• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Robią z nas głupków

    Skoro tak tanie tankowanie to może ceny biletów obniżą, hahaha

    • 6 0

  • Wożą powietrze, kolejny absurd

    Są nierentowne, zamknąć linię i przerzucić kierowców na dużą autobusy.

    • 3 0

  • Jak można porównywać spalanie w pustym minibusie vs zapełnionym do granic możliwości autobusie przegubowym?! Chyba tylko jeśli chce się udowodnić że elektryki są super a spalinowce złe. Proponuję zrobić w takim razie porównanie z przegubowymi Ikarusami, porównanie wyjdzie jeszcze lepiej na korzyść elektryka.

    • 8 0

  • tendencyjne porównianie

    Proponuję zatem puścić elektryki zamiast spalinowych autobusów. Wtedy wyjdzie że pojeździ taki 2h i potem do ładowania na 4h, a w tym czasie spalinowy będzie jeździł z przerwami na tankowanie 10 min.
    btw pomijam fakt że nawet jak "tylko 36zł" dziennie się wydaje na ten mikrobusik, to dalej to jest marnowane 36zł jeśli nikt nim nie jeździ.

    • 3 0

  • 100 (1)

    Powinna być dłuższa trasa. Dużym minusem jest lokalizacja początkowego przystanku: nieczynne windy stanowią duże utrudnienie. Przy Dworcu potrzebne jest przejście naziemne do przystanków tramwajowych i autobusowych, by z wózkami, bagażami nie pokonywać licznych schodów a dla niepełnosprawnych także ułatwiłoby dużym ułatwieniem.

    • 2 2

    • Wszystko jest takie bezmyślne,nic nie jest zintegrowane by ułatwić ..

      • 1 0

  • tak władze gdańska generują ogromne straty na koszt mieszkancy a wy nadal nianich głosujecie w nagrode otrzymujecie podwyzki na

    a oni mówia ze to dla waszego dobra!!

    • 3 0

  • Chodzi o to że mieszkania przy linii autobusowej mają wyższy czynsz.

    • 0 3

  • Zaraz do kompletu będzie 658 i 612. Będą trzej muszkieterowie

    • 0 1

  • Są potrzebne (1)

    nie wiem jaką trasę obsługują teraz, ale kiedyś nim jechałem i miałem okazję podsłuchać (są małe) rozmowę pasażerów. Bardzo chwalili tą linię bo dawała możliwość dojazdu z dworca PKP do przychodni na Wałowej. Było ich więcej niż trzy, no i były to osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, oraz osoby starsze.

    • 0 2

    • No bo to jest taka "darmowa taxi" do emerytów którzy sa zwolnieni z opłat za przejazdy

      • 3 0

  • tanie w tankowaniu?

    czy tanie w utrzymaniu? to różnica

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane