• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: brzydka blacha tylko chwilowo

Michał Stąporek
10 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (145)
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku. Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku.

Blacha falista, która pojawiła się na elewacji powstającego dworca kolejowego we WrzeszczuMapka, zaskoczyła część mieszkańców. - To ma tak wyglądać? - niepokoili się. Uspokajamy: to dopiero podkład pod właściwą elewację, znacznie bardziej estetyczną.




Ważny jest dla ciebie wygląd budynku, w którym załatwiasz sprawy?

Okładzina dworca jak płot budowlany



W ostatnich dniach część mieszkańców Gdańska nabrała wątpliwości, czy przebudowa dworca we Wrzeszczu realizowana jest na pewno zgodnie z projektem. Wszystko dlatego, że na nowym budynku pojawiła się okładzina z blachy falistej. Wypisz, wymaluj - identycznej jak ta, z której wykonano ogrodzenie wokół placu budowy.

- Jeden z ważniejszych dworców Trójmiasta, a wygląda jak metalowy chlebak. Latem gorąco było już poprzednio, teraz tam będzie trudno stać dłużej niż kilkanaście sekund - napisał jeden z użytkowników forum poświęconego inwestycjom w Trójmieście.
Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy. Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy.


W podobnym tonie wypowiedział się pan Piotr, który w mailu do naszej redakcji pytał, czy kolejarze chyłkiem zmienili projekt, który był prezentowany początkowo i który umieszczono także na placu budowy.

Przesuń aby
porównać

Elewacja dworca we Wrzeszczu będzie jak w projekcie



Uspokajamy wszystkich, że tak na szczęście się nie stało. Umieszczona na budynku blacha nie jest docelową elewacją budynku i zostanie niebawem zakryta.

- Widoczna na zdjęciu blacha to element podkonstrukcji dla docelowej okładziny elewacyjnej. Docelowy wygląd elewacji nie uległ zmianie - uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata

Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu



Przypomnijmy: umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu kolejarze podpisali latem 2021 r. Koszt inwestycji zaplanowano na ok. 13,2 mln zł.

Kolejarze zachwalili wówczas nowy projekt. Dzięki niemu miały zniknąć sztukowane przez lata dobudówki, a w ich miejsce powstać obiekt o spójnej bryle. Wykonana ze stali i szkła elewacja miała podkreślić nowoczesny i nieco industrialny (choć krytycy mówili raczej, że "tani") charakter nowego dworca. Duże przeszklenia miały zapewnić dobre oświetlenie wnętrz.

  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
Rozbiórka starego budynku ruszyła jesienią 2021 r. Prace budowlane miały trwać półtora roku, a nowy dworzec miał być gotowy na koniec 2022 r.

Rozbiórka dworca we Wrzeszczu. Listopad 2021

Po kilku miesiącach prac umowę jednak aneksowano. W efekcie koszt prac wzrósł o ok. 1,5 mln, do 14,67 mln zł. Termin otwarcia dworca przesunięto o pół roku, czyli do połowy roku 2023.

Ten termin jest aktualny do dziś.



W latach 50. dworzec we Wrzeszczu zbudowano w dwa miesiące



Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r. Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r.
Warto przypomnieć, że budynek dworca we Wrzeszczu, który otwarto w 1952 r., zbudowano w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie rywalizowały między sobą, o czym - w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie - donosił "Dziennik Bałtycki".

Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.
Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • no brzydki, na wizualce tez

    • 6 0

  • zaraz zobaczymy firme w likwidacji a blacha zostanie - tam wszystko wyglada po taniosci.

    • 2 1

  • (1)

    Kurcze, nie mozna bylo zrobic w wiekszosci przeszklonego? Wygladaloby efektownie. I druga rzecz- nie bedzie paneli fotowoltaicznych na dachu ?

    • 3 1

    • panele potrzebne by klimy darmo chłodziły szklarnę

      to jedyne sensowne zastosowanie latem paneli.

      • 0 0

  • Czyli będą dwie warstwy blachy :O)

    Czy ktoś wie dlaczego do budowy zadaszeń peronów PKP ostatnio z uporem maniaka używa drewna (oprócz blachy)?

    Za PRLu jednak stawiano na bardziej trwałe materiały. Obecnie dachy położone ledwie parę lat temu są ponownie zrywane i zstępowane znowu identyczną konstrukcją.

    • 6 0

  • Już n-ty raz to samo. No to trzeba napisać, że idea odbudowy tego baraku jest zupełnie utopijna.

    Gdyż oczywiście musi nastąpić głęboka przebudowa tego centrum przesiadkowego i terenów wokoło. To doskonale wszyscy wiedzą. Podobno trwają też prace nad puszczeniem tam linii tramwajowej. No to skoro ma być to mocno przebudowane to po co wydawać było miliony na tymczasowy barak blaszany? To czy nie lepiej nacisnąć na przyspieszenie prac projektowych tak aby można było zaoszczędzić te miliony?

    • 6 0

  • Nie wiem po co ten nowy dworzec. Stary po remoncie też spełnial swoja rolę i wyglądal o niebi lepiej od obecnego. Pieniądze wyrzucone w błoto

    • 4 3

  • Brawo projektanci

    Udlao sie Wam po raz kolejny zaprojektowac cos co kompletnie nie spelnia potrzeb podroznych/przesiadajacych sie. Brak zadaszenia z autobusu do dworca, brak zadaszenia od kiss & go, brak parkingu, dojscie do Metropolii - jak w labiryncie. i to wszystko postawiono od nowa - witaj w Albanii !

    • 8 0

  • Niestety większość polskich architektów ma niewielkie zdolności, słabe przygotowanie zawodowe, sztampowe podejście do pracy, ale za to wielkie ego. Ponadto zmieniające się przepisy mające ułatwiać inwestowanie w rzeczywistości go nie ułatwiają, a umożliwiają prowadzenie architektonicznej "wolnej amerykanki". Wszystko to razem wzięte prowadzi niestety do kiepskiej jakości architektury jaka nas otacza.

    • 7 0

  • Budynek tak prostacki i paskudny, że żadna blacha mu nie pomoże

    Tak jak blacharze tapeta.

    • 9 0

  • Przypomnijmy ze projekt jest realizowany mimo sprzeciwu mieszkanców z d**il%$ym pseudo parkingiem rowerowym skrytykowanym przez (1)

    i miał kosztowac 10mln ale niebyło chetnych wiec nagle sie okazało ze władze miasta wyciagneły dodatkowe 5 mln jak królika z rekawe na cos czego nikt nie chce !!
    Tak samo jak bezmyślny szkodliwy projekt tramwaju przez plac za kilkadziesiat milionów tak marnuja pieniadze mieszkanców !
    jedyne wyjscie by to zatrzymac to POdziekowac im na wyborach!!

    • 6 6

    • I co ma rządzić nieudacznik Kacper. Będzie lepiej?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane