• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Co artykuł, to "tną tkankę miejską".

    Panie Macieju, może trzeba było na chirurgię się wybrać? Jak dla mnie, to tunel tej tkanki nie tnie. Tunel pozwala na bezpieczne przejście przez baaardzo ruchliwą ulicę.

    • 6 0

  • Przebój roku (1)

    Wydać kilkadziesiąt milionów złotych na wyburzenie estakady i tuneli w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Od początku istnienia portalu Trójmiasto nie czytałem tak chorej koncepcji. Zastanawiam się co pan Maciej pił lub jarał.

    • 12 0

    • Zapraszamy

      Na skręta.

      • 3 0

  • Jeśli to prawda, to majaczy nie tylko p. Naskręt ale i Rada Miasta

    "Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli."

    To nie tunele tną tkankę naszego miasta, a takie durne decyzje, które wcale nie mają na celu dobra mieszkańców.

    • 6 1

  • Kreacja

    KOmpletna paranoja zamiast usprawniać ruch drogowy ktoś chce go pogorszyć, przejścia podziemnie nie muszą być niebezpieczne. Chcecie coś zmienić to zróbcie jak w Sopocie przy monciaku droga do tunelu od motławy do 3-maja. Będzie wtedy przestrzeń bez drogi

    • 1 0

  • "[..] od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia [..]"

    "Susza wywarła wielkie spustoszenie". Brawo Panie Naskręt - kiedy następny zakręt?

    • 8 0

  • A mieszkańcy południowych dzielnic, otrzymają od miasta ekwiwalent na dojazdy do północnych dzielnic...

    Cytat: "Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic..."

    • 2 0

  • Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

    Odpowiedź jest w komentarzach

    • 3 1

  • Panie macieju był pan kiedykolwiek w warszawie tam takich estakad jest z 20 i co też mają zbużyć

    • 1 0

  • ręce precz od estakady!

    ... chyba, że w jej miejsce wybudowany zostanie tunel :) Kreta juz mamy.

    • 3 1

  • Chory plan

    Ktoś chyba nie ma wyobraźni !

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane