- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (94 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (285 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (159 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (817 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (149 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"
Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.
- Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia
- Ilu pasażerów korzysta z linii 100?
- Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?
- Jakie plany ma miasto co do linii 100?
Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.
Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład
Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia
Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.
Ilu pasażerów korzysta z linii 100?
Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.
- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.
Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?
Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.
Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.
Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.
Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.
Jakie plany ma miasto co do linii 100?
- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.
Miejsca
Opinie (238) 4 zablokowane
-
2023-04-19 11:39
Robią z nas głupków
Skoro tak tanie tankowanie to może ceny biletów obniżą, hahaha
- 6 0
-
2023-04-19 11:44
Wożą powietrze, kolejny absurd
Są nierentowne, zamknąć linię i przerzucić kierowców na dużą autobusy.
- 3 0
-
2023-04-19 11:51
Jak można porównywać spalanie w pustym minibusie vs zapełnionym do granic możliwości autobusie przegubowym?! Chyba tylko jeśli chce się udowodnić że elektryki są super a spalinowce złe. Proponuję zrobić w takim razie porównanie z przegubowymi Ikarusami, porównanie wyjdzie jeszcze lepiej na korzyść elektryka.
- 8 0
-
2023-04-19 11:56
tendencyjne porównianie
Proponuję zatem puścić elektryki zamiast spalinowych autobusów. Wtedy wyjdzie że pojeździ taki 2h i potem do ładowania na 4h, a w tym czasie spalinowy będzie jeździł z przerwami na tankowanie 10 min.
btw pomijam fakt że nawet jak "tylko 36zł" dziennie się wydaje na ten mikrobusik, to dalej to jest marnowane 36zł jeśli nikt nim nie jeździ.- 3 0
-
2023-04-19 12:00
100 (1)
Powinna być dłuższa trasa. Dużym minusem jest lokalizacja początkowego przystanku: nieczynne windy stanowią duże utrudnienie. Przy Dworcu potrzebne jest przejście naziemne do przystanków tramwajowych i autobusowych, by z wózkami, bagażami nie pokonywać licznych schodów a dla niepełnosprawnych także ułatwiłoby dużym ułatwieniem.
- 2 2
-
2023-04-19 14:20
Wszystko jest takie bezmyślne,nic nie jest zintegrowane by ułatwić ..
- 1 0
-
2023-04-19 12:03
tak władze gdańska generują ogromne straty na koszt mieszkancy a wy nadal nianich głosujecie w nagrode otrzymujecie podwyzki na
a oni mówia ze to dla waszego dobra!!
- 3 0
-
2023-04-19 12:08
Chodzi o to że mieszkania przy linii autobusowej mają wyższy czynsz.
- 0 3
-
2023-04-19 12:27
Zaraz do kompletu będzie 658 i 612. Będą trzej muszkieterowie
- 0 1
-
2023-04-19 12:34
Są potrzebne (1)
nie wiem jaką trasę obsługują teraz, ale kiedyś nim jechałem i miałem okazję podsłuchać (są małe) rozmowę pasażerów. Bardzo chwalili tą linię bo dawała możliwość dojazdu z dworca PKP do przychodni na Wałowej. Było ich więcej niż trzy, no i były to osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, oraz osoby starsze.
- 0 2
-
2023-04-19 14:21
No bo to jest taka "darmowa taxi" do emerytów którzy sa zwolnieni z opłat za przejazdy
- 3 0
-
2023-04-19 12:51
tanie w tankowaniu?
czy tanie w utrzymaniu? to różnica
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.