• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Mamy najgorszą i najdroższa komunikacje w Polsce i najbardziej kosztowną mieszkancy w nagrode dostaja podwyzki cen biletów

    teraz widzicie dlaczego ciagle na wszystko dostajemy podwyzkibo placimy za kaprysy urzedników marnujacyh nie 36zł ale kilkadziesiat milionów a moze i nawet setki !!Tak jest własnie Powska propagandą kłamstwo za kłamstwem Eksploatacja kosztuje kierowca za darmo nie pracuje autobus minimum 1,5mln Urzednicy z nadania POlitycznego władz miasta nie ujawniaja kosztów!!Tak jak ukrywali jeszce niedawno ze co roku doplacami 20mln zł do stadionu bursztynowego bo ci co nim zarzadzaja z nadania POlitycznego pobieraja tylko 2 mln wypłaty i nie robią nic by straty zmniejszyc.
    Tramwaje w miescie sa najmniej efektywne najbardziej kosztowne i co robią idealna okazja by zmarnowac jak najwiecej milionów nanie i wciskac je tam gdzie ich nie chca wbrew woli mieszkanców .

    • 1 2

  • ekonomiczna ekobzdura (1)

    są tanie w tankowaniu, bo prąd jest dotowany. A syf do jego wyprodukowania ciagle taki jak z dizla

    • 6 0

    • Prąd jest dotowany dla gospodarstw domowych i tylko do takiego limitu, że ładowanie samochodu po 2 miesiącach go wyczerpuje

      • 3 0

  • Tu koszt jednego ładowania

    tam spalanie na 100km - zupełnie nieporównywalne dane bez większej ilości informacji...

    • 7 0

  • Tanio

    W skali roku wychodzi prawie 13 000

    • 1 0

  • Nie ma sprawy, my, 30% pasażerów płacących za bilety i puste elektryki utrzymamy. Od czego są podwyżki cen biletów.

    • 8 0

  • Jeżdżą puste ale są tanie w utrzymaniu ? (1)

    Gdańsk to sposób myślenia.
    Puste jeżdżą, ale za to tanie w utrzymaniu.
    Bareja by tego nie wymyślił .

    • 13 0

    • Bo Gdansk I jego zarząd to wycinka z Misia

      • 3 0

  • Stadion i hala też powietrze zaopatruje

    • 5 0

  • Jadąc linią 100 na wysokości Teatru Wybrzeże należy spojrzeć w lewo na ulicę Latarnianą.

    Autobus jedzie na tyle wolno, że można w pełni podziwiać arcydzieło gdańskiego zarządzania przestrzenią wspólną - hałdę śmieci obsypującą ohydne śmietniki, wyłażącą wprost na chodnik. Das ist wunderbar - prawdziwa turystyczna sensacja.

    • 4 2

  • Taki autobusik przydałby się na Zokoniczynie

    Mógłby jeździć pomiędzy Porębskiego a tramwajami na Ujeścisku. Ale po co wozić ludzi i zmniejszać ruch samochodowy jak można wozić powietrze

    • 3 2

  • Szkoda że na cmentarzach takie nie jeżdżą

    tam na pewno miejsca by były zapełnione w 95%

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane