• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • ja mam lepszy pomysl

    zlikwidowac ruch samochodowy na Okopowej i Wałach Jaggielońskich pomiedzy Podwalem Przedmiejskim a Zieleniakiem. Zostawić tam tylko tramwaje i autobusy miejskie - i dorobić kilka duzych parkingow na odzyskanym terenie.
    Autor mądrze prawi - powinno sie wyprowadzac ruch z centrum miasta. W USA mają po 5 pasów w kazda strone i w godzinach szczytu wszyscy jadą 5km na godzine.
    Tak to juz jest - im wiecej dróg tym wiecej samochodów.

    Pozdro4All

    • 5 7

  • U władzy sami idioci w komisjach barany.

    Rewitalizacja nie polega na burzeniu tuneli i to nic nie pomorze Orunia i Łąkowa trwa już ponad 50 lat i nadal będzie trwała.Trasa WZ ze światłami co kawałek.Tunele już są i to że jest niebezpiecznie to wina służb za nie odpowiedzialnych.Niech przy locie też zrobią przejście i dodatkowe światła będzie ładnie.

    • 9 1

  • Estakada

    To faktycznie 21 grudnia koniec świata to chyba jakiś dureń wymyślił tą likwidacje i burzenie!!!

    • 6 1

  • oszustwo!!! (1)

    Chce poprzec opinie uzytkownika a tu nabija x2!!! Bylo 292 daje łape w góre a tu 294!!! Kazda opinie nabija x2!!!!!!!!!!! Faken!!!

    • 1 6

    • dobre.......bo durne :):)

      • 1 1

  • to bedzie kataklizm dla gdanska

    niech najpierw wyremontyja most na przerobke a nie burzyc estakady chyba stesknili sie za korkami ktorych mozna powiedziec nie ma takich jak z przed pol roku

    • 1 2

  • Wszyscy przyjaciele tuneli bredzą, udowodnił to Tytus de Zoo

    w Wyprawach na Wyspy Nonsensu. Powinniście pamiętać z dzieciństwa. Skoro wszyscy mają samochody, nawet przy 5 poziomowych estakadach, tunelach itd, nie jedzie nikt.

    Ludzie skaczą po dachach samochodów. Taki sposób na sprawną komunikację.

    • 3 2

  • Podwale (1)

    Ludzie wyjeżdżają z Polski zachlebem1!!!
    A ja wyjeżdżam z Gdańska bo mam dość debilnych,popaprańców i ich popleczników.
    A Budyń się cieszy!!

    • 2 2

    • Budyń jest za tunelami i estakadami

      mówię ci, jak bonie dydy

      • 1 2

  • Maciej Naskręt (1)

    Proszę dokonaj żywota, razem ze swoimi głupimi pomysłami.
    Infantylizym wtórny udziela się niebezpiecznie, marzycielom, którzy mają przed oczyma piękną zabudowę WMG. Samochodów przybywa. karzde bezkolizyjne skrzyżowanie (niech będzie przesiąknięte indolencją twórczą czasów socjalizmu PRL, każdy tunel, dla pieszych i samochodów to skarb.
    W obliczu zablokowania miasta w ogromnych korkach, które nie omijają najbardziej rozbudowanych metropolii Europy, marzyć o klimacie Wolnego Miastas Gdańska to tępy absurd.
    Nikt nie lubi stać w korkach..... a każdy lubi jeździć samochodem... I nic tego nie zmieni, będzie ich więcej...
    Miasto posiada tętnice, które nie mogą być zapychane zwałami cholesterolu w postaci pomysłów marzycieli co chcąlikwidować tunele i wiadukty. Niech znajdzie siękardiolog, co uleczy tę chorobę..

    • 10 4

    • są tacy, co wożą się przez 15 minut po mieście szukając miejsca do zaparkowania

      nie pisz, że wszyscy lubią jeździć samochodami stojąc w korkach. Pomyśl, że jak będzie się tworzyć lepsze warunki dla ruchu pieszego i lepsze warunki dojścia do przystanków komunikacji szynowej, to chcących jeździć samochodami sytuacja się poprawi mniejszym kosztem.

      • 1 3

  • Czyżby budyniu się za wcześnie najadł i zaszkodził autorowi tego projektu?
    Proponuje jeszcze zbużyć magistrat bo przedwojenny był ładniejszy

    • 3 1

  • Brawo :))

    może zamiast estakady polna droga

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane