• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • linia tramwajowa na stogi też tnie tkankę miasta

    zlikwidować. ruch na stogi przez tunel

    • 13 2

  • Tak, estakady się burzy! Tylko wtedy, gdy obok powstaje nowa, a dotychczasowa się sypie. (1)

    Jeśli ktoś ją zbudował, to znaczy że miał powód wtedy i na pewno ten powód nie przeszedł do historii. Póki w sklepach nie pojawią się teleportale.

    Tak, Stare Przedmieście, Biskupia Górka i Dolne Miasto jakby przestały istnieć przez WZ i omawianą estakadę. Może jest to jeden z bardzo nielicznych przykładów, gdzie tunel dla samochodów jest uzasadniony. Gdzie nie byłby fanaberią. W dobrych czasach. Musisz się zadowolić tym, co jest, bo próba zmian spowodowałaby mniej więcej to co tona smalcu dla serca. Kryzys, ECS, długi...

    Jeśli się polepszy, lepiej zajmij się odbudową Starego Miasta. Jest bliżej dworca i wygląda gorzej.

    • 17 3

    • Estakada Kwiatkowskiego była przestarzała we pewnych fragmentach zanim ją skończono.

      O!

      • 1 1

  • Bzdura.

    Najpierw wybudujcie do końca tunel. Zobaczcie czy zdaje egzamin a dopiero później planujcie wyburzenia. Debiliada w tym naszym magistracie.

    • 18 1

  • Moim zdaniem (1)

    ...najpierw należy, zbudować tunel pod Wisłą, wybudować obwodnicę północną, zobaczyć, jaki to będzie miało wpływ na rozładowanie korków w centrum śródmieścia i dopiero potem zadecydować o ewentualnej likwidacji tuneli i estakady.

    • 14 3

    • To chyba pan M. Naskręt

      nie zgodził się z moim zdaniem.

      • 1 1

  • zlikwidować artykuł

    przecież to są same brednie, zero logiki zamiast ciągu przyczynowo-skutkowego jest skutkowo-przyczynowy równie dobrze można wprowadzić całkowity zakaz ruchu bo przecież wtedy ludzie będą jeździć ZKM (chyba na dachach, bo w środku już miejsca nie będzie) i będzie ok. Panie Macieju rozumiem że nie miał pan co zrobić z tą "dodatkową" godzina dzisiaj i powstał taki koszmarek, ale za rok proponuję pójść na spacer zamiast pisać takie brednie. Jestem jak najbardziej za wyprowadzeniem ruchu ze śródmieścia, ale właśnie na estakadę lub do tuneli, a nie na poziom chodników!

    • 24 1

  • Zlikwidować Podwale Przedmiejskie w jego dzisiejszej formie.

    Usprawnić przejazd Okopową w stronę traktu św. Wojciecha do węzła z południową obwodnicą, żeby wywalić na nią tranzyt, a z Podwala zrobić śródmiejski bulwar który scali rozwaloną tkankę miasta.

    • 5 7

  • Kretyński pomysl

    Zamienić cztery przejścia podziemne na pasy ze światłami to kompletnie zatrzyma ruch samochodowy. Gdzie ekologia, jak z bezpieczeństwem pieszych w tunelu a na zebrach. Powinniśmy budować więcej przejść podziemnych i kładek aby zwiększyć bezpieczeństwo i upłynnić ruch.

    • 13 1

  • Poj...ałooo... kogoś z rana... (1)

    Tunele to moze i dało by sie przeżyć.. ale ta estakade to zostawcie.. Komu ona tam przeszkadza??

    • 19 2

    • Panu Naskrętowi... I chyba tylko jemu...

      • 1 1

  • Urzędasy

    Najgorsze jest to że normalny człowiek który płaci podatki na takich ...... podejmujących decyzje nie pójdzie protestować bo w tym czasie co oni urzędują jest w pracy żeby zapłacić podatki...

    • 8 1

  • (1)

    Ronda, światła i ograniczenia do 30 km/h. Najlepsze pomysły na ułatwienie ruchu w mieście! Polska welcome to ; ) Rozpieprzmy do końca komunikacje miejską i niech ludzie chodzą pieszo, a co!

    • 14 1

    • ograniczenie prędkości do 30 km/h

      uspokaja ruch, poprawia bezpieczeństwo i zwiększa przepustowość korytarzy drogowych - samochody mogą bezpiecznie jeździć z małymi odstępami.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane