• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie. Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie.

Uchwały krajobrazowe w Gdańsku i Sopocie zostały oprotestowane przez ogólnopolską firmę reklamową, która domaga się ich unieważnienia. Wcześniej skutecznie udało się jej tego dokonać w Opolu. Jednocześnie gdańska uchwała okazała się nieskuteczna wobec montażu reklamy na plaży w Brzeźnie.



Czy przeszkadza ci nadmiar reklam w przestrzeni publicznej Trójmiasta?

W Trójmieście tzw. uchwały krajobrazowe, regulujące zasady sytuowania nośników reklamowych, szyldów oraz ogrodzeń, zostały przyjęte przez rady miast Gdańska i Sopotu. W Gdańsku nastąpiło to w lutym, zaś w Sopocie zaledwie kilka tygodni później, w marcu br.

Tuż przed głosowaniem nad przyjęciem projektu uchwały w Gdańsku, w liście skierowanym do wszystkich radnych o jej odrzucenie apelowała firma Cityboard Media. Ostatecznie na "nie" zagłosował tylko Piotr Walentynowicz z PiS, radni PO byli "za", zaś pozostali radni PiS wstrzymali się od głosu (z wyjątkiem Łukasza Hamadyka, który poparł uchwałę, obecne Hamadyk jest radnym niezrzeszonym).

Czytaj również: Wojewoda przyjął większą część gdańskiej uchwały krajobrazowej

Cityboard: uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa



Teraz ta sama firma próbuje całkowicie unieważnić przyjętą uchwałę krajobrazową, kierując sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Dotychczas Cityboard Media doprowadziło do uchylenia podobnego dokumentu w Opolu.

- Naszym zdaniem uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa, która mówi, że nie działa ono wstecz. Zapisy uchwały w praktyce likwidują nie tylko "dzikie" i nielegalne nośniki (banery, płachty, tablice na płotach), ale również systemową reklamę zewnętrzną. Uchwała za nic ma fakt, że nośniki zbudowano zgodnie z prawem i nakazuje ich usunięcie. To karygodne postępowanie. Reklama "dzika" za chwilę i tak wróci, ponieważ nie dokonano audytu i nie sposób jest zapanować nad procederem samowolnego jej umieszczania. Zniknie tymczasem reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem - przekonuje Marcin Stan, członek Zarządu Cityboard Media.
Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.) Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.)

Urzędnicy: wnioskujemy o oddalenie skargi



Gdańscy urzędnicy nie zgadzają się z argumentacją firmy reklamowej i będą starali się utrzymać w mocy przyjętą kilka miesięcy temu uchwałę.

- W odpowiedzi na skargę wnosimy o jej oddalenie w całości w związku z bezzasadnością skargi oraz brakami formalnymi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jednostki miasta, która przygotowała uchwałę.

Skarga na uchwałę krajobrazową Sopotu



Podobna skarga do WSA wpłynęła na uchwałę w Sopocie. Z naszych informacji wynika, że złożyła ją również firma Cityboard Media, która jednak tego nie potwierdza (ale i temu nie zaprzecza), zaś Sopot nie ujawnia danych wnioskodawcy.

- Potwierdzamy, że została złożona skarga administracyjna do WSA w Gdańsku, którą wnosi się za pośrednictwem organu Rady Miasta Sopotu, reprezentowanej przez prezydenta miasta. Obecnie przygotowujemy odpowiedź na skargę - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników. Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników.

Coraz więcej reklam niezgodnych z uchwałą



Jednak nawet bez unieważnienia uchwały w Gdańsku nośniki reklamowe coraz częściej pojawiają się w miejscach, z których miały być całkowicie wyeliminowane.

Od ponad tygodnia na plaży w Brzeźnie ustawiona jest reklama centrum handlowego Forum Gdańsk. Jak przyznają urzędnicy GZDiZ, w tym obszarze taka reklama, zgodnie treścią uchwały krajobrazowej, jest zakazana. Wyjątkiem jest dopuszczenie jej montażu, jeżeli ma ona związek z imprezą masową lub okolicznościową (kulturalną, sportową, społeczną, religijną, szkolną lub targową).

- W przypadku napisu przestrzennego "Forum" trwa postępowanie wyjaśniające - mówi rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach już kilkukrotnie dochodziło do łamania wcześniej przyjętych ustaleń w zakresie regulacji nośników reklamowych.

W 2017 r. Europejskie Centrum Solidarności zlekceważyło zapisy miejscowego planu dla rejonu ul. Słowackiego 2 i promowało na nielegalnym nośniku reklamowym festiwal Solidarity of Arts.

Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r. Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r.
W lutym br. spółka miejska Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukiwała chętnego na bilbordy, jeszcze przed przyjęciem dokumentu w Gdańsku, dla terenu rezerwowanego pod zajezdnię przy ul. Warszawskiej. Nośniki takie były wówczas jeszcze legalne, ale niezgodne z wcześniejszymi deklaracjami miasta o ograniczeniu chaosu reklamowego.

W kwietniu sposób na obejście uchwały znaleźli politycy PO, którzy na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska ustawili niedozwolony w tym miejscu bilbord reklamowy. W opinii gdańskich urzędników był on jednak legalny, ponieważ połączono go z samochodem, a tego ustawa krajobrazowa nie przewidywała.

W lipcu nielegalna reklama pojawiła się na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce. Została jednak zdemontowana już następnego dnia po publikacji naszego artykułu, ponieważ jej zleceniodawca podjął decyzję o natychmiastowym rozwiązaniu umowy z właścicielem nośnika.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Dosyć zaśmiecania miasta!

    Ja bym tę firmę wyrzucił z nie tylko z Gdańska ale także z Trójmiasta.
    Otaczająca nas brzydota jest wszechobecna :(

    • 4 1

  • sami przeciwnicy reklam, a kto cos zrobil zeby z reklamami walczyc ?

    oprocz wpisu w internecie

    • 3 1

  • Wypad ze szpetotą.

    Niech sobie we własnym mieszkaniu wieszają reklamy. Do 30 lat Polski krajobraz wygląda jak Disco Relax. Dość tego syfu.

    • 4 1

  • nie kupiłem pod wpływem reklamy

    Nigdy nic nie kupiłem pod wpływem reklamy.
    Kupuje co mi jest potrzebne i wtedy wyszukuje w internecie.
    Jedynie co mogłoby być reklamowane , to informacje o koncertach i imprezach

    • 2 1

  • Komisja śledcza

    Proponuję powołać komisję śledczą w celu zbadania powiązań między Cityboard Media a niejakim Piotrem 'hieną smoleńską' Walentynowiczem

    • 4 1

  • kto tu pisze te komentarze na jedno kopyto ?

    • 0 1

  • Forum Gdańsk...i wszystko jasne..

    Kolejny przykład, po Kanale Raduni lekceważenia i łamania prawa przez tych oszustów...

    • 0 0

  • Śmieciarze zarabiający na obklejaniu śmieciami naszego życia.
    Jak widać po oprotestowanej uchwale w Opolu jest to postawa premiowana w naszym kraju.
    Popatrzcie na stare zdjęcia naszych miast. Przedwojenne i powojenne. Jaka przestrzeń była czysta i wolna od tego cholernego śmietnika.

    • 1 0

  • Otoczenie tworzy atmosferę w której rodzą się emocje... A jakie emocje zrodzą się w głowach wszystkich ludzi skazanych na poruszanie się codziennie w krajobrazie agresywnych, nachalnych reklam łamiących prawo do spokojnego korzystania z przestrzeni publicznej. Trzeba wspólnie dbać o krajobraz polskich miast, a na reklamy jest miejsce choćby w internecie, gazetach, tv... Żadne prestiżowe miasto czy miasteczko europejskie nie pozwala na tego typu degradacje pejzażu miejskiego. Atrakcyjna przestrzeń miasta to korzyść zarówno dla mieszkańców, przedsiębiorców jak i dla turystów! Wszystkie nowe tematy zawsze budzą fale kontrowersji nie mniej jednak powinno się dbać o wspólną przestrzeń i miejsce do życia!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane