• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • To już nie włodarze miasta ale debile"żondżom" miastem

    To już nie włodarze miasta ale debile"żondżom" miastem

    • 4 1

  • a co ma estakada do trasy wz?

    w tym miejscu zdaje sie ze i tak bezswiatlowe eldorado jest juz wspomnieniem.

    • 2 0

  • SAM JESTES SZPETNY

    jw

    • 6 2

  • zmiany

    Estakadę zburzyć, tunele zasypać, wszystko zrównać z ziemią, ja też nie lubię Gdańska.

    • 3 0

  • Wybudować Basen + nowa halę dla piłkarzy, koszykarzy,siatkarzy + nowy stadion dla żużlowców z krytym dachem + wyremontować wszystkie inne stadiony . No budować a nie niszczyć

    • 3 0

  • Do Pana Macieja

    Czytam i nie wierzę! Czytając pomysły Pana Macieja zalecam "rewitalizację" mózgu w ośrodku NFZ Srebrzysko, być może konieczne będzie "przecięcie tkanki" mózgowej by móc ułatwić "scalenie" i "poruszanie" się myśli a także "uspokoić" obłąkane sny Pana Macieja. I proponuję aby Rada Miasta zajęła się tym już na najbliższej sesji. Status ważności ASAP.

    • 7 0

  • tunele i estakada

    co to za pomysły nie lepiej to odremontować i odświeżyć, panowie radni kasę trzeba oszczędzać a nie kosztem kieszeni podatników dawać zaistnieć niedorzecznym pomysłodawcom bo jak rozumiem byłby to interes dla wąskiej grupy inwestorów a uczestnicy ruchu również pieszego byli by w czarnej d.....

    • 0 0

  • ty naskręt??? dobrze sie czujesz??? przestań pisać takie bzdury.

    • 3 0

  • Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji ......skompromitowała sie..

    Mam wrażenie że co raz ,,bezmyslni" ludzie zasiadaja w naszej radzie gdzie ,,tępota" gra pierwsze skrzypce.
    Po pierwsze jak można zlikwidować Tunele..? wrecz przeciwnie Tuneli powinno być jak najwiecej w miescie powiny być monitorowane i udogodnione dla niepełnosprwanych w postaci wind. To z pewnoscia poprawiłoby bezpiecz. pieszych jak i ich konfort.
    Po drugie tunele powinny być wszczedzie to włąsnie przejscia dla pieszych utrudniaja ruch i stad te liczne korki nie mówiąz już o siwatłach na żadanie które wałczają sie co 2-3 min.
    PO trzecie estakada jest bardzo nam potrzebna dzieki temu ogranicza sie korki. ruch ogbywa sie jednostajenie i równomiernie, a tak powstanie 2x wiecej swiateł co przyczyni sie do 2x dłuzego stania przez co i tak utrzymaja sie korki. Nasi radni niech wsiada w samochód w godzinach szczytu zapłaca za benzyne i niech przejada sie gdanskiem w godzinach 7-9 i 15-17.. i niech potem uchwalaja zmiany w miescie
    pozdr.

    • 6 1

  • zdziwiony

    Degradacja widoku otoczenia? Przy powstającym betonowym klocu teatru, planach polskiej modernizacji czyli szkło na starym mieście, cuda pseodoarchitektów nad Motławą i nagle wiadukt psuje widok? śmieszne. Zamiast poszerzyć tunele założyć monitoring wysłać naszych strażników proponuje się rozwiązania z lat 50-tych ub. wieku, administracja p.Adamowicza zawsze mnie zaskakiwała ale tym razem przechodzą sami siebie.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane