• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • zlikwidowaną linię nr 139

    można byłoby łatwo przywrócić do życia na starej trasie i dodatkowo jeszcze włączyć w to Oliwę, Żabiankę i Zaspę. Taki emerytobus byłby wykorzystywany w 100% i zero wożenia powietrza. Społeczeństwo się szybko starzeje, więc seniorzy, którzy mieszkają na Przymorzu czy we wspomnianych wcześniej dzielnicach mieliby ułatwione życie w dojeździe do np. lekarza, po zakupy czy zwyczajnych po prostu odwiedzin rodziny czy też znajomych.

    • 1 0

  • Wiele osob skorzystaloby z checia, zwlaszcza turysci ale nie ma gdzie kupic biletow. Na takim np. Targu Rybnym nie ma nic (2)

    Zabka nie sprzedaje tez..Kierowca nie sprzedaje i nigdzie w okolicy sue nie kupi. Glupie rozwiazanie.

    • 3 4

    • Smartfon

      • 1 2

    • Zgadzam się, autobusem jeżdżą przede wszystkim

      emeryci którzy są zwolnieni z opłat za przejazd . Na całej trasie nie ma możliwości zakupu biletu. Nie każdy korzysta ze smartfonow.

      • 3 0

  • Wyglada jak klocek lego

    • 2 1

  • Budyn

    Znowu 3miasto kłamie złom elektryczny był PO to kupiony aby kaskę wytrzepać z eurokochozu przecież one ledwo jeżdżą po Ole miasto a linia 195 nie POwodzenie czy następny bubel trzeba zamówić za kasę podatników

    • 4 1

  • (1)

    Korzystam ja i moja mama poruszająca się o kulach, ewentualnie lasce. Bardzo przydatna linia dla starszych ludzi. A turystów też latem nie zabraknie.

    • 1 5

    • Taniej nedzie taxi

      • 0 0

  • Przypominam że ta Linia zarabia na siebie

    Dzięki niej miasto jest w stanie dać wyższe stawki czynszowe ludziom mieszkającym na starym mieście :) Gdyż bez tego odległość do najbliższego przystanku była zbyt duża. a to że linia nie ma sensu... no cóż.

    • 1 2

  • Takie małe bżdziagwo obsługuje trasę 195 na cmentarz! Zawsze pełen! (1)

    • 2 0

    • 195 jezdzi pusty

      • 0 0

  • Ładowanie autobusika takie tanie

    to dlatego bilety musza byc takie drogie?...

    • 2 0

  • Jestem OzN i lubię jeździć autobusikiem 100

    Udało się wczoraj dotrzeć do Centrum św. Jana w Gdańsku na pokaz filmu "Godland" (genialny film).
    Dzięki setce bywam w bibliotece "Pod żółwiem", a nawet nad Motławą i na Ołowiance! Bez niej wiele wspaniałych miejsc jest
    dla mnie nieosiągalnych.

    • 1 1

  • Dołóżcie autobusy do UCK przez Morenę. (1)

    Tylu chorych czeka na przystankach.

    • 3 1

    • Dokładnie, może coś z okolic Myśliwskiej przez przystanek Warneńska. Albo krótką trasę, ale częściej, zbyt rzadko są te autobusy z moreny!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane