• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • chorzy na umyśle Radni

    chyba kogos porąbało - proponuję zlikwidować ruch pojazdów w centrum Gdańska, nie będą potrzebne estakady i przejścia podziemne.

    • 3 0

  • trzypoziomowe skrzyżowanie kolizyjne

    "Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu".
    Gwoli ścisłości - ten niewybredny żart tyczy się innego gdańskiego skrzyżowania - Al. Jana Pawła II x Al. Rzeczypospolitej

    • 6 0

  • Poznań, Kraków

    budują linie szybkiego tramwaju, bezkolizyjnego, również przez centrum, a Gdańsk? kolizyjne przejścia i burzenie wiaduktów.

    • 4 0

  • jajko jeszcze w d...e u kury a p. Naskręt z patelnią biega!!!Najpierw skończyc tunel pod Martwą Wisłą ,potem przez rok przetestować ruch samochodowy i dopiero pomyśleć co dalej. Jak się szybko coś robi to się slepych narobi.

    • 7 0

  • Ta komisja - to jakiś koszmar (1)

    Chyba nie odpowiedni ludzie powołani zostali na stanowiska rewitalizacji miasta. To jeden z głupszych pomysłów o jakim dowiedziałam się. Te wiadukty i przejścia podziemne sa bardzo dobrym rozwiązaniem... a że nie maja nalepszego wyglądu... no cóż postarzały się - i jedyne na co należy położyć nacisk to na remont tego i monitoring - i to wszystko. Mamy więcej miejsc które straszą i tym należy zająć się - a nie tym co jest dobre, tylko wymaga niewielich nakładów na poprawienie wyglądu ...

    • 7 0

    • kasa, kasa

      Przecież za udział w posiedzeniach komisji jest kasa. Twoja kasa, moja kasa ...

      • 1 1

  • panie nieskręt

    Czy mieszkańcy Oruni do np.Nowego Portu mają jechać jak? A odwrotnie? A ze Stogów na Chełm to którędy?

    Przez Bydgoszcz?

    • 6 1

  • przejścia podziemne to najlepszy system bezkolizyjnego skrzyżowania ruchu pieszego i kołowego.

    Niestety kosztowne, dlatego buduje sie je w ograniczonej ilosci i to tylko w bogatych miastach. Natomiast o likwidacji ich na rzecz przejścia i ... swiateł słyszałem tylko w Gdańsku. Wyobrażam sobie teraz korki na Podwalu, gdy co 200 m będą światła. Jeśłi ich nie będzie to trup ścielić będzie się tu dość gęsto - chyba żeby ruch kołowy odbywał sie pod ziemia ale to jest jeszcze droższe rozwiązaie

    • 8 2

  • estakada

    ten kto tak pisze o estakadzie że trzeba rozebrać zburzyć to widocznie nie jeżdził po GDAŃSKU w godzinach szczytu i w czasie wakacji gratulacje pomysłu GŁĄBIE

    • 9 1

  • jesli to pan M.N.

    Maciej Naskręt

    Student Politechniki Gdańskiej 2007 2012


    Architektura i planowanie przestrzeni

    młody jest , niedoświadczony chciał zabłysnąć

    • 11 2

  • dziennikarze nie powinni zajmowac się tym, co do nich nie należy (5)

    Panie Naskręt, zostaw to planistom, urbanistom, inżynierom i architektom. Albo zmień studia na techniczne. Widzę, że masz zapał, tylko z logicznym myśleniem trochę gorzej, z matematyką miałbyś problemy.

    • 8 2

    • anonimie, zastanów się nad wielkością twojej wyobraźni (4)

      przedstawiaj argumenty, a nie inwektywy.

      • 0 2

      • argument: (3)

        likwidacja estakady na skrzyzowaniu trzypoziomowym, na ktorym i tak sa korki to nienajlepszy pomysl. bez zadnych obliczen mozna przewidziec, ze spotegowaloby to zatory drogowe.

        • 2 0

        • czy uwzględniłeś możliwość rezygnacji z krótkich przejazdów samochodami (2)

          i zastąpienie ich spacerami, przejazdami rowerem lub komunikacją publiczną? Jeśli nie, to znaczy, że rozumujesz jedynie na poziomie doraźnej taktyki, a nie strategii rozwoju miasta.

          • 0 3

          • strategia przez zmuszanie ? ciekawy kompromis !

            • 2 0

          • strategia rozwoju masta to coraz droższe bilety

            niestety, nie wszystkich przekonamy do autobusu, tramwaju, czy roweru, szczególnie zimą, chociaz jestem duzym zwolennikiem alternatywnej komunikacji do samochodów, w szczególności zbiorowej. mysle, ze nawet przy optymistycznym scenariuszu i stawiania na komunikacje zbiorowa i tak spowodowaloby to znaczne zmiejszenie przepustowosci skrzyzowania i korki w centrum. mozna zamknac wiadukt na próbe i zrobic eksperyment. nie chcialbym sie w tym czasie poruszac po miescie autem czy autobusem.

            • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane