• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • A czy to nie jest tak z tą 100, że te autobusy poprostu nie są w stanie na innej lini jeździć z powodu baterii ?

    • 13 0

  • Jak to jest?

    Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej od prawie 2 lat stają na głowie by przywrócono linie 212 zawieszoną w trakcie pandemii.
    Petycje, radni, pisma do ZTM, apele do Prezydenta i nic, jak grochem o ścianę. A tu czyjś nietrafiony pomysł, efekt ideologii zielonego tranportu jeździ codziennie przewożąc 250 osób.

    • 15 1

  • FALA (5)

    Pomijając kwestię samej linii 100 spójrzcie jak dokładne dane posiadają urzędnicy odnośnie liczby pasażerów. Ilu średnio, ilu na jakich odcinkach, ilu najwięcej. To wszystko jest wiadome! Sami widzicie, że fala to tylko kolejna przystawka do koryta, zupełnie zbędna jeżeli chodzi o funkcjonowanie komunikacji.

    • 20 0

    • trafne spostrzeżenie

      • 9 0

    • (1)

      Twoja opinia powinna być wyróżniona. Jest logiczna i trafna. Nie ma podstaw do wprowadzania Fali.

      • 7 0

      • I dlatego nie zostanie wyróżniona, tylko zbanowana. Zakład?

        • 3 0

    • I wcale nie użyli do tego systemu który docelowo będzie częścią Fali :) (1)

      Pomyśl trochę, gdyby nie planowana Fala, nie byłoby jak ich policzyć.

      • 0 1

      • Użyli do tego czytników fali?rejestrującego "odbijających się"

        Czy "starego" systemu, niezależnego od fali rejestrującego wejścia.

        • 3 0

  • Kierowca tez jest za darmo?

    • 11 0

  • Jeśli ma nielogiczny rozkład jazdy to co się dziwić , że jezdzi pusty. Pół Łączności by chętnie nim podjeżdzała do szkoły

    • 9 2

  • (1)

    Skoro jest taki koszt ich utrzymania to czemu nie jeździ ich więcej i nie wożą ludzi np. pomiędzy większymi parkingami a węzłami komunikacyjnymi takimi jak dworzec we Wrzeszczu albo Gdańsku Głównym? Nie było by to promowanie przesiadania się na transport zbiorowy?

    • 8 1

    • to by było logiczne

      więc w Gdańsku nie przejdzie

      • 3 0

  • Tanie w tankowaniu? A ceny biletów podnoszą bo prąd w tramwajach drogi...

    • 10 0

  • Elektryk (1)

    Tanie w ladowaniu ze wzgledu na to, ze zuzywaja niewiele energii, bo nie maja dlugiej trasy, a obciazenie pojazdu jest niewielkie. Ile energii zuzylby gdyby ten bus byl maksymalnie obciazony i jezdzil na dluzszej trasie? Ile kosztuje wymiana baterii za okolo 5-10 lat? 200 tysiecy zlotych?

    • 7 0

    • Zużyłby proporcjonalnie więcej, co i tak wychodzi kilka razy taniej niż diesel

      I dlaczego chcesz wymieniać baterię? Bateria stopniowo traci pojemność, więc stopniowo skraca się zasięg autobusu. Wtedy wystarczy dać go na krótszą linię.

      • 0 3

  • Komunikacja miejska po gdańsku

    Gra pozorów, alibi, PR. A Zomkowski, Borawski i Lisicki wielce z siebie zadowoleni. Jeszcze by się redakcja mogła przyjrzeć tym śmiesznym liniom typu 268. Tam to dopiero jeździ powietrze!

    • 7 1

  • To dla turystow na lato

    Taka linia i autobus latem powinien kursować...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane