• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Finansowy rekord gdyńskiego portu

Mariusz Kurzyk
25 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł.

Minione dwanaście miesięcy przyniosły jeden z największych zysków w historii spółki - cieszy się Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., który w czwartek podsumował rok 2010.



- Rok 2010 zaczynaliśmy z obawami, czy kryzys będzie mijał tak szybko jakbyśmy sobie tego życzyli, czy będzie to trudny czas dla gospodarki morskiej. Teraz wiemy już, że porty osiągnęły wysokie rezultaty. Dla nas było to bardzo dobre wejście w rok 2011. Mamy znacznie mniejsze obawy i przekonanie, że rozwój gdyńskiego portu będzie przebiegał szybko - przyznaje Janusz Jarosiński, prezes ZMPG S.A.

Faktycznie. Wyniki finansowe gdyńskiego portu są całkiem imponujące. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski wyniosły 43,3 mln zł. Warto dodać, że jest to drugi taki wynik w historii spółki. Niebagatelne znaczenie miał tutaj wzrost ilości przeładowanych towarów, który w minionym roku osiągnął 14 735 300 ton (o blisko 1,5 mln tony więcej niż w 2009 r.). Największe spadki zanotowano w przypadku węgla i koksu (- 11 proc.) oraz zboża (- 13 proc.), a największy wzrost w grupie drobnicy (18 proc.).

- Jeśli chodzi o kontenery, tutaj trwa odwieczny wyścig pomiędzy Gdynią i Gdańskiem. W minionym roku wielkość przeładunku TEU wyniosła 485 255, czyli o ponad 28 proc. więcej niż w roku 2009. Przez całe lata szczyciliśmy się większym udziałem w rynku, a teraz Gdańsk przeładował o ok. 30 tys. kontenerów więcej - dodaje Janusz Jarosiński.

Także bieżący rok może okazać się całkiem niezły. Jak wynika z przeprowadzonych prognoz - gdyński port może spodziewać się wzrostu przeładunków co najmniej o kolejne 10 proc. Jeśli tak będzie, to zgodnie z zapewnieniami ZMPG przewidywany zysk netto wyniesie jakieś 26,4 mln zł.

Podsumowując miniony rok, nie można było zapomnieć o inwestycjach. W 2010 roku na ten cel wydano 75,89 mln. Już teraz widać spore zmiany w portowej infrastrukturze. Dokończono modernizację nabrzeża Pomorskiego, oddano do użytku magazyn wysokiego składowania oraz zakończono m.in. prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy nabrzeżu Rumuńskim. W tym roku kwota przeznaczona na inwestycje to już 103,26 mln zł.

- Największe wyzwania finansowe czekają spółkę w latach 2012 i 2013, kiedy wydanych zostanie kolejne 251,33 mln zł i 142,05 mln zł. Właśnie w tych latach realizowane będą największe inwestycje, które są dofinansowywane z funduszy unijnych - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG odpowiedzialny za sprawy infrastruktury i zarządzania majątkiem.

Mowa o czterech strategicznych inwestycjach, które wdrażane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ich głównym celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego portu gdyńskiego. Stanie się tak dzięki pogłębieniu całego kanału portowego oraz przebudowie niektórych nabrzeży, rozbudowie układów dróg kołowych i kolejowych w porcie oraz utworzeniu nowego rejonu przeładunkowego i logistycznego w pobliżu Estakady Kwiatkowskiego. Łączna wartość tych inwestycji została oszacowana na ponad 500 mln zł.

Podsumowanie finansowe gdyńskiego portu - pdf

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • zysk (2)

    Piszący ten tekst chyba nie za bardzo orientuje się czym zajmuje się ZMPG SA,bowiem jest to spółka działająca na zasadach non profit i ma określony w ustawie i statucie rodzaqj przychodów.Działalnoscią komercyną zajmują się zaś firmy dzialające w obrębie portu.I jeszcze jedno.Proszę zapytać Pana Prezesa Jak się mają sukcesy finansowe jego firmy do poziomu zarobków pracowników ,majacych w przeważającej większości bardzo wysokie kwalifikacje(odwrotnie proporcjonalne do wysokości zarobków)
    PS Panie redaktorze -proponuję najpierw uzupełnienie wiedzy o szeroko pojętej działalności portowej a pózniej dopiero pisanie o tym

    • 4 1

    • ZYSK A WYNAGRODZENIA

      Generalnie zgadzam się z Tobą, również co do kwalifikacji pracowników. Jednakże z wysokością ich zarobków, na tle innych przedsiębiorstw nie jest aż tak źle, jak piszesz. Średnia zarobków w porcie jest znacznie wyższa niż średnia krajowa. Faktycznie, zysk tej firmy nie przekłada się na wysokość zarobków pracowników. Podstawowym ograniczeniem są "blokady" ustawowe, które w rygorystyczny sposób regulują możliwości podwyższania wynagrodzeń w spółkach z większościowym udziałem Skarbu Państwa.

      • 3 0

    • przeciez to sa amatorzy a ten portal nie jest portalem branzowym tylko sensacyjnym

      Nie kazdy moze sie znac na wszystkim

      • 3 1

  • Zagrożą pozycji Hamburga....

    Przykleiło się g..no do statku i mówi: PŁYNIEMY !

    • 3 2

  • Gdańsk czyli Gdynia....

    • 0 4

  • nie ma co się cieszyć,

    Rostowski od bandy ryżego już zadbał o to żeby ten sukces się nie powtórzył w następnym roku.

    • 3 4

  • PODWYŻKI DLA PRACOWNIKÓW PORTÓW GDANSK I GDYNIA

    Śmieszy mnie to szczycenie sie i chwalenie ile przeładowała gdynia ile gdańsk ok wporządku bardzo fajnie wkońcu kazdy port dąży do jak najlepszego przeładunku bo oto tu chodzi.....ale faktycznie w obecnych portach, terminalach oficjalnie jest kryzys który chyba nigdy nie zniknie...stawki w portach za kazdą rzecz są w stawkach unijnych czyli w euro to dlaczego wypłaty dla pracowników są bagatelnie smieszne w porównaniu do uni...moze jest na to jakiś wzór aha...hmmm juz wiem wypłata pracownika z niemiec podzielic przez trzy odjąć podatek 22 procent...no i wychodzi podstawa....to jest naprawde przykre jak sie nieszanuje ludzi......unia unią kryzys kryzysem...ale podwyzki PODWYŻKAMI......ja osobiscie bym wolał przeczytać ...ze kazdy za swój wkład w rozwój firmy dostał pieniążki które napewno mu sie przydadzą.......niech przemyślą to ci co odbierają nagrody .a prawda jest taka ze to wszystko napedzają szare myszki my pracownicy...troche uczciwości dla kazdego...dziekuje za uwage:)

    • 0 0

  • Ta Gdynia!

    Będzie dobrym i godnym partnerem asystenckim Gdańska pod jednym warunkiem - bez nerwowych tików, że Gdańsk ją w czymś wyprzedza!

    • 2 2

  • wiadomo co sie teraz stanie

    wystawia zaraz pewnie ten port na sprzedaz, zgarna swoje i niech sie ludzie martwia!

    • 2 1

  • Polski nie widać.

    BTC -zagraniczny,BTM -zagraniczny, WUŻ - zaraz będzie zagraniczny,itd,itd.A polski
    szary pracownik walczy o przeżycie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane