• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: brzydka blacha tylko chwilowo

Michał Stąporek
10 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (145)
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku. Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku.

Blacha falista, która pojawiła się na elewacji powstającego dworca kolejowego we WrzeszczuMapka, zaskoczyła część mieszkańców. - To ma tak wyglądać? - niepokoili się. Uspokajamy: to dopiero podkład pod właściwą elewację, znacznie bardziej estetyczną.




Ważny jest dla ciebie wygląd budynku, w którym załatwiasz sprawy?

Okładzina dworca jak płot budowlany



W ostatnich dniach część mieszkańców Gdańska nabrała wątpliwości, czy przebudowa dworca we Wrzeszczu realizowana jest na pewno zgodnie z projektem. Wszystko dlatego, że na nowym budynku pojawiła się okładzina z blachy falistej. Wypisz, wymaluj - identycznej jak ta, z której wykonano ogrodzenie wokół placu budowy.

- Jeden z ważniejszych dworców Trójmiasta, a wygląda jak metalowy chlebak. Latem gorąco było już poprzednio, teraz tam będzie trudno stać dłużej niż kilkanaście sekund - napisał jeden z użytkowników forum poświęconego inwestycjom w Trójmieście.
Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy. Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy.


W podobnym tonie wypowiedział się pan Piotr, który w mailu do naszej redakcji pytał, czy kolejarze chyłkiem zmienili projekt, który był prezentowany początkowo i który umieszczono także na placu budowy.

Przesuń aby
porównać

Elewacja dworca we Wrzeszczu będzie jak w projekcie



Uspokajamy wszystkich, że tak na szczęście się nie stało. Umieszczona na budynku blacha nie jest docelową elewacją budynku i zostanie niebawem zakryta.

- Widoczna na zdjęciu blacha to element podkonstrukcji dla docelowej okładziny elewacyjnej. Docelowy wygląd elewacji nie uległ zmianie - uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata

Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu



Przypomnijmy: umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu kolejarze podpisali latem 2021 r. Koszt inwestycji zaplanowano na ok. 13,2 mln zł.

Kolejarze zachwalili wówczas nowy projekt. Dzięki niemu miały zniknąć sztukowane przez lata dobudówki, a w ich miejsce powstać obiekt o spójnej bryle. Wykonana ze stali i szkła elewacja miała podkreślić nowoczesny i nieco industrialny (choć krytycy mówili raczej, że "tani") charakter nowego dworca. Duże przeszklenia miały zapewnić dobre oświetlenie wnętrz.

  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
Rozbiórka starego budynku ruszyła jesienią 2021 r. Prace budowlane miały trwać półtora roku, a nowy dworzec miał być gotowy na koniec 2022 r.

Rozbiórka dworca we Wrzeszczu. Listopad 2021

Po kilku miesiącach prac umowę jednak aneksowano. W efekcie koszt prac wzrósł o ok. 1,5 mln, do 14,67 mln zł. Termin otwarcia dworca przesunięto o pół roku, czyli do połowy roku 2023.

Ten termin jest aktualny do dziś.



W latach 50. dworzec we Wrzeszczu zbudowano w dwa miesiące



Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r. Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r.
Warto przypomnieć, że budynek dworca we Wrzeszczu, który otwarto w 1952 r., zbudowano w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie rywalizowały między sobą, o czym - w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie - donosił "Dziennik Bałtycki".

Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.
Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • Blacha to tragiczny pomysł . Skończy jak lot. Powinni się zając modernizacją przystanków i miejsc na autobusy bo się nie mieszczą. W tym mieście nikt nie myśli przyszłościowo, ani o funkcjonalności.

    • 3 0

  • Dworzec wygląda strasznie nawet na wizualizacji, jak blaszany skład budowlany. Faktycznie doskonale wpisuje się w okoliczną tkankę betonozy.

    • 5 0

  • Bez sensu, zupełnie pozbawione sensu takie rozłożyste niskie budynki. (1)

    Teren dworca wraz z przestrzenią nad peronami, można by było o wiele lepiej zagospodarować, wznosząc o wiele wyższy gmach nad budynkiem dworcowym w którym z powodzeniem można by ulokować parking kubaturowy, natomiast płyta betonowa powinna przykryć perony, natomiast na jej powierzchni z powodzeniem można by było wykonać węzeł przesiadkowy dla linii autobusowych oraz dojazd do parkingu kubaturowego nad budynkiem dworca.
    Płyta jednocześnie stanowiła by urządzony plac, który był by miejscem przesiadki podróżnych oraz miejscem przez które przechodzono by na przykład do Metropolii zostawiając swój samochód na parkingu, którego w tej części miasta szczególnie brakuje. Teren po przeniesionej zatoce autobusowej można by na przykład zagospodarować zielenią w postaci parku przy którym przebiegała by trasa planowanej linii tramwajowej, bądź ewentualnie wznieść budynek nawiązujący stylistyką do istniejącej zabudowy Wrzeszcza.

    • 2 2

    • Jeeeezu, srogie grzyby, widzę!

      Przykrywanie torów betonową płytą? Wyszedłby z tego sarkofag atomowy jak w Czernobylu :) Ale zaproponuj PKP, na pewno chętnie wyłożą 20 mln zł na to, tylko po co? Bo więcej betonu jest fajniej? Bo parking, którego ponoć brakuje? 50 metrów dalej masz 1000 miejsc parkingowych w Metropolii a 300 metrów dalej masz 1000 miejsc parkingowych w Bałtyckiej. Jeszcze ci mało?

      • 1 0

  • Czego sie dziwic

    Zamiast budować wszystko na poziomie to syf z blachy bo kasy nie ma bo wszystko poszło na utrzymywanie banderowców...

    • 1 0

  • No cóż, przykro mówić, ale po aplikacji docelowej elewacji budynek dalej będzie wyglądał jak blaszany chlebak (albo terminal lot

    Miszekańcy nie mają żadnego wpływu na kształt takich reprezentacyjnych budynków. Ja nie wiem dlaczego nie mogło tam powstać coś na kształt dworca w Oliwie, albo odbudowany mógł zostać dworzec przedwojenny.

    • 4 2

  • Podstawowe pytanie

    Po co nam jest potrzebny dworzec we Wrzeszczu? Nie lepiej postawic 5-10 biletomatow w rejonie? A informacje przeniesc do metropolii? W dobie apek mobilnych i biletomatow coraz mniej osob potrzebuje korzystac z kas i informacji...

    • 2 5

  • BHP

    Patrzeć się nie da na te rusztowania. Kto pozwala na takim zabytku pracować. Jeszcze zmontowane wbrew wszelkim przepisom dot. bezpieczeństwa️

    • 0 0

  • Co za architekt to brzdactwo zaprojektował

    Jeżeli ta blacha pozostanie to można wysłać tą elewację do konkursu na najbrzydszy obiekt.

    • 0 0

  • No ciekawe kto

    Za to zapłaci oczywiście społeczeństwo to draństwo gdzie nadzór budowlany. Pozdrawiam

    • 0 0

  • co to?

    Koszmarek, taki nowoczesny !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane