• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziki, ale potrzebny parking przy gdańskim cmentarzu

Maciej Naskręt
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
"Dziki" parking - klepisko, między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie w dni powszednie zazwyczaj jest pusty. Oblężenie przeżywa w dni wolne od pracy. "Dziki" parking - klepisko, między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie w dni powszednie zazwyczaj jest pusty. Oblężenie przeżywa w dni wolne od pracy.

Odwiedzający cmentarz Łostowicki parkują w pasie zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej. Przez to trawnik zamienił się tam w klepisko. Czy miasto powinno tam zbudować parking, by ucywilizować pozostawianie samochodów?



Kierowcy opuszczają al. Armii Krajowej, by wjechać na "dziki" parking w niedozwolonym miejscu. Nie stosują się do znaków, za co mogą otrzymać 250-złotowy mandat. Kierowcy opuszczają al. Armii Krajowej, by wjechać na "dziki" parking w niedozwolonym miejscu. Nie stosują się do znaków, za co mogą otrzymać 250-złotowy mandat.
Od kilku miesięcy półhektarowa działka między al. Armii Krajowej, a cmentarzem na Chełmie zobacz na mapie Gdańska służy jako parking. Kierowcy zjeżdżają z Trasy W-Z mimo zakazu i parkują w błocie. Wcześniej teren ten porastała trawa, teraz poprzecinały go ścieżki wydeptane przez pieszych.

Główną przyczyną, dla której niezagospodarowana działka stała się "dzikim" parkingiem, było otwarcie dodatkowego wejścia od południowej strony nekropolii. Jednak nikt nie zakładał wtedy, że przed wejściem będą parkowane samochody. Pozostawianie tam pojazdów tak spowszedniało, że część kierowców ma nadzieję, że budowa parkingu po południowej stronie jest niemal pewna.

- Dojazd z tej strony niewątpliwie ułatwiłby dotarcie przed cmentarz. Teraz mamy zamiast trawnika błoto. Należałoby to utwardzić i byłoby wygodniej - proponuje pani Maria, która dorabia do emerytury sprzedając znicze i kwiaty przy wejściu do cmentarza od strony al. Armii Krajowej.

Ale jest jeszcze przecież parking nieco niżej, przy ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. - Dla mnie jest on niefunkcjonalny. Ciężko tam wjechać i zaparkować samochodem - odpowiada pani Maria.

Czy cmentarz na Chełmie potrzebuje nowych miejsc postojowych?

Do rozmowy włącza się inny z kierowców. - Wystarczyłoby dobudować trzeci pas na nitce w stronę obwodnicy, który posłużyłby jako prawoskręt w parking i ewentualnie pas rozbiegowy dla wyjeżdżających. Natomiast sam plac można wyłożyć płytami betonowymi, by ludzie nie musieli brnąć w błocie - mówi pan Janusz, który wybierał się na grób swojej żony.

Pomysł z parkingiem byłby zapewne zrealizowany, gdyby nie wyraźne i restrykcyjne przepisy mówiące o tym, gdzie i jak można budować zjazdy czy parkingi z dróg głównych przyspieszonych, jaką jest al. Armii Krajowej i ul. Łostowicka.

- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, wyraźnie określa powód dla jakiego parking pomiędzy al. Armii Krajowej i cmentarzem nie może zostać wybudowany - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni.

W treści aktu prawnego, który wskazują władze ZDiZ, czytamy że w ciągu dróg głównych przyspieszonych, należy zachować odstępy między skrzyżowaniami nie mniejsze niż 1 km w obszarze zabudowanym i 2 km w obszarze niezabudowanym. Ponadto teren nie jest jeszcze objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Niestety rozporządzenie ministra jest równie restrykcyjne co oderwane od rzeczywistości polskich miast, w których ceny za metr kwadratowy gruntu przekraczają nawet 1 tys. zł. Ministerialny przepis ma zapewniać bezpieczeństwo w ruchu, ale co z funkcjonalnością?

Brak możliwości zjazdu na działkę niemalże w centrum miasta powoduje, że wiele wartościowych gruntów w Trójmieście zamienia się w nieużytki. Miasta tracą pieniądze, nie kwitną tam chociażby usługi. By zapewnić kierowcom dojazd buduje się wtedy drogi tzw. "serwisowe" przeznaczone dla ruchu lokalnego, co nie dość, że potęguje koszty utrzymania, to wyłącza kolejne miejskie grunty spod inwestycji.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • przepis nie może zapewnić bezpieczeństwa, może je co najwyżej zwiększyć, a najwięcej zależy od kierowców, a nie od obecności parkingu, tym bardziej w tym miejscu, które się do tego widać nadaje

    • 0 1

  • Nie budować parkingu... (1)

    wybudujmy tam kościół!

    • 1 1

    • Dal ciebie wystarczy cmentarz

      W zupełności...

      • 0 0

  • nie dawno były wybory. PO RZĄDZI!!!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane