- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (211 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (317 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.
Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.
Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.
Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.
Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.
Opinie (894) ponad 20 zablokowanych
-
2012-10-28 22:38
chorzy na umyśle Radni
chyba kogos porąbało - proponuję zlikwidować ruch pojazdów w centrum Gdańska, nie będą potrzebne estakady i przejścia podziemne.
- 3 0
-
2012-10-28 22:39
trzypoziomowe skrzyżowanie kolizyjne
"Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu".
Gwoli ścisłości - ten niewybredny żart tyczy się innego gdańskiego skrzyżowania - Al. Jana Pawła II x Al. Rzeczypospolitej- 6 0
-
2012-10-28 22:45
Poznań, Kraków
budują linie szybkiego tramwaju, bezkolizyjnego, również przez centrum, a Gdańsk? kolizyjne przejścia i burzenie wiaduktów.
- 4 0
-
2012-10-28 22:45
jajko jeszcze w d...e u kury a p. Naskręt z patelnią biega!!!Najpierw skończyc tunel pod Martwą Wisłą ,potem przez rok przetestować ruch samochodowy i dopiero pomyśleć co dalej. Jak się szybko coś robi to się slepych narobi.
- 7 0
-
2012-10-28 22:49
Ta komisja - to jakiś koszmar (1)
Chyba nie odpowiedni ludzie powołani zostali na stanowiska rewitalizacji miasta. To jeden z głupszych pomysłów o jakim dowiedziałam się. Te wiadukty i przejścia podziemne sa bardzo dobrym rozwiązaniem... a że nie maja nalepszego wyglądu... no cóż postarzały się - i jedyne na co należy położyć nacisk to na remont tego i monitoring - i to wszystko. Mamy więcej miejsc które straszą i tym należy zająć się - a nie tym co jest dobre, tylko wymaga niewielich nakładów na poprawienie wyglądu ...
- 7 0
-
2012-10-28 23:33
kasa, kasa
Przecież za udział w posiedzeniach komisji jest kasa. Twoja kasa, moja kasa ...
- 1 1
-
2012-10-28 23:37
panie nieskręt
Czy mieszkańcy Oruni do np.Nowego Portu mają jechać jak? A odwrotnie? A ze Stogów na Chełm to którędy?
Przez Bydgoszcz?- 6 1
-
2012-10-28 23:50
przejścia podziemne to najlepszy system bezkolizyjnego skrzyżowania ruchu pieszego i kołowego.
Niestety kosztowne, dlatego buduje sie je w ograniczonej ilosci i to tylko w bogatych miastach. Natomiast o likwidacji ich na rzecz przejścia i ... swiateł słyszałem tylko w Gdańsku. Wyobrażam sobie teraz korki na Podwalu, gdy co 200 m będą światła. Jeśłi ich nie będzie to trup ścielić będzie się tu dość gęsto - chyba żeby ruch kołowy odbywał sie pod ziemia ale to jest jeszcze droższe rozwiązaie
- 8 2
-
2012-10-28 23:53
estakada
ten kto tak pisze o estakadzie że trzeba rozebrać zburzyć to widocznie nie jeżdził po GDAŃSKU w godzinach szczytu i w czasie wakacji gratulacje pomysłu GŁĄBIE
- 9 1
-
2012-10-29 00:44
jesli to pan M.N.
Maciej Naskręt
Student Politechniki Gdańskiej 2007 2012
Architektura i planowanie przestrzeni
młody jest , niedoświadczony chciał zabłysnąć- 11 2
-
2012-10-29 01:05
dziennikarze nie powinni zajmowac się tym, co do nich nie należy (5)
Panie Naskręt, zostaw to planistom, urbanistom, inżynierom i architektom. Albo zmień studia na techniczne. Widzę, że masz zapał, tylko z logicznym myśleniem trochę gorzej, z matematyką miałbyś problemy.
- 8 2
-
2012-10-29 13:50
anonimie, zastanów się nad wielkością twojej wyobraźni (4)
przedstawiaj argumenty, a nie inwektywy.
- 0 2
-
2012-10-29 14:29
argument: (3)
likwidacja estakady na skrzyzowaniu trzypoziomowym, na ktorym i tak sa korki to nienajlepszy pomysl. bez zadnych obliczen mozna przewidziec, ze spotegowaloby to zatory drogowe.
- 2 0
-
2012-10-29 14:56
czy uwzględniłeś możliwość rezygnacji z krótkich przejazdów samochodami (2)
i zastąpienie ich spacerami, przejazdami rowerem lub komunikacją publiczną? Jeśli nie, to znaczy, że rozumujesz jedynie na poziomie doraźnej taktyki, a nie strategii rozwoju miasta.
- 0 3
-
2012-10-29 15:03
strategia przez zmuszanie ? ciekawy kompromis !
- 2 0
-
2012-10-29 18:40
strategia rozwoju masta to coraz droższe bilety
niestety, nie wszystkich przekonamy do autobusu, tramwaju, czy roweru, szczególnie zimą, chociaz jestem duzym zwolennikiem alternatywnej komunikacji do samochodów, w szczególności zbiorowej. mysle, ze nawet przy optymistycznym scenariuszu i stawiania na komunikacje zbiorowa i tak spowodowaloby to znaczne zmiejszenie przepustowosci skrzyzowania i korki w centrum. mozna zamknac wiadukt na próbe i zrobic eksperyment. nie chcialbym sie w tym czasie poruszac po miescie autem czy autobusem.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.