• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekranem w hałas. Kolejarze dbają o ciszę

Michał Sielski
26 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Montując ekrany akustyczne, nie zadbali o park
Ekrany akustyczne staną m.in. na Wzgórzu św. Maksymiliana. Ekrany akustyczne staną m.in. na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Prawie 30 mln zł wydadzą Polskie Linie Kolejowe na ekrany akustyczne przy torach w Gdyni. Nie oznacza to jednak, że wygłuszone zostaną wszystkie fragmenty miasta, w których poziom hałasu przekracza dozwolone normy.



Przeszkadza ci hałąs w mieście?

Gdynia czeka już na nową mapę akustyczną, która określa najbardziej głośne miejsca w mieście, a tymczasem dopiero realizowane są zadania, które wynikły z opracowania poprzedniej - pochodzącej z 2008 roku. To na jej podstawie powstał program walki z hałasem, który z mozołem jest wdrażany.

- Na niektóre kwestie nie mamy wpływu. Np. przy ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni hałas nadal będzie. Moglibyśmy jak w Sopocie opowiadać jakieś fantasmagorie o tunelu, ale po co? To koszty nie setek milionów złotych, ale dużo większe. Każdy mieszkający w Śródmieściu musi liczyć się więc nie tylko z tego zaletami, ale również konsekwencjami - tłumaczy wiceprezydent Gdyni Michał Guć.

Do 2015 roku na walkę z hałasem Gdynia chce wydać 80 mln zł. Już w tym roku czekają nas jednak spore inwestycje. W Orłowie, Redłowie, na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Śródmieściu, obok linii kolejowej staną ekrany dźwiękochłonne.

- Inwestycje ukończymy na pewno w tym roku - mówi Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Inwestycje w ekrany poczyniła też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Stanęły one na obwodnicy na wysokości Demptowa. Kosztowało to niecałe 10 mln zł. GDDKiA próbowała wymigać się od wykonywania ekranów, ale marszałek nałożył na tę instytucję obowiązek ich budowy.

Opinie (142) 2 zablokowane

  • kiedy ekrany w Sopocie?

    • 1 0

  • A pasażerowie marzną

    Przystanek Wzgórze Maksymiliana: peron jak pas startowy, piękny dach, wielki i wysoko jak nad stadionem ale i tak nie ma co ochronić przed deszczem i wiatrem. Pasażerowie aby nie moknąć i marznąc czekają w tunelu.
    Może by ktoś pomyślał o jakichś wiatach na peronach dla pasażerów, nie tylko na Wzgórzu. Trzydzieści parę lat temu ktoś miał dobry pomysł na tanie i praktyczne wiaty, których resztki zostały na peronach chyba Żabianki i Orłowa.

    • 4 2

  • Panie prezydencie Guć (2)

    zwiedził pan tyle krajów i fantastycznych miejsc, o ile mniejsze byłyby te doznania gdyby nie wspaniałe widoki z okien pociągu. Sam kiedyś bez przerwy niemal dwa tygodnie dzień i noc przemierzałem najdłuższą a zarazem najpiękniejszy BAM. Gdzie mieszkańcy starych miasteczek na Zabajkalu witali nas tamtejszymi darami ziemi. Na smak mięsa z niedźwiedzi upolowanych w pobliżu Bajkalsko-Amurskiej Magistrali Kolejowej nie można było narzekać. O zapachu jagód i limbowych orzeszków, soku z brzozy,.. z gór Udokan i Kadar. Choć spotkałem Czukczów, Ewenkow, którzy mówili mi, że kolej do niczego nie jest potrzebna;)).

    Dziś wystarczy wsiąść do pociągu w Moskwie - może nie byle jakiego, bo najlepiej do Tyndy, i nie tylko z zielonym kamieniem w ręku,a np. po pięciu dniach podróży i przejechaniu tysięcy kilometrów znaleźć się na małej stacyjce pośród gór. Zabajkalskie łańcuchy ciągną się przez setki kilometrów od jeziora Bajkał aż po wybrzeże Morza Ochockiego i Amur. Jedynym europejskim akcentem, jaki tam spotkamy nawet podczas dłuższego pobytu, będą... nasze własne odbicia w czystych wodach górskich jezior i strumieni. Każda taka trasa biegnąca przez gęsty las ma w sobie coś niesamowitego - szczególnie jeżeli wszystko jest porośnięte a na dodatek TE WIDOKI, które pozostawiają na całe życie coś czego nie można kupić za żadne pieniądze świata.
    Kiedyś uzmysłowiła mi to dobitnie moja koleżanka z którą spędzałem wakacje w Soczi (młoda lekarka, której promotorem doktratu z kardiologi był znany późniejszy minister).

    I ktoś może pomyśli, że konfabuluje, ale dzisiaj jadąc do Gdyni pociągiem na przeciwko jechała para Hiszpanów, gdzie Gdańsk i Sopot przejechali bez emocji uśmiechając się do siebie widząc bardak przy Stoczni Gdańskiej i wiele jeszcze podobnych kwiatków. Natomiast moje zdziwienie wywarło gdy zapytali się gdzie przebiega granica pomiędzy Sopotem a Gdynią gdy im pokazałem zachwytom nie było końca. Apogeum było chyba gdy najpierw zobaczyli budujący się Artus a już ST zrobił niesamowite wrażenie. I to nie był zwykły tylko zachwyt ale prawdziwe iskierki zdumienia, które nie da się oszukać. Nie pytałem z jakiego rejonu Hiszpanii tu przybywają i innych.

    Więc Panie Prezydencie tak szczelnie nie zamykajcie PIĘKNYCH widoków Gdyni tylko te mniej ciekawe a tam gdzie możliwe postawcie ekrany zimozielone. A Sopot ma inne większe możliwości, choćby z zamieszkaniem tam premiera i innych rządzących i co będzie chciał - ta władza spełni jego zachcianki. Do tego jest kurortem.
    Szkoda wielka, że przedłużenia Drogi Różowej nie chce zrealizować a przez to opóźnia tak potrzebną i ważną arterie komunikacyjną, bo Gdynia będzie musiała ją włączyć gdzieś na wysokości Bernardowa. granicy Sopotu - jedną nitkę a drugą poprzez zlikwidowaną stacje Orlenu a to ogromne koszty i niepotrzebny w tym miejscu BETON i ruch.

    • 9 3

    • Gdynia powinna znaleść partnera (1)

      aby wspólnie z SKM i PKP uzgadnili m.in. kwestię przykrycia betonową płytą, o powierzchne wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż Redłowa i wtedy tam ekrany nie będą potrzebne.

      • 2 0

      • no nie tylko tam

        Poprzez zredukowanie prędkości powinno natomiast cieszyć mieszkańców ujęcie w planie zagospodarowania przestrzennego możliwość powstania nowego peronu SKM, określanego obecnie mianem Gdynia Śródmieście bądź Gdynia Centrum, a jest to jak najbardziej miastotwórcza inicjatywa.

        Umiejscowiony mniej więcej w połowie drogi pomiędzy peronami SKM Wzgórze Św. Maksymiliana oraz Gdynia Główna nie pozwoli nabrać prędkości, więc samoistnie się wyciszy. - Należałoby więc część tych pieniędzy od razu zagospodarować na ten przystanek, bo i tak najbardziej skorzystają z tego rozwiązania mieszkańcy dzielnicy Działki Leśne, która będzie lepiej skomunikowana i zabezpieczona przed hałasem.

        • 0 0

  • czyżby ktoś z rodziny Szczurescu kupił mieszkanie przy torach ?
    Bo do swojej chacjendy na Wiczlinie prezio już buduje nowiutką dwupasmówkę, choć obenie istniejący układ drogowy jest wmiarę spoko, a o pilnych robotach w innych dzielnicach cicho.
    A poważnie: ekrany przydadzą się od Leszczynek do Chylonii.

    • 7 4

  • wszystko ładnie

    ale może najpierw zrobić porządek z kretynami na kładach i motorach w lasach

    • 5 1

  • najlepsze ekrany są naturalne ! (1)

    zielone krzewy, drzewa itp,itd ...

    • 10 0

    • dokłądnie amsz racje i tak powinni zrobić drzewka zasiac a ostatnio trend jest taki że wycinaja wszystko przy torach a potem

      biadola że hałas!

      • 3 0

  • i po co ten komentarz odnośnie Sopotu? (2)

    • 3 5

    • z kompleksów (1)

      • 3 2

      • eeee tam kompleksów , z ajkiego tytułu ma niby byc ten kompleks ???

        zwyczajna ironia :)

        • 4 0

  • Wzdłuz których konkretnie ulic stana te ekrany?

    A czy autor artykułu może się dowiedzieć, w których miejscach konkretnie będą te ekrany? Np. w Orłowie, po ktorej stronie torów? Po obu?

    • 0 0

  • ..... Ech ! polandia.... polandia....

    ot - paliaki... paliaki - wam tolka... cycki i bzykanie w głowach !! - kawalek nogi zobaczą i cycka... i juz sie chce :)! - oczywiście w oparach syfu :)! - a potem zdziwienie.... ze syf tu i tam... i jeszcze na "wacku" czasem ! siema.

    • 2 3

  • Szkoda że...

    na tym nowym pięknym peronie na Wzgórzu nie ma żadnych osłon przed wiatrem. Jest to chyba najbardziej wietrzna stacja SKM w Trójmieście. Nawet przy lekkim wiaterku wszyscy podróżni oczekują na pociąg w tunelu... zamiast inwestować w ekrany dźwiękowe lepiej (albo również) zainwestować w ekrany wiatrowe.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane