• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Finansowy rekord gdyńskiego portu

Mariusz Kurzyk
25 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł.

Minione dwanaście miesięcy przyniosły jeden z największych zysków w historii spółki - cieszy się Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., który w czwartek podsumował rok 2010.



- Rok 2010 zaczynaliśmy z obawami, czy kryzys będzie mijał tak szybko jakbyśmy sobie tego życzyli, czy będzie to trudny czas dla gospodarki morskiej. Teraz wiemy już, że porty osiągnęły wysokie rezultaty. Dla nas było to bardzo dobre wejście w rok 2011. Mamy znacznie mniejsze obawy i przekonanie, że rozwój gdyńskiego portu będzie przebiegał szybko - przyznaje Janusz Jarosiński, prezes ZMPG S.A.

Faktycznie. Wyniki finansowe gdyńskiego portu są całkiem imponujące. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski wyniosły 43,3 mln zł. Warto dodać, że jest to drugi taki wynik w historii spółki. Niebagatelne znaczenie miał tutaj wzrost ilości przeładowanych towarów, który w minionym roku osiągnął 14 735 300 ton (o blisko 1,5 mln tony więcej niż w 2009 r.). Największe spadki zanotowano w przypadku węgla i koksu (- 11 proc.) oraz zboża (- 13 proc.), a największy wzrost w grupie drobnicy (18 proc.).

- Jeśli chodzi o kontenery, tutaj trwa odwieczny wyścig pomiędzy Gdynią i Gdańskiem. W minionym roku wielkość przeładunku TEU wyniosła 485 255, czyli o ponad 28 proc. więcej niż w roku 2009. Przez całe lata szczyciliśmy się większym udziałem w rynku, a teraz Gdańsk przeładował o ok. 30 tys. kontenerów więcej - dodaje Janusz Jarosiński.

Także bieżący rok może okazać się całkiem niezły. Jak wynika z przeprowadzonych prognoz - gdyński port może spodziewać się wzrostu przeładunków co najmniej o kolejne 10 proc. Jeśli tak będzie, to zgodnie z zapewnieniami ZMPG przewidywany zysk netto wyniesie jakieś 26,4 mln zł.

Podsumowując miniony rok, nie można było zapomnieć o inwestycjach. W 2010 roku na ten cel wydano 75,89 mln. Już teraz widać spore zmiany w portowej infrastrukturze. Dokończono modernizację nabrzeża Pomorskiego, oddano do użytku magazyn wysokiego składowania oraz zakończono m.in. prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy nabrzeżu Rumuńskim. W tym roku kwota przeznaczona na inwestycje to już 103,26 mln zł.

- Największe wyzwania finansowe czekają spółkę w latach 2012 i 2013, kiedy wydanych zostanie kolejne 251,33 mln zł i 142,05 mln zł. Właśnie w tych latach realizowane będą największe inwestycje, które są dofinansowywane z funduszy unijnych - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG odpowiedzialny za sprawy infrastruktury i zarządzania majątkiem.

Mowa o czterech strategicznych inwestycjach, które wdrażane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ich głównym celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego portu gdyńskiego. Stanie się tak dzięki pogłębieniu całego kanału portowego oraz przebudowie niektórych nabrzeży, rozbudowie układów dróg kołowych i kolejowych w porcie oraz utworzeniu nowego rejonu przeładunkowego i logistycznego w pobliżu Estakady Kwiatkowskiego. Łączna wartość tych inwestycji została oszacowana na ponad 500 mln zł.

Podsumowanie finansowe gdyńskiego portu - pdf

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • czy nie za mocno przeładowane są kontenery?? (2)

    14 735 300/485 255TEU daje nam 30,36 tony towaru wg artykułu na kontener. z tego co wiadomo kontener moze miec maksymalna ładowność towaru na pozimie 28ton. nich mnie ktos porawi jesli sie mylę??? czy na nasze drogi i do naszego protu nie przyjezdzaja przypadkiem kontenery, których masa jest zbyt duza i inne porty Europy ich poprostu nie przyjmują??? jest to pozorny zysk ponieważ po d..pie dostaja nasze drogi a o tym juz nikt nie pisze.....

    • 8 7

    • TEU dotyczy tylko kontenerów (1)

      A przeładowane tony to wszystko (drobnica nie w kontenerach, ładunki masowe itd.) więc masy kontenerów są odpowiednio mniejsze. Strona portu podaje, że całość drobnicy to 8,16 mln ton, a to przecież wciąż nie tylko kontenery. Poza tym TEU - kontenery 20 stopowe, więc ładowność na poziomie ok 20 ton. Ale z drogami to osobna kwestia - wystarczy spojrzec na remonty estakady w Gdyni...

      • 5 1

      • max ladownosc 20' HW to 28, a nie 20, przy czym to jest netto, dodaj do tego tare kontenera

        • 0 0

  • (2)

    to jest włąsnie POlityka sukcesu
    jeden na stu się zorientuje z jakiego to powodu takie szumne artykuły
    a wystarczy tam pojść by zrozumieć jak jest źle...
    i jaki to poziom zarządnia się tam odbywa...

    • 3 10

    • dokłądniej napisz co tam się dzieje - na razie czytam same ogólniki u Ciebie (1)

      • 1 1

      • Nie napisze, bo musiałby tylko nieprawdę napisać.

        • 1 1

  • wieszaliście psy na tej firmie a teraz się okazuje, że jest dochodowa

    trochę spokoju i zdrowego rozsądku życzę wszystkim

    • 4 0

  • za mało morza w PORCIE

    a za dużo betonowania placów a nawet zabierania jej części rekreacyjnej (korty boiska, place zabaw TKKF"Portowiec")kulturze jak choćby Domu Kultury, o zieleni skwerkach nie powiem. W to miejsce betonuje się place przeładunkowe, gdy cały świat buduje magazyny kontenerowe wysokiego składowania gdzie systemy logistyczne rozmieszczają je nawet na 45 m wysokości i wyżej. Do tego widać zarząd p. nie ma koncepcji co do wyjścia portu w morze. Zdecydowanego wydłużane i poszerzenia nabrzeża Francuskiego o port zewnętrzny daleko w morze, tym samym też powiększenia Nab.Belgijskiego. Przez ponad dwadzieścia lat tylko modernizuje się ten kiedyś najbardziej nowoczesny Port. Brak natomiast ludzi z wizją i siłą sprawczą. Tu największą winę widzę w naszych politykach i systemie politycznym, którzy tylko widzą rozwój(lub jego konserwacje) poprzez cztery lata.
    A co dalej?
    Musi się też poprawić radykalnie dostępności komunikacyjna (drogowej, kolejowej i powietrznej) portu w Gdyni od strony lądu, w tym z/do krajów unijnych pozbawionych dostępu do morza (Czechy, Słowacja, Austria, Węgry) i innych (np. Białoruś, Mołdawia) możliwość wymiany członków załóg, ale też turystów przypływających wycieczkowcami.

    • 8 3

  • Port zarabia na przeładowanych kontenerach

    a przeładowane tiry niszczą estakadę i gdyńskie drogi.

    • 3 2

  • Jak na razie port zamarzł i trzeba pisać "rozgrzewające artykuły".

    W rzeczy samej ZMPG S.A ma pieniędzy "jak lodu" i może sobie pozwolić na spore inwestycje . Jeżeli klimat się nie zmieni i nie zamarźnie Wielkie Jezioro Bałtyckie to przed zarządem złote lata . Nieco gorzej mają spółki eksploatacyjne . Tam trzeba pracować .

    • 3 2

  • WITAJCIE CHINY (1)

    a, ja się nie cieszę z zysków Portu, bo to oznacza, że jeszcze więcej chińskiej tandety wszędzie i we wszystkim. Jak Port zacznie notować straty, wtedy będzie to oznaka że jest po kryzysie i kupujemy nie tylko chińskie tanie badziewie, ale także towary rodzimej produkcji i o lepszej jakości niż chińska. Wtedy proszę bardzo niech się cieszą z zysków, które będą "płynąć" w drugą stronę.

    • 3 6

    • Ale port jest 2-kierunkowy także eksplort się tutaj liczy.

      Nawet jak to kiełbasa, kartofle i wóda.

      • 1 1

  • za brak opieki nad

    narkomanami to powinni nie brac kasy za przewozenie narkotykow na statkach wstyd

    • 0 0

  • TERMINAL KONTENEROWY (1)

    Terminal kontenerowy należy do Filipinczyków i to oni mają teraz największe żniwa finansowe, a nie port. Flipinczycy maja zyski, a port ma koszty bo finansuje pogłębianie nabrzeża. POlska gospodarka....

    • 0 0

    • żaden terminal w Gdyni/Gdańsku nie należy do polskiej firmy - chyba, że GTK ale to bardziej manufaktura niz porządny terrminal

      • 1 0

  • Brawo (1)

    Oby tak dalej:) cały czas widać jak nasza piękna Gdynia się rozrasta główną tego zasługą jest właśnie port. Życzę dalszych tak udanych inwestycji.

    • 5 0

    • Relacja jest odwrotna. Powodzenie portu nie zależy od rozrastania się miasta, a co najwyżej pewien wpływ na to mają inwestycje drogowe, które zresztą sam port współfinansuje.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane