• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyrektor jak minister

Agnieszka MAŃKA
21 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Gdański urząd miasta szuka nowych liderów. W magistarcie potrzeba 5 nowych dyrektorów i 10 nowych kierowników referatów. Konkursy odbędą się w maju i kwietniu. Na razie prezydent Gdańska wyznaczył osoby, które do czasu rozstrzygnięcia rywalizacji będą pełniły obowiązki szefów poszczególnych wydziałów i referatów.

Od wczoraj funkcjonuje nowa struktura organizacyjna urzędu. Jest o jeden wydział i o dwa referaty mniej niż w poprzedniej kadencji (wówczas było 18 wydziałów i 72 referaty). Takie zmiany mają ograniczyć do minimum struktury pośrednie, a jednocześnie usprawnić pracę urzędu. W sumie będzie rozpisanych 15 konkursów (w 1999 roku było ich 21), a do momentu ich rozstrzygnięcia obowiązki dyrektorów nowych wydziałów i kierowników referatów pełnić będą wyznaczeni przez prezydenta urzędnicy. Pieczę nad Wydziałem Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej pełnić będzie Krzysztof Szczepaniak, dotychczasowy pracownik wydziału kontrolingu. Nieoficjalnie daje mu się największe szanse na zwycięstwo w konkursie. Za edukację i sport, wydzielone z Wydziału Spraw Społecznych odpowiadać będzie na razie Krzysztof Mincewicz. Pełniącym obowiązki dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej będzie dotychczasowy szef infrastruktury miejskiej Antoni Szczyt. Choć Szczyt już zaczął zagłębiać się w tajniki mieszkalnictwa i uczyć do konkursu, dyrektorem nowego wydziału na pewno nie będzie.

- Chcę mieć świeżą twarz - zapowiedział prezydent Adamowicz.
Urzędnik będzie mógł ewentualnie zadowolić się funkcją wicedyrektora. Nowego dyrektora potrzebować też będzie Biuro Rady Miasta Gdańska. Aktualnie urzędujący na tym stanowisku Stanisław Grochocki odchodzi z końcem marca. Kandydata na p.o. na razie nie ma. Prezydent chce wybrać jakąś osobę po konsultacji z przewodniczącym rady Bogdanem Oleszkiem. Wydziałem Promocji zajmie się osobisty rzecznik prezydenta Jerzy Rembalski. Autor strategii gdańskiego urzędu na razie będzie pełnił obie funkcje za jedną dyrektorską pensję (dyrektor w urzędzie zarabia 6 tys. brutto, kierownik referatu nawet do 4,8 tys. zł brutto). O Rembalskim mówi się jako o pewnym zwycięzcy konkursu, a wówczas prezydet będzie musiał pomyśleć o nowym rzeczniku. Jakie osoby Paweł Adamowicz chce widzieć na najważniejszych stanowiskach?

- Kreatywne, ambitne, z wyobraźnią. Twarze nowe, albo wyłonione spośród aktualnych pracowników urzędu - stwierdził. - Potrzeba nam nowych liderów.

Zmiany na kierowniczych stanowiskach spodziewane są też w 10 referatach. W Wydziale Kadr i Organizacji odbędą się konkursy na szefów referatu organizacyjno-ekonomicznego oraz referatu ds. jakości i szkoleń. Kierownika potrzebuje również referat informacji i komunikacji społecznej w Wydziale Promocji, referat analiz i rozwoju gospodarczego w Wydziel Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej, referat ekonomiczny w Wydziele Edukacji i Sportu, referat polityki ekologicznej i ochrony przyrody w Wydziale Ochrony Środowiska, referat lokalowy w Wydziale Gospodarki Komunalnej, refert planowania cywilnego w Wydziale Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności. Dwa konkursy rozpisane będą w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków w referacie ochrony zabytków oraz referacie koordynacji i nadzoru. Konkursy przeprowadzane będą w różnym czasie, a w skład komisji wchodzić będzie m.in. jeden z wiceprezydentów, sekretarz miasta, czasem prezydent. Jakie wymagania prezydent Adamowicz stawia kandydatom?

- Dyrektor jest jak minister. Ma być twórczy i myśleć pięć lat do przodu - podkreślił. - Istotne przy wyborze będzie też doświadczenie, a także dobra znajomość języków obcych (np: angielski na poziomie FC). Jeśli komisja będzie się wahać przy podejmowaniu decyzji, rozstrzygjącą będzie znajomość języków obcych. Od kandydatów wymagamy też przedłożenia wizji wydziału w zalakowanej kopercie.

Z nowymi dyrektorami umowy będą zawierane na czas próbny - 6 miesięcy. Zdaniem prezydenta słabością urzędu jest brak komunikacji między wydziałami, gdyż niektórzy zapominają że praca w magistarcie jest pracą zespołową. Jak zapowiedział skończy się więc odsyłanie klienta, który przyszedł ze sprawą pod zły adres z pokoju do pokoju. Obowiązkiem każdego urzędnika jest skierować, a wręcz osobiście doprowadzić klienta do właściwej osoby. W ten sposób będzie mniej skarg, a sprawy administracyjne będą załatwiane szybciej. Aby uniknąć aferalnych klimatów w mieście nastąpi wzmożona kontrola, weryfikacja rzetelności i solidności pracy urzędników. Dwa razy do roku każdy wydział będzie musiał przedstawić sprawozdanie z działalności. Raport za pierwsze półrocze w lipcu, za drugie - w styczniu. Nowością są też samodzielne stanowiska pracy utworzone w kilku wydziałach.

- Nie chcieliśmy z dwóch pracowników tworzyć odrębnego referatu - wyjaśniła sekretarz Danuta Janczarek. - Osoby na samodzielnych stanowiskach bezpośrednio podlegają dyrektorowi wydziału.

Samodzielny pracownik w promocji odpowiadać będzie za wykonanie budżetu wydziału. W WWS będzie to specjalista od rozdzielania grantów, a edukacja, na którą idzie lwia część miejskich środków będzie miała ekonomistę.
Głos WybrzeżaAgnieszka MAŃKA

Opinie (14)

  • "- Chcę mieć świeżą twarz - zapowiedział prezydent Adamowicz."
    może lifting??
    no kobitki doradźcie pawłowi co ma zrobić??
    piling??
    też ładnie:)

    • 0 0

  • hiiiii
    to samo mi się rzuciło w oczy :)
    ale pomyślałam o operacji plastycznej...

    • 0 0

  • moze wystarczyloby sie po prostu wyspac....

    • 0 0

  • ale
    nie każda wyspana twarz musi być zaraz ładna
    wiem coś o tym:)
    póki co zaczesanie przedziałka wyżej nad ucho??

    • 0 0

  • maseczka kosmetyczna :)
    słyszałam ze ogórek dobrze wpływa na cerę
    może się przystroić plasterkami - tylko żeby się tak nie pokazywał publicznie...

    • 0 0

  • a może kurię poprosić o podesłanie nowych twarzy?

    pasterz ma już krzyż na górze mógłby mieć wytypowane przez siebie owieczki na stanowiskach w magistracie!proponuję wielebnemu karierowiczowi magistrackiemu sporządzić listeeeeeę nowych nieruchomości za złotóweczkę dla pasterza i poprosić o wsparcie kadrowe aby szybko przekazać wybrane obiekty do zagospodarowania{czyt.dalszej niekoniecznie natychmiastowej odsprzedaży).

    • 0 0

  • gallux

    na taka z***aną facjatę jak ma adamowicz, nic nie pomoże ...

    • 0 0

  • tomala:)
    spoko:)
    stallone też nie jest amoroso
    albo belmondo??
    o!! to jest facjata dla adama:)
    bel-mon-do

    • 0 0

  • nowe twarze

    niech sie zwroci o pomoc do goclowskiego na piatkowym sniadanku... no bo niedawno zwolnilo mu sie kilku fachowcow ze stella marris... moze oni by pokierowali ?

    • 0 0

  • każdy byle nie Szczyt !!

    a tak w ogóle to czas na młodych.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane