• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • szaleństwo

    Nie rozumiem, skąd się biorą psychole optujący za likwidacją bezkolizyjnych przejśc i przejazdów. Teraz, gdy ruch na podwalu zbliża się do normalności (ale dopiero zbliża, do porządnego przejazdu jeszcze daleko), pojawiają się pomysły jak strzelić w plecy przejezdności. Seriously...
    A przy okazji, PT autor arytkułu w leadzie pisze o sobie w trzeciej osobie... dziwny zabieg.

    • 7 1

  • pieszyt bepieczniejszy na przejściu niż w tunelu? Po prostu nie wierze... Maciej stuknij się, co ty piszesz.

    • 10 2

  • Myślę że to dobry pomysł . W miejsce tego czegoś zrobić duże rondo a na tym rondzie zainstalować progi spowalniające i dodatkowo fotoradar

    • 2 0

  • brawo głupcy

    estakadę zniszczcie, w tunelach zróbcie bramki jak na autostradach żeby odpowiednio spowolnić ruch przed wjazdem do centrum, nie zapomnijcie radarów postawić do 25km/h ograniczenie

    • 5 3

  • to jakiś żart? (1)

    Likwidować tego typu obiekt inżynieryjny? przecież nie ma nic bezpieczniejszego niż wielopoziomowe skrzyżowania...
    Niech ci idioci powiedzą ile kosztowałoby zbudowanie takiego obiektu dzisiaj...
    Na Armii Krajowej na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką nie ma wiaduktu - przejedźcie się tam to zobaczycie jak wygląda ruch kiedy miejskim planistom nie chce się budować wiaduktów...
    Za ruszenie tego wiaduktu powinni wieszać... a już za argument "estetyczny" to od razu za jaja.

    • 9 2

    • wielopoziomowe skrzyżowania prowokują do szybkiej jazdy

      szybka jazda skutkuje w mieście wzrostem liczby wypadków

      • 1 1

  • "uwaza maciej naskret"

    naskret ty chyba skrety palisz przy pisaniu tych artykulow

    • 6 2

  • Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie

    Już to ktoś zauważył ale pozwolę sobie powtórzyć i dodać coś od siebie :-)
    1. Wiadukt przy podwalu ma bezkolizyjny skręt w lewo z Okopowej w Podwale a poziom niżej można bezkolizyjnie przejechać na wprost.
    2. Drugi wiadukt na Rzeczypospolitej, którzy często jest wyśmiewany jako 3 poziomowe kolizyjne skrzyżowanie tak naprawdę jest 2 poziomowym skrzyżowaniem z kładką dla pieszych i ma tzw bezkolizyjny przejazd na wprost Rzeczypospolitej niżej poprowadzona Jana Pawła też nie stwarza problemów.

    cytat2
    by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem

    W pierwszej kolejności proponuje scalić Główne Miasto czyli ulicę Ogarną i Długą, a potem myśleć o dalszych obszarach.

    Autorowi artykułu można pogratulować wywołania burzliwej dyskusji co jak myślę przekłada się na zarobek portalu.

    Mogę się zgodzić na likwidację przejść podziemnych i wiaduktu pod warunkiem że jeśli ten manewr nie spowoduje scalenia dzielnic czyli w ciągu roku ruch pieszych na tej trasie nie zwiększy się o 10 % to pan Maciej oraz członkowie komisji rewitalizacji z własnych kieszeni pokryją koszty przebudowy.

    • 4 2

  • gratuluje odwagi panie redaktorze:)

    prosze sie nie przejmowac tymi wyzwiskami w komentarzach.to pokazuje jaka kultura panuje u nas za kierownica. pomysl wyburzenia tej estakady nie jest nowy i ja akurat go popieram . brakuje mi w tych publikacjach przykladow podobnych rewitalizacji w europie czy na swiecie. zdjecia by sie przydaly. moze wtedy byloby mniej tych nienawistnych i glupich wpisow.

    • 2 7

  • estakada

    niech ten skręt sam się wykręci

    • 2 2

  • MA ZOSTAĆ (1)

    • 2 2

    • a komu ona przeszkadza ?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane