• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Zostawcie te busiki (4)

    Jeżdżą nimi seniorzy i są bardzo zadowoleni. Tylko trzeba lepiej dobierać kierowców bo jeździ tam jeden wariat który prowadzi bardzo agresywnie i wyzywa innych kierujących. Bardzo fajnie za to prowadzą tam panie, ostatnio jeździła tam ostatnio bardzo miła pani blondyneczka. Mieszkam na Głównym Mieście i czasem towarzyszę babci w drodze do lekarza.

    • 13 9

    • Z czego to mówi Ola, niestac nas na linie którymi jeździ 3 emerytów na krzyż którzy nawet za bilet nie placa (1)

      Zwykli ludzie chcą jakoś dojeżdżać do pracy, a nie tylko cięcia i cięcia rozkładów

      • 4 2

      • Postawic stolik z biletami na przystanku Targ Rybny a busik zaraz wypelni sie chcetnymi do przejazdu i to pelnoplatnymi

        Turysci nie wiedza jak kupiwac inny typ biletow! Rozmawialem z kilkoma i te kwestie kazdy podnosi.

        • 0 1

    • Jeżdżą nimi seniorzy

      Mówisz o tych trzech w porywach do sześciu?

      • 2 1

    • Bo ludzie jezdza coraz gorzej

      Więc nie sposób reagować na nich bez nerwów.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Takie tanie w eksploatacji busiki to super opcja, szkoda, że nie obsługują takich linii jak 148 w godzinach szczytu. To jest dopiero test drive:)

    • 48 15

    • Akurat twój komentarz jest niepoprawny politycznie, na chwilę obecną, na tej linii elektryk to utopia

      • 6 4

    • super opcja, takie maleństwo kosztowało ze 2x wiecej niż duży spalinowy i wozi powietrze

      A jaki wydźwięk propagandowy.
      Są linie, gdzie pasążerowie nie mogą się wepchnąć do autobusów w godzinach szczytu

      • 16 2

    • A koszty auta i jego eksploatacji? Kierowcy?

      • 1 0

  • (1)

    Zobaczymy jak w sezonie turystycznym będzie zapełniona i wtedy decyzja co dalej robić.

    • 7 5

    • To wtedy dać je tylko na sezon

      • 6 1

  • (1)

    Wrzucić te busiki na trasę Kampinoska - Orunia PKP.

    • 5 4

    • Masz dobry pomysł na biznes

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Taka 100 (setka) (11)

    przydałaby się w komunikacji dla osób starszych między Chełmem a Parkiem w Oruni. I z powrotem.

    • 61 21

    • Mieli czas żeby zarobić na auto (2)

      Niech se kupią i jeżdżą

      • 12 40

      • taaak, już widze tych 80-letnich kierowców (1)

        • 13 0

        • To niech sobie zamówią taxi

          • 0 5

    • Dlaczego akurat z Chełmu? (1)

      Tylko tam mieszkają starsze osoby?

      • 9 2

      • Ci z Orunii maja blisko.

        • 2 1

    • mają za darmo przejazdy to niech jeżdżą sobie z przesiadkami (2)

      dość dopasowywania komunikacji miejskiej do emerytów, uczniów, i wszystkich tylko nie ludzi pracujących

      • 19 6

      • (1)

        Oczywiście do czasu twojej emerytury. Zapisz sobie te wszystkie swoje złote myśli, wsadź w kopertę i poczytaj jak już sam będziesz kilka lat na emeryturze.

        • 6 1

        • O ile bedzie. Bo to tez istotne.

          My już możemy nie dożyć...

          • 3 0

    • ogólnie to lipa że na Zamiejskiej nie ma żadnej linii (1)

      • 10 1

      • Dokładnie na Zamiejskiej niema żadnego autobusu

        Starsi są skazani na piechotę całe osiedle przejść do Worcella

        • 7 0

    • dla osob starszych bedzie nierentowna bo oni nie płacą za bilety

      • 2 2

  • (8)

    Fajnie podawać jako jedyny koszt eksploatacji tylko wartość ładowanego prądu. A amortyzacja? A ubezpieczenie?
    Wtedy już pewnie w przeliczeniu na pasażera nie będzie to tak fajnie wyglądało w porównaniu do tych autobusów co to niby 50l/100 km palą.
    Fanaberie urzędników to rak samorządów.

    • 52 5

    • ... a kierowcy? 2-3 etaty pewnie

      • 11 0

    • A dodaj jeszcze do tego pensje kierowców? chyba ,że oni pracują za serdeczność

      • 8 0

    • (3)

      i jeszcze brak wiadomości ile ten minibus przejedzie na tym jednym tankowaniu - co z tego że zatankuje za 36zł jak przejedzie potem na nim 100km. A tak zostaje wiadomość, jak ze starego dowcipu, o tankowaniu zawsze za 50zł.

      • 7 2

      • Co ma zasięg do kosztu przejechania kilometra? (2)

        • 2 0

        • A ma (1)

          W art. podali tylko koszt ładowania, ale nie wiadomo ile ten pojazd przejedzie na jednym ładowaniu. Nie zdziwiłbym się, gdyby koszt 1 km na prądzie wyszedł drożej niż na dieslu.

          • 1 0

          • W korkach, gdzie osobówka pali 20l, więc autobus pewnie ze 100l/100km?

            Można spokojnie założyć że przejedzie więcej niż 5km dziennie...

            • 0 0

    • A autobusy spalinowe już się zamortyzowały i jeżdżą bez ubezpieczenia? (1)

      • 1 5

      • Nie starczyło już sił na doczytanie części wpisu o przeliczaniu kosztów na pasażera, prawda?

        • 6 1

  • Koszty inne (3)

    Ładowanie to raczej niejedyny koszt eksploatacji tej linii: jest koszt kierowcy, ubezpieczenie pojazdu, przeglądu i serwisu... dodatkowo istnieje pojęcie kosztu alternatywnego.. ten sam pojazd z kosztami mógłby obsłużyć inną linię... ale urzędowe spółki mają jakieś inne procesy analityczne i zarządcze niż spółki prywatne.. a może to po prostu stan umysłu i tumiwisizmu..

    • 25 0

    • Na pasażera (2)

      I do tego przeliczcie to na pasażera i porównaj z tym przykładem jednoprzegubowca co to pali 50l... pojęcie efektywności też im obce

      • 5 1

      • Przegubowce nie jadą nigdy z 2-3 pasażerami? (1)

        • 2 3

        • Nocne na początkowych przystankach może i tak. Inne raczej nie.

          • 2 0

  • Tymczasem na zwykłych, obciążanych liniach, którymi ludzie jezdzą do pracy (płacący kolosalne kwoty za bilety) ucina się kolejne (2)

    Jak ja kocham naszą menadżerkę miasta, ta to umie zarządzać. Dziś też bardzo ważne rzeczy robi, podpisuje kartki wolnościowe hehe

    • 27 3

    • Na której linii ucięli? (1)

      • 2 4

      • Ostatnio wycieli kursy na 154, 148, 213, 175, 169, 171

        Wcześniej dużo na innych liniach

        • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Proponuję autobus linii 100 rozszerzyć o trasę dolnej części śródmieścia tj. ul. Dlugie Ogrody-Chłodna-Wróbla-Dobra-Muzeum (12)

    Proponuję autobus linii 100 rozszerzyć o trasę dolnej części śródmieścia (bo to w końcu jedna dzielnica i terytorialnie blisko) tj. ul. Długie Ogrody-Chłodna-Wróbla-Dobra-Muzeum Narodowe a linię 111 przywrócić bezpośrednio przez Podwale Przedmiejskie wówczas autobus 100 nie będzie już woził tylko powietrza a linia 111 będzie miała skrócony odcinek (tak jak to miało miejsce kiedyś) z ponad 50 minut na 30 minut i są szanse, że kursowanie linii 111 nie będzie opóźnione, gdyż przy obecnej trasie przejazdu jest to bardzo częsty przypadek.

    • 110 10

    • Dokładnie tak!

      • 11 2

    • Tyle że linia 111 kursuje od 4 rano do 23

      A 100 od 10 do 20. Co z pasażerami na dolnym mieście?

      • 6 1

    • to że 111 nie powinno się wlec przez Dolne miasto zygzakiem jest jasne (2)

      tylko nie dla układających rozkłady - oni myślą że to genialne rozwiązanie, tylko uzasadnić tej genialności nikomu nie potrafią, ale Dolne miasto powinna obsłużyć nowa linia a nie 100, nikt przecież nie będzie chciał z Łąkowej do dworca przez Wałową jechać

      • 13 1

      • była kiedyś taka linia, ale wiadomo ze w gdansku jak w gdyni "niedasie" (1)

        • 8 1

        • Niedasie, bo zaraz mieszkańcy marudzą.

          Jak było z jadącym zygzakiem 118?

          • 2 1

    • Przeciez tu niema nic poza propagandą i klamstwem władz Gdańska!Ale jest twierdza ze ta linia kosztuje kilka złotych to

      i zastapic je takimi autobusami koszty wychadzą kilkaset razy nizej!

      • 1 0

    • Na cmentarzu by się sprawdził taki busik (1)

      • 3 1

      • juz tam jezdzi pacanie

        • 0 0

    • Linia 100

      Zgadzam się w 100% z powyższą wypowiedzią , również jestem mieszkańcem Górek Zachodnich
      Pozdrawiam serdecznie

      • 2 0

    • ten elektryk nie wytrzyma tak długiej trasy bez lądowania :-))

      • 2 0

    • To dobry pomysł, problemem są pojazdy

      Po ścisłym centrum mogą jeździć tylko te dostawczaki, a takie wydłużenie spowoduje ich przepełnienie. Nie wspominając o bateryjkach tych autobusików.

      • 1 0

    • Dobry pomysł, popieram

      • 0 0

  • (2)

    Dołożyć busy z linii 100 na linie 195
    I tyle w temacie

    • 0 6

    • (1)

      195 tez jezdzi puste

      • 0 0

      • I dodatkowo...

        ...jak kilka razy puścili elektryka linią 195 to się rozładował w połowie trasy...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane