- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (230 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (133 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (65 opinii)
Fala dostarczy dane o naszych podróżach, a bramki już to robią
Najbardziej krytykowana zasada systemu Fala, a więc konieczność odbijania karty lub meldowania się w pojeździe poprzez aplikację w smartfonie, by organizator transportu wiedział, skąd i dokąd jedziemy, ma zastosowanie w trójmiejskiej komunikacji już teraz. Podobne dane, choć niepełne, daje bowiem system bramek służący do pomiaru potoków pasażerskich, zainstalowanych nad wejściami do autobusów i tramwajów.
System jest prosty: bramka zlicza pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdów, na każdym przystanku gromadząc i przesyłając dane do Zarządu Transportu Miejskiego.
W tym roku liczba bramek ma jeszcze wzrosnąć, gdy do gdańskiej floty dołączy 18 autobusów elektrycznych fabrycznie wyposażonych w urządzenia do pomiaru potoków pasażerskich. Ponadto w tym roku planowana jest także modernizacja 14 tramwajów, w ramach której pojazdy te również wyposażone zostaną w takie urządzenia.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
- Informacje z bramek zliczających dostarczają nam dane niezbędne do optymalizacji zaangażowania odpowiedniego taboru na konkretnych kursach czy wykrycia tendencji liczby pasażerów korzystających z danej linii - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W dłuższej perspektywie na podstawie danych widać, że np. z jednej linii korzysta coraz mniej pasażerów, a na innych liniach jest ich coraz więcej. Zachodzi wówczas przesłanka, aby na jednej linii ograniczyć ofertę, by móc uwolnione zasoby wykorzystać na innych liniach, na których rośnie popyt.
Tyle teorii. A jak wprowadzanie zmian na podstawie danych zbieranych z bramek zliczających pasażerów wygląda w praktyce?
![Kabaret o komunikacji miejskiej w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3397/150x100/3397754__kr.webp)
Zmiany pojazdów na bardziej pojemne i korekty rozkładów
To np. rotacja autobusów i tramwajów z pojazdów mniej pojemnych na takie, które mogą przewozić więcej pasażerów.
Przykładem może być linia autobusowa 189, kursująca na trasie Maćkowy - Wały Piastowskie. Dane z bramek w autobusach wskazały, że konieczne są zmiany i zamiast autobusów standardowych na trasę na wybranych kursach powinny wyjeżdżać autobusy przegubowe.
Podobnie było na linii tramwajowej nr 12 (obecnie kursującej między Ujeściskiem a Zaspą). Ze spływających do systemu danych wynikało, że w pojazdach jest tłok. Na najbardziej obleganych kursach wycofano więc mniej pojemne tramwaje N8C, a w ich miejsce skierowano Pesy Jazz Duo. Kłopot z zatłoczeniem w pojazdach udało się zminimalizować.
Innym przykładem wykorzystania danych, które w zasadzie same spływają do bazy danych (potem je trzeba tylko uporządkować i wyciągnąć odpowiednie wnioski), są korekty w rozkładach jazdy. Tak się stało w przypadku dwóch linii autobusowych 213 i 289. Gdy ZTM zauważył, że korzysta z nich coraz więcej pasażerów, dokonał zmiany w rozkładach, zwiększając liczbę kursów.
Bramki zliczające pomagają też w zmianach statusów przystanków. Gdy jesienią okazało się, że z pary przystanków "Leśna Góra - Przychodnia", przy których dotychczas zatrzymywały się autobusy linii 136 i 283, korzysta coraz mniej pasażerów, ZTM zmienił ich status ze stałego na warunkowy ("na żądanie").
Fala ma dać podobny efekt...
Podobne założenie (dostarczania danych o podróżach) stoi u podstaw systemu Fala, którego inaugurację zapowiedziano na początek lipca. Różnica polega na tym, że dane z Fali mają dostarczać nie bramki, a sami pasażerowie, odbijając kartę w falomacie lub meldując się w pojeździe przy użyciu aplikacji mobilnej.
Skoro więc bramki tak dobrze sprawdzają się w codziennym zarządzaniu komunikacją (mimo że brakuje ich w połowie autobusów i tramwajów), może warto wyposażyć w nie resztę taboru? Ich instalacja kosztowałaby ułamek tego, co kosztuje Fala, a przy tym udałoby się osiągnąć ten sam efekt - ZTM wiedziałby, które linie są najbardziej oblegane, który tramwaj jest za ciasny, a który autobus wozi powietrze.
...pytanie tylko - po co?
Gdyby jednak okazało się, że danych nadal jest zbyt mało, wsparciem, wiedzą i doświadczeniem z pewnością mogliby się dzielić np. kierowcy czy motorniczowie, którzy jak nikt inny znają cały układ transportowy w mieście. Począwszy od przebiegu linii, przez rodzaj przystanków i taboru, który je obsługuje, aż po mityczne potoki pasażerskie. Wbrew pozorom doświadczony kierowca czy motorniczy wcale nie musi liczyć pojedynczych pasażerów i przeprowadzać skomplikowanych analiz, by wiedzieć, czy na danej linii, w danym dniu tygodnia, na danym przystanku wsiada wiele osób albo nikt.
ZTM może podeprzeć się też badaniami ankietowymi w terenie czy jeszcze bardziej wykorzystywać dane z Gdańskich Badań Ruchu.
Wreszcie - zbieranie danych o tym, gdzie i jak poruszamy się po Trójmieście, nie rozpoczęło się wczoraj. ZTM i każdy inny organizator ma olbrzymie zasoby, bazy danych i wystarczającą wiedzę wynikającą z wieloletniego doświadczenia, by móc zastosować ją w praktyce. Siatka połączeń nie spadła nam z nieba, tabor jest policzalny, przystanki nie zmieniają swojej lokalizacji z dnia na dzień. Liczba niespodzianek jest więc ograniczona do minimum i nie wymaga zaprzęgania do tego kosmicznej technologii.
Tańszych i równie efektywnych rozwiązań jest więc sporo. Wystarczy chcieć i umieć z nich właściwie skorzystać.
Miejsca
Opinie (339) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-13 10:08
Nie zadawajcie nam już pytań.. Dajcie nam zarobić!
- 13 1
-
2023-03-13 10:09
189 (1)
"Przykładem może być linia autobusowa 189, kursująca na trasie Maćkowy - Wały Piastowskie. Dane z bramek w autobusach wskazały, że konieczne są zmiany i zamiast autobusów standardowych na trasę na wybranych kursach powinny wyjeżdżać autobusy przegubowe."
- osobiście wysłałem pismo do ZTM (ok roku temu) z prośbą aby linię 189 obsługiwały autobusy przegubowe. ZTM udzieliło odpowiedzi, iż nie planują wprowadzania zmian ...- 19 0
-
2023-03-14 01:25
Tak odpowiada się na propozycje pasażerów, które nic nie kosztują. To samo jest w Sopocie i Gdyni.
- 1 0
-
2023-03-13 10:17
Fala goni Falę, wałek level nieskończoność ... (1)
Mała Sycylia trzyma się mocno! Fala goni Falę, wałek goni wałek... Poziom absurdu i dymania Nas mieszkańców Trójmiasta level 3, 14 578 421 789 432 ... Może jak już zechcę Figle migle z lubrykantem , to sam się zgłoszę do stada Owiec , by w Haltz'gnoj'ach mnie dymano ... Od chwili gdy wróciła Zima w tramwajach i autobusach taki ścisk , że gdyby nie dziewczyny nie byłoby gdzie palca wsadzić ... Test przed Open 'erem czy ki Dyjobeu ???
Wincyyjjjj autobusików jeżdżących po szkołach by Sztubakom i Żakom tłumaczyć że Fala jest niezbędna by żyć i trwać w tym grajdołku ...
Spółki, spółeczki , białe kołnierzyki które na Hama i bez wazeliny dymajä ile wlezie ...
Tej Ekipie już podziękujemy !- 13 1
-
2023-03-14 01:27
Co do meritum racja. Co do ozdobników niekoniecznie.
- 0 0
-
2023-03-13 10:18
Teraz zliczają pasażerów jak leci przy indywidualnym odbijaniu obawa ze wielki brat chce o mnie wiedzieć za dużo.Anonimowosc to klucz
- 13 0
-
2023-03-13 10:23
Czy wyznaczona jest już data kiedy wszyscy zaczniemy chodzić w pasiakach i z opaskami na ramieniu ? (2)
- 16 0
-
2023-03-13 12:34
(1)
to już niemodne
teraz każdy będzie miał czipa w dudzie- 3 0
-
2023-03-13 18:22
a dudę w czipie
- 2 0
-
2023-03-13 10:24
"Podobnie było na linii tramwajowej nr 12 (obecnie kursującej między Ujeściskiem a Zaspą). Ze spływających do systemu danych wynikało, że w pojazdach jest tłok. Na najbardziej obleganych kursach wycofano więc mniej pojemne tramwaje N8C, a w ich miejsce skierowano Pesy Jazz Duo. Kłopot z zatłoczeniem w pojazdach udało się zminimalizować." - to są jakieś jaja ! co to za bzdury?
- 13 0
-
2023-03-13 10:27
Koniec wolności
To tylko przygrywka do ograniczeń w możliwości poruszania się. Napierw liczą potem podliczają a na koniec limitują. Tak to będzie działać jeśli się nie zbuntujemy i nie popędzimy tych EKOfanatyków z EU i Davos !!!
- 15 0
-
2023-03-13 10:28
NIK musi zająć się tzw. systemem "Fala" (1)
Zbyt wysokie koszty, który koleś zarobił....
- 16 0
-
2023-03-14 01:29
A potem okazuje się, że brakuje nam praworządności.
- 1 0
-
2023-03-13 10:32
system fala to kolejne marnowanie środków przez samorządy
im mają więcej pieniędzy tym głupiej je wydają vide otwierany dach teatru w Gdańsku za 20 mln !!! Kto wpadł na tak durny pomysł i ile razy ten dach był otwierany w ostatnich latach? I właściwie po co skoro obok jest bardzo hałaśliwa ulica!!!
- 18 0
-
2023-03-13 10:34
Bramki nie pokażą skąd, dokąd jeżdżą pasażerowie więc nie przyczynią się do optymalizacji przebiegu linii. Z Fali z kolei skorzysta zbyt mało osób, które będą się odbijać. Optymalnie byłoby dać wszystkim konieczność "check-in, check-out" i edukować po co to w ogóle. Jednakże ZTM już teraz pokazuje, że nie mamy jako pasażerowie zbyt dużego wpływu na przebieg linii. Jakby tak było to już dawno powstałaby linia autobusowa w śladzie przyszłej tramwajowej GP-W, odgruzowana by była pętla Przymorze SKM czy uproszczone trasy 115 oraz 127...
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.