• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • A może...

    ... zlikwidujmy Pana Naskręta

    • 5 1

  • Panie Naskręt odejdź pan i nie wracaj

    • 4 1

  • jasnowidz

    wiele jest likwidacvji...

    dlaczego nikt nie pisze o problemie miato niem ma kasy!!!! od 29 nie ma kasy na zastępstwa i co ... to się rodzice dopiero zdziwią!!!!

    • 1 1

  • Bzdury (2)

    Pan redaktor niech się swoja tkanką zajmie - w głowie. Ja np. wole przejść tunelem niż stać na światłach dwie zmiany, bo nie wyobrażam sobie żeby przejście przez Podwale było jednoetapowe (6 pasów i torowisko). To, że tunele są brudne i zaniedbane to nie wina tuneli tylko ludzi, którzy z nich nie umieją korzystać.

    • 7 1

    • ciąg dalszy (1)

      Z drugiej strony nie ma po co przechodzić na drugą stronę Podwala. Niby nowe osiedle, wyremontowane nabrzeże, ale leżący tam kawałek Wyspy Spichrzów to jedna wielka ruina. Niby umocnienia, fosy jakieś, ale jak tam dojść? Niech zrobią porządek w dzielnicy najpierw, to może będzie tam po co chodzić.

      • 3 1

      • Na Łąkowej jest jedna knajpa i trochę dalej Biedronka ...
        A, jeszcze można dostać w mordę :)

        • 4 2

  • (1)

    Siedziba: ul. Wały Jagiellońskie 1, 80-853 Gdańsk
    Adres do korespondencji: ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk
    tel.: 58 323 70 22, fax: 58 305 34 52; e-mail: krw.rmg@gdansk.gda.pl, http://www.gdansk.pl
    ISO 9001:2008
    P O R Z Ą D E K P O S I E D Z E N I A
    Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska,
    które odbędzie się dnia 22 października 2012 roku (poniedziałek)
    o godz. 16.00, przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku
    (siedziba Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej)
    ================================================================
    1. Likwidacja podziemnych tuneli dla pieszych oraz budowa
    skrzyŜowań w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Spacer śladem
    tuneli - do Łąkowa/Sadowa.
    Zaproszeni :
    -Pan Maciej Lisicki, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
    -Pan Marcin Dawidowski, Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych (w
    kontekście GPKM)
    -Pan Mieczysław Kotłowski, Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku
    -Pan Grzegorz Sulikowski, Kierownik Referatu Rewitalizacji
    -Pan Remigiusz Kitliński, Kierownik Referatu Mobilności Aktywnej
    -Pan Michał Szymański, Kierownik Referatu Estetyzacji Miasta
    -Pan Karol Spieglanin, Prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji
    Gdańskiej
    2. Sprawy wniesione, wolne wnioski.

    Przewodniczący Komisji
    Dariusz Słodkowski

    • 2 1

    • Komisja Rewitalizacji

      Skład komisji:

      Dariusz Słodkowski - przewodniczący

      Adam Nieroda - wiceprzewodniczący
      Aleksandra Dulkiewicz
      Piotr Grzelak
      Kazimierz Koralewski
      Agnieszka Owczarczak
      Piotr Skiba

      Zakres działania:

      1. Inicjowanie procesów rewitalizacyjnych.
      2. Opiniowanie projektów uchwał oraz kontrola realizacji zapisów dokumentów dotyczących procesów rewitalizacji.
      3. Podejmowanie inicjatyw mających na celu kształtowanie zrównoważonej struktury przestrzeni publicznych miasta.
      4. Inicjowanie działań w zakresie rehumanizacji wielkich osiedli mieszkaniowych.
      5. Inicjowanie i opiniowanie polityki w zakresie mobilności i transportu zrównoważonego.
      6. Kreowanie i kontrola realizacji polityki estetyzacji miasta.
      7. Opracowywanie i monitorowanie realizacji zasad zagospodarowania przestrzeni publicznych miasta.
      8. Podejmowanie inicjatyw mających na celu poprawę jakości przestrzeni publicznych miasta i przeciwdziałaniu jej degradacji.
      9. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie pracy Komisji.

      e-mail: elzbieta.wajs-deyck@gdansk.gda.pl

      Obsługa merytoryczna p. Elżbieta Wajs-Deyck pok. 111, tel. 58 323 70 22, fax: 58 305 34 52

      • 1 1

  • "- uważa Maciej Naskręt" :D

    Światowej sławy ekspert, wirtuoz projektów infrastrukturowych...
    Poza tym, że nie jest osobą, którą postrzegać można jako autorytet w tej dziedzinie, to jeszcze jako autor artykułu cytuje sam siebie heheh. Filmiki też dobre nagrywa :D

    • 11 1

  • debile (1)

    Zlikwidowanie przejścia podziemnego na rzecz przejścia dla pieszych przez ulice świadczy o totalnym debilizmie. Taki ktoś powinien się rozpędzić i uderzyć w ścianę powtarzając to aż zacznie myśleć.

    • 7 2

    • tak może myśleć tylko głęboko uzależniony od samochodu

      nie wszyscy tacy są. Po wyjściu z samochodu też zwykle musisz jakiś odcinek drogi przejść pieszo.

      • 1 3

  • Naskręt na Prezydenta Gdańska!!!

    Wtedy dopiero w naszym mieście zapanuje ład i porządek!!!

    • 6 1

  • pana Naskręt naskręciło- tyle na ten temat

    • 7 1

  • panie Naskręt zacznij pan pisać do rzeczy (1)

    a nie takie bzdury jak likwidacja etakady czy tuneli albo pan zrezygnuj z dziennikarstwa bo obraża pan sobą ten zawód i dobre dzinnikarskie rzemiosło

    • 8 2

    • wiedz, że zadaniem dziennikarzy jest prezentować różne punkty widzenia

      to że masz trudności z tym, to twój problem.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane