• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Błędnik

    też zburzyć!!! I tunel w Sopocie, jak to skrzyżowanie bez świateł?

    • 13 0

  • Chyba omyłkowo puścili artykuł na PRYMA APRILIS (1)

    Jeżeli to nie żart :

    Pomysłodawca tego absurdu mam IQ na poziomie temperatury ciała.

    Nowy znak drogowy nakazujący wyłączenia silnika i pchanie samochodu (bezpieczeństwo i ekologia w jednym)

    Jak to nie pomoże

    W celu uspokojenia ruch proponuje przesiadkę na furmanki ciągnione przez poczciwą krasulę. Sami ubierzmy się w szmaty średniowiecznie i koniecznie rzadko się myjmy będzie super.

    • 21 4

    • Czasami trzeba zrobić krok wstecz by pójść do przodu. Jeszcze długo tego człowieku nie zrozumiesz ale będziemy wierzyć, że może kiedyś jednak tak.

      • 1 2

  • Temat zastępczy

    Idą ciężkie czasy, miasto zadłużone.
    To zaufani redaktorzy sypią tematami "zastępczymi".
    Bo mamy się cieszyć, że tego czy tamtego NIE ZLIKWIDUJĄ, a wtedy nie będziemy płakać,że tego czy tamtego NIE WYBUDUJĄ.
    Zwykła, niskich lotów, socjotechnika.

    Tymczasem pan redaktor zapomina,że kiedyś władza w mieście się zmieni, zatem takie "sprzedawanie" "posłusznych" newsów jest niebezpieczne. Bo następcy mogą to sobie przypomnieć i podjąć kroki odwetowe.
    Nie ma ludzi niezastąpionych, nieprawdaż?

    • 12 3

  • Do szpetnych rzeczy do wyburzenia należy dodać:

    - ECS
    - Teatr Szekspirowski
    - Zieleniak
    - Centromor
    - NOT
    - City Forum
    - PROREM
    - Hotel Hilton
    - Hotel Hanza
    - wieżowce na Dolnym Mieście i Długich Ogrodach, Wrzeszczu
    - nowobogackie budynki pobudowane ostatnio na terenach Starówki

    nie chce mi się już więcej wymieniać ...

    • 31 2

  • Gdańsk zakorkowany (4)

    Polecam osobom forsujacym tak nieprzemyslane ruchy drogowe artykuł Dziennika-Gazeta Prawnanr 179 14-16IX
    "Polska zakorkowana" wynika z niego że wzrost liczby smochodów w Polsce i zapewne w Gdańsku ma sie nijak do wzrostu infrastruktury drogowej i kazdy kawałek asfaltu jest bescenny a wiara w tunel pod Wisłą moze sie okazać niwystarczająca jak pokazała to obwodnica południowa i jesli władze miasta planuja powrót do komunikacji rowerowej to życze sukcesów Zróbmy rowerowy skansen w centrum.

    • 15 3

    • (2)

      A co daje ten "postęp" i zapchane, śmierdzące spalinami miasto? Hałas, smród i strach mieszkańców. Samochody precz z miast!

      • 3 4

      • Wyjeżdżaj stąd, jak się niepodoba.

        Tu jesteś odszczepieńcem.

        • 4 3

      • najlepiej ścieżki rowery urzedasów

        • 0 0

    • w żadnym mieście na świecie budowa dróg nie zlikwidowała korków

      sprawdź chociażby Los Angeles i Houston. Miasta tworzone głównie z myślą o korzystaniu z samochodów zmuszają rodziców do tracenia czasu na dowożenie dzieci do szkoły, co wzmaga korki w godzinach porannego szczytu.

      • 0 1

  • Czemu Pan Maciej cytuje sam siebie? (4)

    • 23 1

    • Bo wyszedł na skręta.

      • 10 1

    • samouwielbienie :)

      • 9 1

    • Kolezanka go poprosila to pisze. (1)

      • 0 0

      • Tak

        "na Józefa Bąka" :)

        • 0 0

  • zmodernizować

    nalezy to wszystko wyremontowac i bedzie najbezpieczniejsze, kolejne swiatła, bo powstanie przejscie sprawi, ze korki beda jeszcze wieksze, kto decyduje o takich bzdurach ???

    • 5 1

  • kraj biedy i smordu oraz brudu

    a oni likwiduja to co potrzebne - miasto banlrutem nie ma juz kasy a dlugi rosna - miasto oddadza niemca za dlugi

    • 8 1

  • Myślenie nie boli.

    O złom z estakady niech się urząd nie martwi złomiarze rozprawią się szybciutko tylko beton niech zbiorą wywrotki.

    • 4 0

  • Co za bzdura.

    Chce się uzasadnić likwidację tuneli zaniedbaniem dzielnic za Podwalem Przedmiejskim.To jest bzdura. Ul.Elbląska, Grobla Angielska, Biskupia Górka, Orunia i.t.p. nie są oddzielone arteria i podziemnymi przejściami a wyglądają jeszcze gorzej jakby oddzielał je mur chiński.Przejścia podziemne wymagają modernizacji (mocne oświetlenie,monitoring , czystość).

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane