• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziki, ale potrzebny parking przy gdańskim cmentarzu

Maciej Naskręt
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
"Dziki" parking - klepisko, między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie w dni powszednie zazwyczaj jest pusty. Oblężenie przeżywa w dni wolne od pracy. "Dziki" parking - klepisko, między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie w dni powszednie zazwyczaj jest pusty. Oblężenie przeżywa w dni wolne od pracy.

Odwiedzający cmentarz Łostowicki parkują w pasie zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej. Przez to trawnik zamienił się tam w klepisko. Czy miasto powinno tam zbudować parking, by ucywilizować pozostawianie samochodów?



Kierowcy opuszczają al. Armii Krajowej, by wjechać na "dziki" parking w niedozwolonym miejscu. Nie stosują się do znaków, za co mogą otrzymać 250-złotowy mandat. Kierowcy opuszczają al. Armii Krajowej, by wjechać na "dziki" parking w niedozwolonym miejscu. Nie stosują się do znaków, za co mogą otrzymać 250-złotowy mandat.
Od kilku miesięcy półhektarowa działka między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie zobacz na mapie Gdańska służy jako parking. Kierowcy zjeżdżają z Trasy W-Z mimo zakazu i parkują w błocie. Wcześniej teren ten porastała trawa, teraz poprzecinały go ścieżki wydeptane przez pieszych.

Główną przyczyną, dla której niezagospodarowana działka stała się "dzikim" parkingiem, było otwarcie dodatkowego wejścia od południowej strony nekropolii. Jednak nikt nie zakładał wtedy, że przed wejściem będą parkowane samochody. Pozostawianie tam pojazdów tak spowszedniało, że część kierowców ma nadzieję, że budowa parkingu po południowej stronie jest niemal pewna.

- Dojazd z tej strony niewątpliwie ułatwiłby dotarcie przed cmentarz. Teraz mamy zamiast trawnika błoto. Należałoby to utwardzić i byłoby wygodniej - proponuje pani Maria, która dorabia do emerytury sprzedając znicze i kwiaty przy wejściu do cmentarza od strony al. Armii Krajowej.

Ale jest jeszcze przecież parking nieco niżej, przy ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. - Dla mnie jest on niefunkcjonalny. Ciężko tam wjechać i zaparkować samochodem - odpowiada pani Maria.

Czy cmentarz na Chełmie potrzebuje nowych miejsc postojowych?

Do rozmowy włącza się inny z kierowców. - Wystarczyłoby dobudować trzeci pas na nitce w stronę obwodnicy, który posłużyłby jako prawoskręt w parking i ewentualnie pas rozbiegowy dla wyjeżdżających. Natomiast sam plac można wyłożyć płytami betonowymi, by ludzie nie musieli brnąć w błocie - mówi pan Janusz, który wybierał się na grób swojej żony.

Pomysł z parkingiem byłby zapewne zrealizowany, gdyby nie wyraźne i restrykcyjne przepisy mówiące o tym, gdzie i jak można budować zjazdy czy parkingi z dróg głównych przyspieszonych, jaką jest al. Armii Krajowej i ul. Łostowicka.

- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, wyraźnie określa powód dla jakiego parking pomiędzy al. Armii Krajowej i cmentarzem nie może zostać wybudowany - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni.

W treści aktu prawnego, który wskazują władze ZDiZ, czytamy że w ciągu dróg głównych przyspieszonych, należy zachować odstępy między skrzyżowaniami nie mniejsze niż 1 km w obszarze zabudowanym i 2 km w obszarze niezabudowanym. Ponadto teren nie jest jeszcze objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Niestety rozporządzenie ministra jest równie restrykcyjne co oderwane od rzeczywistości polskich miast, w których ceny za metr kwadratowy gruntu przekraczają nawet 1 tys. zł. Ministerialny przepis ma zapewniać bezpieczeństwo w ruchu, ale co z funkcjonalnością?

Brak możliwości zjazdu na działkę niemalże w centrum miasta powoduje, że wiele wartościowych gruntów w Trójmieście zamienia się w nieużytki. Miasta tracą pieniądze, nie kwitną tam chociażby usługi. By zapewnić kierowcom dojazd buduje się wtedy drogi tzw. "serwisowe" przeznaczone dla ruchu lokalnego, co nie dość, że potęguje koszty utrzymania, to wyłącza kolejne miejskie grunty spod inwestycji.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Minister Nowak wie co robi. To geniusz transportu!

    • 0 1

  • K NAJLEPIEJ POSZERZMY GŁÓWNĄ ALEJĘ, ZRÓBMY BEZKOLIZYJNĄ ESKĘ Z RAMPAMI PRZY BRAMIE I KONICZYNKĄ PRZY KAPLICY! (2)

    A parkujmy na nagrobkach, bo już są wybetonowane! Ludzie, co was pogięło? Wszędzie by cztery litery dowieźli, pasu włączenia/wyłączenia na M.O.P. "Park Sztywnych" się zachciewa za moje podatki? Hucpa!

    • 1 0

    • Jaqk będziesz miał 80 lat, to zapewne 2 km pod górkę te będzie dla ciebie drobiazgiem ? (1)

      Zobacz KTO wychodzi z tych samochodów, a później wygłaszaj swoje mądrości!

      • 0 1

      • Jak będziesz kolego wszędzie leniwie wozić cielsko i żywić się w "makdrajwach", bo też ci się nie chce wysiąść do jedzenia, to nie dociągniesz do 80, a nawet do 60.

        • 1 0

  • hahaha

    jaki trawni tam przeciez zwykla łaka była!!!

    • 1 2

  • Jaki trawnik???? Klepisko!!!

    A co zapłacono komuś za wykonanie pasa zieleni zwane trawnikiem?

    • 2 0

  • trawnik?????????

    od 30 lat jak odwiedzam bliskich to nigdy nie było trawnika" jeno chaszcze", więc nazywac to miejsce trawnikiem to jakieś nieporozumienie.
    A PARKING JAK NAJBARDZIEJ WSKAZANY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

  • Od Armi Krajowej nie można, ale od strony Łostowickiej chyba już nie ma przeszkód? (1)

    A budowa miejsc postojowych powinna być priorytetem dla władz miejskich.

    • 1 1

    • ciekawe dlaczego?

      wpływy z podatków za paliwo i sprzedaż samochodów pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg. Dostosowywaniu miasta głównie lub wyłącznie do potrzeb korzystających z samochodów nasze stanowcze NIE!

      • 0 0

  • ciekawostka

    można by mnożyć głosy i za i przeciw....ale nikt nie pisze że bardzo łatwo o kolizję i wypadek gdy co poniektórzy kierowcy nagle wykonują manewr skrętu na dziki parking a już nie pisze o tych co od skrzyżowania z łostowicką jadą 40km/h doprowadzając innych do szału...

    • 0 2

  • Jakoś myślenie władz miasta o parkingach w Gdańsku przybiera groteskowe formy. Wiadoma, że (1)

    taka Galeria Bałtycka wymaga 2-3 tys miejsc postojowych - jest 1200. Przy stajach projektowanej PKM przewiduje się po 20-50 miejsc postojowych zamiast 1500-2000 !! I nazywa się to węzłem integracyjnym !! Chyba komuś całkiem odbiło!! Węzeł integracyjny dla 50 LUDZI!! Jeśli mówimy o przewozach rzędu 2 milionów pasażerów rocznie to oznacza, że na stacjach integracyjnych powinno wsiadać średnio dziennie około 5 tys ludzi. Zakładając 3 węzły otrzymujemy średnio na każdym po 1500-2000 miejsc parkingowych na węzeł. W praktyce ilość musi być 2 razy większa, bo od czasu do czasu, nagle wszyscy jadą na ten sam węzeł w tej samej porze...

    • 2 1

    • groteskowe formy przybiera myślenie internautów uzależnionych od samochodów

      albo miasto dla samochodów, albo miasto dla ludzi. Wybór należy nie tylko do ciebie.

      • 0 0

  • Trawnik

    po co komu trawnik w tym miejscu,jeżeli ludzie chcą parkować?

    • 0 1

  • parking (1)

    PARANOJA ! "Tabakiera do nosa czy nos do tabakiery" Infrastruktura ma służyć ludziom a urzędnicy są po to by służyć ludziom. Niestety przy wielu inwestycjach w Gdańsku ( szczególnie drogowych) Urzędolasy swoje braki w planowaniu zasłaniają się nieżyciowymi przepisami.

    • 1 2

    • okazuje się że ludzie korzystający z samochodów mają kłopoty z wyobraźnią

      nie ma miasta realizującego skoncentrowaną na myśleniu o komunikacji samochodowej, w którym kierowcy byliby zadowoleni z warunków jazdy i lub parkowania. Trzeba szukać alternatywy, a nie myśleć tunelowo.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane