• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie. Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie.

Uchwały krajobrazowe w Gdańsku i Sopocie zostały oprotestowane przez ogólnopolską firmę reklamową, która domaga się ich unieważnienia. Wcześniej skutecznie udało się jej tego dokonać w Opolu. Jednocześnie gdańska uchwała okazała się nieskuteczna wobec montażu reklamy na plaży w Brzeźnie.



Czy przeszkadza ci nadmiar reklam w przestrzeni publicznej Trójmiasta?

W Trójmieście tzw. uchwały krajobrazowe, regulujące zasady sytuowania nośników reklamowych, szyldów oraz ogrodzeń, zostały przyjęte przez rady miast Gdańska i Sopotu. W Gdańsku nastąpiło to w lutym, zaś w Sopocie zaledwie kilka tygodni później, w marcu br.

Tuż przed głosowaniem nad przyjęciem projektu uchwały w Gdańsku, w liście skierowanym do wszystkich radnych o jej odrzucenie apelowała firma Cityboard Media. Ostatecznie na "nie" zagłosował tylko Piotr Walentynowicz z PiS, radni PO byli "za", zaś pozostali radni PiS wstrzymali się od głosu (z wyjątkiem Łukasza Hamadyka, który poparł uchwałę, obecne Hamadyk jest radnym niezrzeszonym).

Czytaj również: Wojewoda przyjął większą część gdańskiej uchwały krajobrazowej

Cityboard: uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa



Teraz ta sama firma próbuje całkowicie unieważnić przyjętą uchwałę krajobrazową, kierując sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Dotychczas Cityboard Media doprowadziło do uchylenia podobnego dokumentu w Opolu.

- Naszym zdaniem uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa, która mówi, że nie działa ono wstecz. Zapisy uchwały w praktyce likwidują nie tylko "dzikie" i nielegalne nośniki (banery, płachty, tablice na płotach), ale również systemową reklamę zewnętrzną. Uchwała za nic ma fakt, że nośniki zbudowano zgodnie z prawem i nakazuje ich usunięcie. To karygodne postępowanie. Reklama "dzika" za chwilę i tak wróci, ponieważ nie dokonano audytu i nie sposób jest zapanować nad procederem samowolnego jej umieszczania. Zniknie tymczasem reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem - przekonuje Marcin Stan, członek Zarządu Cityboard Media.
Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.) Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.)

Urzędnicy: wnioskujemy o oddalenie skargi



Gdańscy urzędnicy nie zgadzają się z argumentacją firmy reklamowej i będą starali się utrzymać w mocy przyjętą kilka miesięcy temu uchwałę.

- W odpowiedzi na skargę wnosimy o jej oddalenie w całości w związku z bezzasadnością skargi oraz brakami formalnymi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jednostki miasta, która przygotowała uchwałę.

Skarga na uchwałę krajobrazową Sopotu



Podobna skarga do WSA wpłynęła na uchwałę w Sopocie. Z naszych informacji wynika, że złożyła ją również firma Cityboard Media, która jednak tego nie potwierdza (ale i temu nie zaprzecza), zaś Sopot nie ujawnia danych wnioskodawcy.

- Potwierdzamy, że została złożona skarga administracyjna do WSA w Gdańsku, którą wnosi się za pośrednictwem organu Rady Miasta Sopotu, reprezentowanej przez prezydenta miasta. Obecnie przygotowujemy odpowiedź na skargę - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników. Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników.

Coraz więcej reklam niezgodnych z uchwałą



Jednak nawet bez unieważnienia uchwały w Gdańsku nośniki reklamowe coraz częściej pojawiają się w miejscach, z których miały być całkowicie wyeliminowane.

Od ponad tygodnia na plaży w Brzeźnie ustawiona jest reklama centrum handlowego Forum Gdańsk. Jak przyznają urzędnicy GZDiZ, w tym obszarze taka reklama, zgodnie treścią uchwały krajobrazowej, jest zakazana. Wyjątkiem jest dopuszczenie jej montażu, jeżeli ma ona związek z imprezą masową lub okolicznościową (kulturalną, sportową, społeczną, religijną, szkolną lub targową).

- W przypadku napisu przestrzennego "Forum" trwa postępowanie wyjaśniające - mówi rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach już kilkukrotnie dochodziło do łamania wcześniej przyjętych ustaleń w zakresie regulacji nośników reklamowych.

W 2017 r. Europejskie Centrum Solidarności zlekceważyło zapisy miejscowego planu dla rejonu ul. Słowackiego 2 i promowało na nielegalnym nośniku reklamowym festiwal Solidarity of Arts.

Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r. Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r.
W lutym br. spółka miejska Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukiwała chętnego na bilbordy, jeszcze przed przyjęciem dokumentu w Gdańsku, dla terenu rezerwowanego pod zajezdnię przy ul. Warszawskiej. Nośniki takie były wówczas jeszcze legalne, ale niezgodne z wcześniejszymi deklaracjami miasta o ograniczeniu chaosu reklamowego.

W kwietniu sposób na obejście uchwały znaleźli politycy PO, którzy na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska ustawili niedozwolony w tym miejscu bilbord reklamowy. W opinii gdańskich urzędników był on jednak legalny, ponieważ połączono go z samochodem, a tego ustawa krajobrazowa nie przewidywała.

W lipcu nielegalna reklama pojawiła się na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce. Została jednak zdemontowana już następnego dnia po publikacji naszego artykułu, ponieważ jej zleceniodawca podjął decyzję o natychmiastowym rozwiązaniu umowy z właścicielem nośnika.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Panie Marcin Stan City bilard Media

    Mam w pupile wasze cholerne reklamy!Znaleźliście nieroby swój wygodny sposób na życie.Musicie zrozumieć że to jest sztuką dla sztuki,albo przerost formy nad treścią i nikt z normalnych ludzi nie chce tego oglądać. Jesteście jak te wszy.Wypad do normalnej roboty,zajmijcie choćby produkcją elektrycznych samo hodow a niegunwem.Wypad z przestrzeni publicznej.A tak przy okazji jak będziecie namolni to proponuję aby słynni graficiarze zajęli się waszymi bilbordami.Bedzie to odwaga i poparcie w oczach mieszkańców

    • 26 5

  • Cityboard ma rację (7)

    Prawo nie dziala wstecz to pierwsza zasada prawa rzymskiego, legalne nośniki systemowe muszą pozostać albo trzeba wypłacić odszkodowanie.
    Lewicowe móżdżki z UM Gdańsk nigdy tego nie zrozumieją....

    • 6 39

    • Gdzie tu prawo działa wstecz ? Nikt dotychczas nie zakazywał tym geszefciarzom wystawiania swoich szmat. (4)

      Nikt nie każe im płacić za dotychczasowe oszpecanie krajobrazu. To jest jakiś absurd. Tak można zablokować każdy przepis prawny. Obywatele mogliby np. protestować przeciw zwiększaniu podatków argumentując tak jak ten Janusz reklamy i geniusz prawniczy, że prawo nie działa wstecz :) Kretyństwo ! Niech zabiera już te swoje płachty z naszego miasta.

      • 9 2

      • (3)

        może poczekajmy na orzeczenie sądu.. Ty już wydałeś wyrok, chociaż nie masz pojęcia o sprawie...Nie masz pojęcia jak wygląda dotychczasowe pozwolenie, które posiada firma. Prawo to nie jest to, co się Tobie wydaje...

        • 4 6

        • (1)

          Można ewentualnie mówić o utraconych korzyściach, lub jakichś okresach przejściowych, ale na pewno nie o tym, że to prawo działa wstecz. To jest absurd.

          • 2 3

          • No chyba nie taki absurd, skoro przy takiej argumentacji wygrali już dwie sprawy.

            • 1 3

        • Czy jak coś jest oczywiście szkodliwe, to potrzeba wyroku?

          Może poczekajmy na wyrok czy dolapacze są szkodliwe?

          • 0 1

    • i niech stoją (1)

      tylko puste i bez treści reklamowych. Ile czasu tak będą utrzymywane puste bilboardy bez szans na zagospodarowanie.

      • 6 1

      • Mogą stać

        Ale za odszkodowaniem (stawiający nie wiedział, że wejdzie takie prawo zakazujące mu dotychczasowej działalności gospodarczej)

        • 0 1

  • nie wiadomo co jest bardziej szpetne, reklama FORUM na plaży czy sam budynek w centrum?

    • 17 3

  • Co za tupet (1)

    • 12 2

    • tupet to ma ten kto na to pozwolił.

      • 1 1

  • Spędziłem niedawno 7 dni w czeskiej Pradze.

    Podczas pobytu w niej samej, jak i w drodze, mijając większe i mniejsze miasta nie widziałem takiego chaosu i pstrokacizny jak w Polsce. Można było zobaczyć jak te miejsca wyglądają, a nie billboardy i dziesiątki mniejszych i większych tablic reklamowych. Oczy odpoczywały. Niestety, po wjeździe do Polski znowu 'kolorowe jarmarki'....

    • 27 1

  • Proponuję ustawić bilboard tak wielki żeby był widoczny z całego wojewodztwa. A co tam

    • 10 0

  • Absurdalna argumentacja firmy, bo prawo oczywiście nie działa wstecz - nikt tej firmie nie zakazywał reklam przed uchwałą (2)

    Jak rząd zwiększy podatki to też będziemy protestować argumentując, że prawo nie działa wstecz :) W ten sposób niczego nie można by zmienić w kraju za pomocą przepisów prawa.

    • 20 1

    • Chodzi o demontaż legalnie postawionych nośników. Jest to możliwe ale za odszkodowaniem

      • 1 0

    • Argumentacja jak najbardziej poprawna

      Jeśli nośnik dostał pozwolenie na budowę, to trzeba by najpierw to pozwolenie odebrać. A o tym to już w uchwale ani słowa.

      Jakby Tobie nagle zaczęli dom rozbierać, bo przestał się sąsiadom podobać, to też byś machał p.n.b. i krzyczał o odszkodowanie.

      • 0 0

  • to jest jakieś chamstwo

    że już nie można ludziom okien reklamą zasłonić :)

    • 7 1

  • Reklama

    dźwignią Januszy :P

    • 9 0

  • Proponuję wjechać firmie Cityboard na profil FB i narobić postów o tym, jaki bajzel robią w mieście swoimi szmatami.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane