• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Dobry pomysł na przychamowanie piratów drogowych. (1)

    Stosując co chwila przejścia dla pieszych z sygnalizacją na rządanie spowodujemy że patologia drogowych piratów nie będzie miała możliwości przekraczania szybkości,zaś patologia gnojków nie będzie miała możliwości bazgrania w tunelu.A unia i tak nam karze ograniczać szybkość.

    • 4 13

    • słowo "hamować" nie pochodzi od chama

      • 2 1

  • Żeby niczego nie było

    Zlikwidujmy coś jeszcze, żeby nie było niczego.

    • 9 3

  • A jak ja ze wsi dojadę do miasta (1)

    Chcę szybciutko do Galerii Bałtyckiej, a tu zatrzymuj się chłopie i pieszych puszczaj. Ma być jak na siódemce. Miasto jak krowa nie jest od tego żeby było ładnie.

    • 3 5

    • Not sure if troll, or just stupid

      Jeżeli Szanowny Pan Gustav nie raczył żartować to radzę raczej przejść się do swojego wiejskiego sklepiku niż przyjeżdżać do nas. Nie chcemy tu Pana. :P

      • 0 0

  • Czas zrezygnować ze złomu

    Tylko miasto musi zapewnić komunikację zbiorową z prawdziwego zdarzenia - tańszą, z częstszymi kursami, wygodnymi przesiadkami, bezpieczną...

    • 6 5

  • 3xNIE

    1. Jak dotąd tunelu nie ma, a widząc jak się zabierają za drugą linię metra w stolicy można się zastanawiać czy się tunelu doczekamy. Jeśli tunel odciąży węzeł będzie się nad czym zastanawiać, póki co nie ma mowy, i tak są duże korki.
    2. Wytyczenie tylu przejść dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim też może sparaliżować komunikację. Choćby pierwsze potencjalne miejsce, na wysokości Żabiego Kruku. W godzinach szczytu ciągłe wstrzymywanie ruchu na tylu pasach nie spowoduje niczego dobrego.
    3. Dlaczego radni, komisje i znudzone redaktorki wypowiadają się w kwestiach, które ich bezpośrednio nie dotyczą? Jakby nie było, i tak będą się wozić samochodami i przejścia podziemne im niepotrzebne. Za to mieszkańcom żyjącym tu od lat estetyka tuneli nie przeszkadza - wręcz przeciwnie, znacznie ułatwia i przyspiesza przemieszczanie się względem rozpatrywanego przejścia dla pieszych.
    4. Dość ciągłych robót i utrudnień! Co z tego, że ma być lepiej, skoro z końcem jednej inwestycji przychodzi kolejna - wiecznie tylko korki, objazdy i spóźnione pojazdy transportu publicznego.

    • 17 2

  • Barany

    barany które za kasę podatników nie wiedzą co maja wymyślać.Najlepiej niech przez centrum zrobią przekop Wisły i pozbędą się korków.Tylko niech nie zapomną otworzyć wypożyczalni materaców dmuchanych.

    • 9 3

  • Panie Maćku ...

    ... Pańskie pomysły, ostatnimi czasy, zalatują całkiem mocno środkami, za posiadanie których sądzona będzie Olga J.

    • 21 2

  • Zdanie nikt nie będzie tędy jeździł trzeba uzupełnić farzą :

    ponieważ wszyscy będą stać w gigantycznym korku.

    • 11 1

  • nareszcie!

    W sumie trzeba mieć czasem sporo odwagi, żeby zaproponować rzeczy oczywiste, ale wierzcie mi po tym będzie wszystkim lepiej. Tylko jedna sprawa - te g.... które likwidowane są na Podwalu, przenosi się do Wrzeszcza na Trasę Słowackiego. Tak więc nie narzekać zmotoryzowani truciciele miasta.

    • 4 11

  • Tak właśnie myśli się przyszłościowo. (7)

    Miasto, to nie samochody, a ludzie i przestrzeń powinna być dostosowana dla nich, centrum powinno być wykluczone z ruchu samochodów, na zachodzie Europy już dawno do tego modelu w myśleniu doszli i są z tego zadowoleni, miasta zaczęły żyć i się pozytywnie rozwijać. Dość ery szpetnych, karykaturalnych budowli zasłaniających, to co najważniejsze. Ładne i schludne miasto.

    • 8 25

    • Racja (2)

      ale jak dla kogoś ładna to jest choinka zapachowa wunderbaum bo wszędzie jeździ samochodem to nie skuma i tak...

      • 4 4

      • (1)

        Całkiem nieźle pomyślane.
        Facet pisze artykuł w którym cytuje sam siebie a potem pisze posty popierajace a na koniec pisze posty popierajace posty w którym sam sie poparł.
        Może lepsze takie siedzenie przed kompem i popieranie samego siebie niż łażenie po jakies galerii handlowej.

        • 6 2

        • Nie jestem Naskrętem

          i zazwyczaj się z nim nie zgadzam. Teraz jednak ma rację.

          • 1 7

    • Nie zawitałbym do centrum, do którego dojazd jest koszmarem. (3)

      Bo komunikację dzielimy na samochodową i bolesną. Zachód sfiksował.

      • 4 1

      • wyłącz silnik, włącz myślenie (2)

        Zachód potrafi liczyć, chodzenie pieszo, jazda rowerem i jazda dobrym taborem szynowym to źródło wielu pozytywnych przeżyć: lepsze niż stanie w korku na czteropasmowej autostradzie.

        • 0 4

        • Obrażanie jest przyznaniem racji. (1)

          Zachód to, Zachód tamto jest bezmyślnym d*powłastwem: Kopiować, nie patrzeć jakie jest. Ignorujesz fakt, że poszczególne kultury mają prawo mieć różne gusta. Zachodnie gusta są sprzeczne z naszymi. Cechujesz się szowinizmem skierowanym przeciwko własnemu kręgowi.

          Nie ma problemu korków, bezczelny kłamco. Drogi w Gdańsku są tak zaprojektowane, że są tylko w niewielu miejscach, o ile nie dojdzie do remuntu lub incydentu. Jak już 15 minut jest lepsze niż 15 sekund w pojeździe, w którym niczego nie kontroluje lub wystawia mnie na pastwę żywiołom.

          • 2 1

          • co było obrażającego w moim poście?

            jeżeli nie ma problemu korków, to nie ma problemu estakady

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane