• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 milionów zł na pięć nowych trolejbusów
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Gdynia męczy się

    Z własnym stanem umysłu. Autobusy powinny w Gdyni ładować się z ławek solarnych i prądu wytwarzanego przez turbiny wodne w ogrodach deszczowych. I nie powinny być zwolnione z opłaty postojowej 5,5zl za pierwsza godzinę, 12,1zl za dwie godziny, 20zl za trzy godziny...

    • 9 1

  • czy osoba prywatna zakupiłaby takie autobusy pod kątem biznesu?

    pewnie nie, zatem widać, że zakupy za publiczne (nieswoje) pieniądze bywają niefrasobliwe.

    • 7 1

  • co z ochroną przyrody? aby załadować czystym prądem trzeba spalić węgiel w elektrowni?

    • 5 2

  • Ta ekologia będzie kosztowała zubożenie społeczeństwa w Europie

    ...na korzyść chin , Rosji , Indii i Ameryki

    • 5 2

  • lepszy pomhsl

    a może by tak chociaż cześć kosztu zainwestować w sprzatanie centrum po psich odchodach i z potłuczonych butelek z imprezek!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 1

  • Szkoda tylko że zachwile nie będzie komu ich prowadzić :)

    • 5 1

  • macie przecież stację CNG idźcie w tę stronę a nie elektryczne, i t tak połowa jest elektryczna bo jeździ na szelkach!

    • 5 1

  • Ludzie (1)

    czy wy zawsze musicie wszystko krytykować? Nikt nie dogodzi, taki mamy upierdliwy naród.

    • 1 7

    • Polacy to d**ile.

      • 0 1

  • (1)

    Przestańcie bzdury pisać, wspólny bilet na Trójmiasto przerasta was, rozwiązanie fetoru z Szadółek to już książkę można napisać itd Jesteście dobrzy w organizowaniu parad lgbt, a wy teraz o autobusach elektrycznych, zabawne a zarazem tragiczne jest wasze błaznowanie.

    • 7 1

    • Wy gdynianie macie swoje super lotnisko... i łężyce które się już przepełniają i śmierdzą w Chyloni .

      • 2 0

  • elektro śmieci ...2 lub 3 lata i na złom!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane