• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • jezioro

    przenieść jezioro z Jasienia do centrum , będzie ładnie

    • 26 0

  • nie burzyć, a dobudować! (2)

    nie tylko istniejąca estakada nie powinna zniknąć, ale obok należałoby dobudować równoległą nitkę w kierunku centrum! zamiast wyburzać, zrewitalizować, obudować i unowocześnić, mniejszy budżet niż wyburzenie...
    p. Naskręt, to jest miasto, a nie festiwal piękna, nie wszystko co użyteczne musi być śliczne, bo czasem po prostu się nie da!

    • 21 2

    • rolnik to nie urbanista, a szkoda... (1)

      "Aby obsłużyć miasto, w którym wszyscy poruszaliby się samochodami, na trasy, węzły, parkingi potrzeba ok 130% jego powierzchni"

      - to jedyny powód korków ale tego w szkole rolniczej nie uczą...

      • 3 3

      • Maciek przestań pisać sam sobie posty popierajace. My już nie wiemy czy ty urbanista czy miastowy?

        • 5 1

  • nie jest przypadkiem, że wiele razy widziałem tu ludzi piszących "Maciej Natręt"

    • 14 2

  • dla pomyslodawcow szykowac

    latarnie.

    • 9 3

  • trojmiasto

    trojmiasto.pl schodzi na psy, same głupoty piszecie. Naskret ekspertem no po prostu paranoja!!!

    • 19 5

  • Zburzyć estakadę, bo szpeci miasto????

    To może, Panie Naskręt, pomyśl Pan o tym żeby powstające koszmary - jakieś betonowe monstra typu ECS czy Teatr Szekspirowski wyburzyć! Zanim jeszcze zakończą się budowy, bo taniej będzie! Te pseudoinwestycje "kulturalne", to dopiero szpeci wizerunek miasta, a nie ta cała estakada. Jeszcze tym "chorym" myślicielom w urzędach bokiem wyjdzie pomysł likwidacji układów drogowych.

    • 23 5

  • paranoja!!! (2)

    Co za kretyńskie pomysły !!!! śmiało pójdźmy dalej wyburzmy wszystkie estakady !!!! i zasypmy WSZYSTKIE TUNELE !!! NA PEWNO BĘDZIE BEZPIECZNIEJ !!!

    po co nam one !!!

    POLSKA PARANOJA !!!!!

    • 20 4

    • raczej światowy trend ale co ty możesz o tym wiedzieć, (1)

      pewnie za rogatki naszego dumnego miasta nie wyjechałeś

      • 3 8

      • Światowym trendem jest sprawnie funkcjonująca komunikacja miejska, w której pasażer nie jeździ jak szprotka w puszce, w której nie trzeba trzy razy się przesiadać, która kursuje punktualnie.
        Może najpierw powinnismy własnie ten trend zacząć naśladować?

        • 4 1

  • Ludzie rozliczą tych debili, którzy proponują te rozwiązania.

    Poproszę o dokładną listę członków tej popapranej komisji! Jeżeli na serio dojdzie do likwidacji bezkolizyjnych! przejsc na wz to zamierzam w nastepnych wyborach nie glosowac na budynia i zapowiadam to na serio!

    • 13 3

  • do M.Naskręt (4)

    mam pytanie a skąd u Pana takie radykalne i zarazem bzdurne pomysły,teraz są korki a co będzie jak zlikwidują rzeczywiście tunele i tą estakadę, powstaną krzyżówki ze światłami i kolizyjne jak zawsze skrzyżowania na których będą wypadki i co gorsza ginąć będą piesi!!!!!!!! Warszawa może i piękna nie jest ale tam mieszka 4 razy tyle ludzi i też maja korki ale jest dużo skrzyżowań bezkolizyjnych, estakad i tuneli nie tylko dla pieszych i jakoś nikomu to n ie przeszkadza tylko naszym radnym i kilku jeł..pom w Gdańsku chyba sam szatan podsuwa takie pomysły
    pozdrawiam wszystkich zmotoryzowanych i pieszych żebyśmy mogli bezpiecznie i spokojnie wracać do domu

    • 32 2

    • poczekaj kilka lat, jak będą to wszystko zasypywać (3)

      warszawa - emilii plater - już po tunelu

      wrocław - świdnicka - tunel będzie zlikwidowany

      kraków - tunel pod alejami nastepny w kolejce.

      miasto to nie jest węzeł autostradowy. tunele won na obwodnicę

      • 3 9

      • dokładnie (1)

        Ile na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Miszewskiego i Do Studzienki ginie ludzi?

        Kiedy kierowca mówi "nie chcę, bo będzie niewygodnie dla mnie" (czytaj: jestem egoistą. Ma być wygodnie dla mnie, bo jadę samochodem, a resztę mam w d*pie) to jestem w stanie to zrozumieć. W końcu każdy jest egoistą.

        Ale kiedy próbuje wciskać kit o śmiertelności na przejściach... No to może nogę z gazu?

        • 1 3

        • Prawo Kalego się kłania. Jak kierowca powie, że mu niewygodnie - egoista;

          Jak rowerzysta powie, że mu niewygodnie - biedna ofiara systemu, któremu hańba.

          Tunel to żadna trauma. Jeśli tak, należy wyleczyć się z fobii. Z każdej fobii. Fobie nie mają zalet. Od 30 sekund w tunelu nie zginiesz. Całe życie nimi przechodzę i żyję. 3/4 z nich nie ma kamer. Jak dotąd zaczepiano mnie tylko na powierzchni. Pieniactwo spenalizować.

          Nie wiem skąd rewelacje o zasypywaniu. Ale jeśli są prawdziwe, to te miasta sfiksowały.

          • 4 1

      • Wiesz, Kraków ma znakomicie zorganizowaną komunikację miejską. Gdańsk dokładnie przeciwnie.
        I to jest ta drobna różnica

        • 4 1

  • Wariat! (4)

    Od kiedy likwidacja tuneli poprawia bezpieczeństwo i UŁATWIA KOMUNIKACJĘ?? To samo z wiaduktem.
    Artykuł pełen bzdur!
    Jak to nie ma bezkolizyjnego przejazdu? A skręt w lewo (który zazwyczaj jest najbardziej kolizyjny) przy wyjeździe z Gdańska w stronę Warszawy?

    • 30 6

    • Słyszł o obwodnicy południowej? (3)

      O węźle Lipce?
      O tunelu pod Martwą Wisłą?

      Po otwarciu tych inwestycji ruch "na Warszawę" nie powinien iść już Podwalem.

      Nie mam nic do estakady. Jednak widzę, że wypowiadają się tu ludzie, którzy za grosz nie mają pojęcia o tym, co jest planowane w najbliższym czasie.

      Gdyby nie było tych inwestycji realizowanych i planowanych też uważałbym, że to głupota. Na szczęście są realizowane. Centrum należy uwolnić od tranzytu. Centrum ma być przyjemnym miejscem do życia.

      • 2 4

      • Tak, słyszał (1)

        I jeździł. Ale jak jadę na Zaspę, do Wrzeszcza to bardzo naokoło i dłużej. Więc jeżdżę przez Centrum.
        Najpierw zbudujmy tunel i zobaczy jak się ruch rozkłada, a potem wołajmy "zlikwidujmy estakadę".
        Poza tym bardziej zaawansowane kroki są podejmowane w celu likwidacji tuneli. A tego nie rozumiem kompletnie. Może mi wytłumaczysz celowość tych działań? Gdzie indziej budują przejścia podziemne za gruba kasę, aby poprawić przepustowość i bezpieczeństwo, a tu w tym samym celu je likwidują? Coś nie gra...

        • 6 2

        • tylko gdzie się mylą?

          "gdzie indziej" (gdzie indziej?) czy w Gdańsku?

          • 1 0

      • Co ty chcesz polaczyc lewa z prawa jeden nie zrewitalizowany syf z drugim?

        Obodz sie i zejdz ulice dwie dalej od ul Dlugiej.Powiedz czy to co widzisz nie wymaga odnowienia?Likwidacja tego wiaduktu nic nie poprawi,odwrotnie bardziej zakorjuje miasto to samo z durnymi pomyslami zasypania tuneli i przejsc nadziemnych z sygnalizacja.Na koniec zastanow sie jeszcze raz czy zamknecie tej estakady nie pogorszy wyjazdu na Warszawe.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane