• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falujący terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
28 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu. Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu.
Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci. Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci.
Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach. Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach.

Stalowy dach inspirowany kształtem fal morskich i jasne, przeszklone wnętrze - taki będzie nowy terminal w Rębiechowie, który w 2009 roku przyjmie 2 mln pasażerów. Wczoraj rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na jego projekt.



Spośród siedmiu zgłoszonych do konkursu prac zwyciężyła propozycja polsko-niemieckiego biura JSK Architekci. To potentaci w projektowaniu portów lotniczych: dziś są zaangażowani w budowę terminali na lotniskach w Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Düsseldorfie i Wrocławiu. - Cieszę się jednak wyjątkowo ze zwycięstwa w gdańskim konkursie, ponieważ właśnie tu przed laty studiowałem - mówi Mariusz Rutz, współautor zwycięskiego projektu.

Czym wizja architektów z JSK przekonała sąd konkursowy? Jako plusy wyliczano to, że terminal jest niezwykle funkcjonalny, ma ciekawą architekturę, łatwo da się połączyć z już istniejącym terminalem nr 1 i łatwo będzie go rozbudować w przyszłości.

Wedle wyliczeń projektantów nowy terminal będzie kosztował ok. 130 mln zł. To jednak tylko wstępne wyliczenia, ostateczne poznamy po rozstrzygnięciu przetargu na generalnego wykonawcę budowy. Kiedy?

- Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - wylicza Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

Budowa terminalu to tylko jedna z kilku inwestycji, które w ciągu najbliższych sześciu lat zmienią trójmiejskie lotnisko w plac budowy. Wszystkie przedsięwzięcia pochłoną ok. 400 mln zł. Zostaną sfinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i ze środków własnych portu lotniczego.
3. nagroda - Estudio Lamela 3. nagroda - Estudio Lamela
wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci
wyróżnienie - Ekocentrum wyróżnienie - Ekocentrum

Opinie (110) ponad 10 zablokowanych

  • poczytajcie

    -jest niezwykle funkcjonalny
    -łatwo da się połączyć z już istniejącym terminalem nr 1
    -łatwo będzie go rozbudować w przyszłości

    Obecny terminal ma przepustowość 1,2 mln + 2 nowego = razem ponad 3 miliony. Napewno do 2015 nie będzie potrzeba budowy większego, zresztą (co ważne) wygrał projekt, łatwy do dalszej rozbudowy

    Wg mnie 8 na 10 możliwych

    • 0 0

  • STRASZNA KISZKA !

    • 0 0

  • Dach musi spadac w jedna strone i miec zbieracze wody i sniegu.A tu co widze -cos co zaprojektowano dla Afryki Poludniowej lub Libji.Ciezka ,duzo za ciezka konstrukcja dachu.
    Cos prostszego w formie bardziej funkcjonalnego ,dajace przestrzen ,mniej przytlaczajace w srodku t chyba ten projekt z nagroda 3 i ten z wyroznieniem.
    Ten falisty dach bedzie klekotal unoszony wiatrami i jak przyjdzie tornado co w Polsce sie czesto zdarza ostatnio ,pochowa wielu pasazerow!
    Ta budowla nie ma miec zadecia i nadecia.
    Ma sluzyc dobrze ludziom,ma byc bezpieczna i perespektywiczna w rozbudowie.
    Ci co projektujecie podejrzyjcie lotnisko w Amsterdamie,Frankfurcie-moze czasem warto ,zeby uniknac bledow.

    • 0 0

  • Znów się zebrał chór narzekaczy.

    Wam to zawsze będzie źle. Nie budują terminalu, źle - bo trzeba budować terminal. W końcu budują - też źle, bo jednemu z drugim się dach nie podoba i najlepiej żeby jeszcze był parking darmowy dla wszystkich.
    Jestem w tej chwili poza Polską i jest mi DOBRZE - właśnie dlatego, że naokoło mnie nie ma tych skwaszonych gęb którym ZAWSZE coś się nie podoba :)

    • 1 0

  • bingo

    świetny

    • 0 0

  • Okropny!

    Juz znacznie ładniejsze są te pozostałe projekty...

    • 0 0

  • Czy to jest projekt szklarni?

    Jednym słowem badziew!

    • 0 0

  • Dobra nowoczesna architektura

    Bez szaleństw ale z klasą.

    • 0 0

  • Ja mam uwierzyć, że w tym kraju można coś kontrolowanego przez państwo/miasto zbudować w 2 lata???? Żarty...A przetarg? A odwołanie od przetargu? A unieważnienie przetargu? A ponowny przetarg? A zmiana podwykonawcow? A zima stulecia? A bankructwo głównego wykonawcy? A oddanie terminalu? A spór o to kto jest winny cieknącemu dachowi? A strażakom też trzeba posmarować? A wybór firm zajmujących się sprzątaniem terminalu i serwowaniem kanapek? I to wszystko w 2 lata?? Ktoś upadł na głowę!

    • 0 0

  • Taaaaa,racja maly ale praktyczny,w koncu Gdansk wzial przyklad z Gdyni.Lepiej pozno niz wcale bravoooo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane