej redakcji pytał, czy kolejarze chyłkiem zmienili projekt, który był prezentowany początkowo i który umieszczono także na placu budowy.

Przesuń aby
porównać

Elewacja dworca we Wrzeszczu będzie jak w projekcie



Uspokajamy wszystkich, że tak na szczęście się nie stało. Umieszczona na budynku blacha nie jest docelową elewacją budynku i zostanie niebawem zakryta.

- Widoczna na zdjęciu blacha to element podkonstrukcji dla docelowej okładziny elewacyjnej. Docelowy wygląd elewacji nie uległ zmianie - uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata

Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu



Przypomnijmy: umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu kolejarze podpisali latem 2021 r. Koszt inwestycji zaplanowano na ok. 13,2 mln zł.

Kolejarze zachwalili wówczas nowy projekt. Dzięki niemu miały zniknąć sztukowane przez lata dobudówki, a w ich miejsce powstać obiekt o spójnej bryle. Wykonana ze stali i szkła elewacja miała podkreślić nowoczesny i nieco industrialny (choć krytycy mówili raczej, że "tani") charakter nowego dworca. Duże przeszklenia miały zapewnić dobre oświetlenie wnętrz.

  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
Rozbiórka starego budynku ruszyła jesienią 2021 r. Prace budowlane miały trwać półtora roku, a nowy dworzec miał być gotowy na koniec 2022 r.

Rozbiórka dworca we Wrzeszczu. Listopad 2021

Po kilku miesiącach prac umowę jednak aneksowano. W efekcie koszt prac wzrósł o ok. 1,5 mln, do 14,67 mln zł. Termin otwarcia dworca przesunięto o pół roku, czyli do połowy roku 2023.

Ten termin jest aktualny do dziś.



W latach 50. dworzec we Wrzeszczu zbudowano w dwa miesiące



Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r. Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r.
Warto przypomnieć, że budynek dworca we Wrzeszczu, który otwarto w 1952 r., zbudowano w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie rywalizowały między sobą, o czym - w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie - donosił "Dziennik Bałtycki".

Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.
Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy pojawi się pierwsze graffiti

    Zakładam, że od strony peronu jeszcze przed oddaniem do użytku

    • 10 1

  • (6)

    Czemu w tym miejscu nie może być trochę więcej zieleni?? Patelnia i betonoza.

    • 29 4

    • a gdzie chcesz tą zieleń wcisnąć? (1)

      znów kosztem zwężenia chodnika? ja dziękuję za taką zieleń, pasażerowie chcą się wygodnie i bezpiecznie dostać do dworca czy tunelu a nie przeciskać się miedzy drzewkami utrudniającymi przejście, tam chodzą tysiące ludzi dziennie i chodniki muszą być szerokie, chcecie zieleń to proszę sobie ją robić kosztem miejsc parkingowych na Dmowskiego czy Klonowej które są tam ewidentnie zbędne bo to jest najlepiej skomunikowana okolica w Gdańsku

      • 4 13

      • Tam gdzie stoją te tandetne donice można posadzić drzewo które da trochę cienia. Tych donic jest całkiem sporo tam.

        • 3 0

    • tam były piękne stare drzewa (1)

      były i przeszkadzały, niestety

      • 8 1

      • Co ty p..lisz?

        Było i jest jedno drzewo, na lewo od dworca. Żadnych więcej drzew tam nie bylo

        • 0 3

    • Dokladnie! Zaorać dworzec, zbudować park! (1)

      W tym cholernym mieście nic tylko beton. Betonowe budynki, betonowe chodniki, betonowe jezdnie! Zdecydowanie za dużo tego wszystkiego. Więcej zieleni, więcej ziemi! Zburzmy mieszkania i wykopmy ziemianki. Zerwijmy bruk i przywróćmy drogi polne. Zamiast parkingów wykopmy stawy. Będzie tak miło, tak blisko natury!

      • 2 5

      • Uśmiałam się przednio, dzięki

        • 1 1

  • Pięknie ewoluuje (1)

    Początkowo przypominał chlewnię, przynajmniej dopasowywał się do pasażerów. Teraz wygląda jak jakiś stary Lidl, a na końcu przemieni się w pięknego motyla przypominającego budynek w którym hoduje się pieczarki ;)

    • 31 0

    • a na koncu bedzie wygladal ja puszka po mielonce

      • 0 0

  • A nie lepiej byłoby sprzedać ten teren za 20 mln. ? (1)

    I podnająć kasy bilotewe i poczekalnię w Galerii Metropolia.

    • 7 10

    • Powiedział co wiedział, może wykup sobie miejsce na siłowni, w sklepie lub w jakiejś palarni papierosów, bedziesz miał bliżej i taniej

      • 1 0

  • To nie dworzec.

    To przybudówka parkingu dla rowerów

    • 7 1

  • Nie ważne, czy zmienili projekt, budynek i tak będzie wyglądał koszmarnie (1)

    Nawet jak wybudują zgodnie z projektem, to będzie to tragedia architektoniczna. Jeden z najważniejszych dworców w Gdańsku będzie wyglądał, jak szopa na gwoździe.

    • 29 1

    • Bo dziś budynek musi wyglądać "nowocześnie"

      Co oznacza po prostu bunkier. Szkoda, niech popatrzą na stare dworce. Można było tak budować.

      • 6 0

  • Zero zieleni, patelnia, betonoza i mało przyjazna przestrzeń

    • 14 0

  • Jako pasażer PKM-ki często bywam na tej stacji i moim zdaniem dworzec będzie wyglądał dużo lepiej. Tego się będę trzymał.

    Gorzej od dworca we Wrzeszczu wyglądał tylko dworzec PKS. Nie jest to projekt moich marzeń, ale wszystko będzie lepiej wyglądało od tego co tam było prze wyburzeniem starego dworca. Marzy mi się jednak, że plac przed dworcem będzie również przebudowany i na to energię z hejtowania wyglądu bym przerzucił. Jest tam duży ruch i mocno ograniczona widoczność. Zdarza się, że autobusy zastawiają przejście dla pieszych i wychodzi się zza stojących autobusów wprost na jezdnię.

    • 7 7

  • Nawet w projekcie (4)

    budynek niestety wygląda paskudnie. Jak magazyn GS z lat 50 . Gdzie jest jakiś architekt miejski i kto to partactwo zatwierdził? Jeżeli już kolej podjęła się budowy nowego dworca to można było znacznie lepiej wykorzystać te pieniądze.

    • 106 15

    • PKP (1)

      dworce niestety podlegają PKP, architekt miejski nie jest właściwym adresatem uwag, skądinąd słusznych - dworzec będzie okropny.

      • 35 6

      • To po to są rozmowy żeby rozmawiać i ustalać.

        A nie wydawać miliony na coś, co musi zostać wkrótce i tak przebudowane.

        • 4 4

    • Decorum jak zwykle pojeciem obcym dla architektow z megalomania. Dlatego prawie wszystko w PL jak na odpuscie wyglada. Szkoda ze Gd Glownego nie zrobili na chlebak...

      • 5 1

    • Ekspozycja południowa

      Szkło i blacha- będzie 36C gdy poza budynkiem 25C

      • 7 0

  • Dworzec główny (3)

    Dworzec w Gdańsku Głównym to dopiero koszmarny widok. Jeszcze nie oddali, a ściany już bródne w niektórych miejscach w tunelu, to samo na schodach prowadzących do przystanków, a co najgorsze końca "remontu" nie widać. To miejsce powinno być . Brak empatii do podróżnych.

    • 24 24

    • matko

      brudne , u otwarte!

      • 20 0

    • Bo sciany na dworcach i w tunelach na zachodzie wyklada sie kaflami, plytami czy inoxem do samej gory. (1)

      Wtedy moga sobie mazac i rysowac ile chca, wszystko mozna zmyc.
      Niestety w Polsce ciagle jacys architekci uwazaja ze wystarczy pomalowac jak w mieszkaniu...

      • 13 3

      • Przeprowadź się na zachód

        I będziesz mniał kafelki w tunelu ,genialne.

        • 6 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane