• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Tani w eksploatacji,przypomnijcie ile kosztował jeden 1,6 konto więcej niż autobus przegubowy no ale cóż stać nas zwłaszcza nie za swoje

    • 7 0

  • co za bzdura, przecież to nie tylko koszty tankowania są ważne, a obsługa, przeglądy, naprawy, opony, mycie, koszt płacy, (2)

    • 11 0

    • I codzienne holowanie po awarii

      • 3 1

    • to normalne klamstwo która jak propaganda Powska ma nie ujawniac niegospodarnosci władz gdańska

      • 3 0

  • (3)

    Moglby by zbierac ludzi z Karczemek i Kielpina gornego podwozic do PKM, bardziej by sie przydaly.... ale nie dla turystow sa

    • 3 1

    • Albo linia 213 (2)

      Z Olimpijskiej do pętli Łostowice. Krótka trasa, w sam raz dla takiego wynalazku.

      • 0 0

      • (1)

        213 jest tak nabite, ze 12 metrowiec to malo

        • 0 0

        • W godzinach szczytu istotnie, natomiast poza szczytem w 213 jest zupełny luz.

          • 0 0

  • to chyba jakiś żart, obłożenie na poziomie 10% i jeszcze GAiT utrzymuje taką linię?

    Autobusy za grube miliony żeby wozić powietrze i oni się tam jeszcze cieszą? Co z tego, że tanie ładwoanie, to i tak jest marnotrawstwo i narażanie spółki na szkody.

    • 7 0

  • Przeciez te autobusy i tak sie tankuje bo ogrzewanie jest na diesla

    • 4 0

  • Ponoc zycie imprezowe wynosi sie z centrum

    Zresztą linia 100 była (i miala byc) bardziej ukłonem w stronę seniorów i niepełnosprawnych

    • 0 0

  • Wczoraj jechałem (1)

    • 0 0

    • Jesteś jednym z tych sześciu? :)

      • 2 0

  • Trójmiasto pl.

    Pora zatrudnić kogoś, kto zdał na maturze matematykę nie na 30 procent. Przystanek 100 obserwuje codziennie, zawsze ktoś wysiada z autobusu. Pusty bywa, ale rzadko. Ostatnio jak był marsz w obronie JP II też mieliście kilka tysięcy, mimo że każdy głupi z waszej redakcji na Rajskiej widział, że było co najmniej kilkanaście tysięcy.

    • 1 3

  • Zawsze mnie śmieszy jak ktoś porównuje koszty prądu do paliwa nie uwzgledniając faktu, że elektryki w zakupie są 2x droższe

    i najczęściej po prostu rata leasingu jest podwójna w stosunku do auta spalinowego

    • 5 0

  • Im mniej tej linii

    Tym więcej biedamelexów na głównych ulicach.

    100 powinno mieć zmodyfikowana trasę, jechać np Rajską albo Starą Stocznią koło Brabanku. Inna sprawa, że taki busik przydałby się na Dolnym Mieście i Długich Ogrodach zamiast 111 i innych linii co mają tam trasy przeciągnięte i przez to dłużej jadą do Gdańska.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane