- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (327 opinii)
- 2 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (28 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (338 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (890 opinii)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (93 opinie)
Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych
Uchwały krajobrazowe w Gdańsku i Sopocie zostały oprotestowane przez ogólnopolską firmę reklamową, która domaga się ich unieważnienia. Wcześniej skutecznie udało się jej tego dokonać w Opolu. Jednocześnie gdańska uchwała okazała się nieskuteczna wobec montażu reklamy na plaży w Brzeźnie.
Tuż przed głosowaniem nad przyjęciem projektu uchwały w Gdańsku, w liście skierowanym do wszystkich radnych o jej odrzucenie apelowała firma Cityboard Media. Ostatecznie na "nie" zagłosował tylko Piotr Walentynowicz z PiS, radni PO byli "za", zaś pozostali radni PiS wstrzymali się od głosu (z wyjątkiem Łukasza Hamadyka, który poparł uchwałę, obecne Hamadyk jest radnym niezrzeszonym).
Czytaj również: Wojewoda przyjął większą część gdańskiej uchwały krajobrazowej
Cityboard: uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa
Teraz ta sama firma próbuje całkowicie unieważnić przyjętą uchwałę krajobrazową, kierując sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Dotychczas Cityboard Media doprowadziło do uchylenia podobnego dokumentu w Opolu.
- Naszym zdaniem uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa, która mówi, że nie działa ono wstecz. Zapisy uchwały w praktyce likwidują nie tylko "dzikie" i nielegalne nośniki (banery, płachty, tablice na płotach), ale również systemową reklamę zewnętrzną. Uchwała za nic ma fakt, że nośniki zbudowano zgodnie z prawem i nakazuje ich usunięcie. To karygodne postępowanie. Reklama "dzika" za chwilę i tak wróci, ponieważ nie dokonano audytu i nie sposób jest zapanować nad procederem samowolnego jej umieszczania. Zniknie tymczasem reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem - przekonuje Marcin Stan, członek Zarządu Cityboard Media.
Urzędnicy: wnioskujemy o oddalenie skargi
Gdańscy urzędnicy nie zgadzają się z argumentacją firmy reklamowej i będą starali się utrzymać w mocy przyjętą kilka miesięcy temu uchwałę.
- W odpowiedzi na skargę wnosimy o jej oddalenie w całości w związku z bezzasadnością skargi oraz brakami formalnymi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jednostki miasta, która przygotowała uchwałę.
Skarga na uchwałę krajobrazową Sopotu
Podobna skarga do WSA wpłynęła na uchwałę w Sopocie. Z naszych informacji wynika, że złożyła ją również firma Cityboard Media, która jednak tego nie potwierdza (ale i temu nie zaprzecza), zaś Sopot nie ujawnia danych wnioskodawcy.
- Potwierdzamy, że została złożona skarga administracyjna do WSA w Gdańsku, którą wnosi się za pośrednictwem organu Rady Miasta Sopotu, reprezentowanej przez prezydenta miasta. Obecnie przygotowujemy odpowiedź na skargę - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Coraz więcej reklam niezgodnych z uchwałą
Jednak nawet bez unieważnienia uchwały w Gdańsku nośniki reklamowe coraz częściej pojawiają się w miejscach, z których miały być całkowicie wyeliminowane.
Od ponad tygodnia na plaży w Brzeźnie ustawiona jest reklama centrum handlowego Forum Gdańsk. Jak przyznają urzędnicy GZDiZ, w tym obszarze taka reklama, zgodnie treścią uchwały krajobrazowej, jest zakazana. Wyjątkiem jest dopuszczenie jej montażu, jeżeli ma ona związek z imprezą masową lub okolicznościową (kulturalną, sportową, społeczną, religijną, szkolną lub targową).
- W przypadku napisu przestrzennego "Forum" trwa postępowanie wyjaśniające - mówi rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach już kilkukrotnie dochodziło do łamania wcześniej przyjętych ustaleń w zakresie regulacji nośników reklamowych.
W 2017 r. Europejskie Centrum Solidarności zlekceważyło zapisy miejscowego planu dla rejonu ul. Słowackiego 2 i promowało na nielegalnym nośniku reklamowym festiwal Solidarity of Arts.
W lutym br. spółka miejska Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukiwała chętnego na bilbordy, jeszcze przed przyjęciem dokumentu w Gdańsku, dla terenu rezerwowanego pod zajezdnię przy ul. Warszawskiej. Nośniki takie były wówczas jeszcze legalne, ale niezgodne z wcześniejszymi deklaracjami miasta o ograniczeniu chaosu reklamowego.
W kwietniu sposób na obejście uchwały znaleźli politycy PO, którzy na Targu Węglowym ustawili niedozwolony w tym miejscu bilbord reklamowy. W opinii gdańskich urzędników był on jednak legalny, ponieważ połączono go z samochodem, a tego ustawa krajobrazowa nie przewidywała.
W lipcu nielegalna reklama pojawiła się na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce. Została jednak zdemontowana już następnego dnia po publikacji naszego artykułu, ponieważ jej zleceniodawca podjął decyzję o natychmiastowym rozwiązaniu umowy z właścicielem nośnika.
Miejsca
Opinie (219) 6 zablokowanych
-
2018-08-27 10:10
Mam nadzieję spotkać tego pana z firmy Cityboard. Niewiele rozumie, a na pewno o dobru społecznym
Ale CSR ma zapene w genotypie. Taki bełkot + arogancja jest charakterystyczna dla reklamy.
PS
to, że nieszczęśnicy z PIS głosowali przeciw, jest wystarczającym argumentme, by wiedziecć jak głoswać w wyborach samorządowych.- 31 7
-
2018-08-27 10:10
Nienawidzę bałaganu reklamowego w mieście... (5)
Ale prawo rzeczywiście nie działa wstecz więc mają rację. Jak zwykle miasto wypuściło bubel prawny, a że intencje dobre... to nic.. Jakkolwiek powinien istnieć zakaz stawiania nowych nośników, a reklama nielegalna powinna być b. wysoko karana.
- 20 14
-
2018-08-27 10:16
To nie miasto tylko PO taką ustawę napisało.
- 6 4
-
2018-08-27 10:41
Co za bzdura, proszę sprawdzić definicję "prawo nie działa wstecz". To co robi ta firma to duża nadinterpretacja. Ta zasada odnosi się do tego, że nie można karać wstecz za to za było ówcześnie legalne, np kiedyś można było palić w pomieszczeniach usługowych, dzisiaj nie można i za to grozi ci np mandat, ale nie możesz wlepić komuś mandatu "wstecz", za to że zapalił papierosa np w urzędzie 15 lat temu, bo wtedy to było legalne. Tak, więc argumentacja firmy jest absurdalna, bo zgodnie z nią nigdy nie można by było zmieniać przepisów prawa.
Uchwała krajobrazowa nie karze za reklamy sprzed uchwały, tylko każe im się dostosować do nowych przepisów.
Czy to trochę rozjaśniło definicję?- 24 3
-
2018-08-27 10:43
zacznijmy od tego ze prawo to praktycznie w ogole nie dziala (1)
im wiecej masz kasy, tym wiecej masz praw. Jak juz masz za duzo to wtedy masz magiczna rozdzke i sobie mozesz tworzyc prawne buble j.w, w porozumieniu ze skorupowanymi smieciami w garniturach na wiejskiej. Zawsze mnie to bawi, ze sejm jest na wiejskiej, naprawde wierzysz ze to przypadke ?
- 11 2
-
2018-08-27 12:27
teraz obowiązuje już ustrój kleptokratyczny, pytanie nie jest ile masz kasy, tylko każdy kto zna króliczka "wszystko może". A może dla odmiany stworzyć w Polsce normalne praworządne państwo?
- 4 0
-
2018-08-27 18:29
Jesteś w błędzie
Polecam lekturę ustawy o planowaniu w zakresie okresów dostosowawczych.
- 2 0
-
2018-08-27 10:12
Zdelegalizować firmy reklamowe.
Najwięksi śmieciarze świata.
- 41 2
-
2018-08-27 10:16
Dlaczego miasto
nie może decydować jak ma wyglądać?
- 35 3
-
2018-08-27 10:17
Wystarczy pojechać do Zakopanego
Reklamy 20 lat temu zabiły klimat tego miasta. Często jeżdżę w góry i szerokim łukiem mijam to miasto
- 49 2
-
2018-08-27 10:26
u mnie całe osiedle jest oplakatowane reklamami "skup aut używanych" (2)
i do tego numer telefonu...
co jakiś czas ktoś to zrywa ale po dwóch dniach znowu nowa reklama wisi na płotach, murach i gdzie popadnie
do tego na każdym możliwym słupie takie same naklejki, po ich zdarciu zostaje ślad, ale kilka dni później znowu zaklejone...
po co nam uchwała jak nikomu się nie spieszy aby zabrać się za faceta który non stop obkleja osiedle plakatami i naklejkami??- 45 0
-
2018-08-27 13:54
(1)
Ustaw automat który będzie do niego dzwonił i zablokuje mu linie :) ja tak zrobilem na złość jednemu ulotkowemu magnatowi z łostowic
- 1 0
-
2018-08-27 14:21
Ale dlaczego mamy my to robi, a nie policja zajmie sie tym?!
- 0 0
-
2018-08-27 10:27
Ta śmieszna uchwała to jest pic na wodę! Wystarczy się przejechać główną trasą z Gdańska do Wejherowa. Każde miasto po kolei, to jeden wielki reklamowy śmietnik!
- 30 1
-
2018-08-27 10:33
KTO rządzi mediami w Polsce (wp onet pudelek tvn wyborcza polsat )- zastraszanie mniejszych podmiotów typu trójmiasto.pl (2)
Każdy Napiszę Niemcy /ONI / CI / ONI - czyli kto dokładnie ?
Kto umie dobrze robić biznes w Polsce ? dajcie odpowiedzi w komenatrzach kto waszym zdaniem jaka nacja ma media w Polsce- 14 9
-
2018-08-27 20:22
Reptilianie
- 2 0
-
2018-08-27 20:37
Szare ludki z Roswell
- 2 0
-
2018-08-27 10:43
do wArschawy z takim bazarem reklamowym ;)
zgodnie z linią partyji; "do wArschawy wszystko".
- 18 2
-
2018-08-27 10:44
śmieciarze niszczący nasze miasta
won z reklamami
- 30 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.