• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie. Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie.

Uchwały krajobrazowe w Gdańsku i Sopocie zostały oprotestowane przez ogólnopolską firmę reklamową, która domaga się ich unieważnienia. Wcześniej skutecznie udało się jej tego dokonać w Opolu. Jednocześnie gdańska uchwała okazała się nieskuteczna wobec montażu reklamy na plaży w Brzeźnie.



Czy przeszkadza ci nadmiar reklam w przestrzeni publicznej Trójmiasta?

W Trójmieście tzw. uchwały krajobrazowe, regulujące zasady sytuowania nośników reklamowych, szyldów oraz ogrodzeń, zostały przyjęte przez rady miast Gdańska i Sopotu. W Gdańsku nastąpiło to w lutym, zaś w Sopocie zaledwie kilka tygodni później, w marcu br.

Tuż przed głosowaniem nad przyjęciem projektu uchwały w Gdańsku, w liście skierowanym do wszystkich radnych o jej odrzucenie apelowała firma Cityboard Media. Ostatecznie na "nie" zagłosował tylko Piotr Walentynowicz z PiS, radni PO byli "za", zaś pozostali radni PiS wstrzymali się od głosu (z wyjątkiem Łukasza Hamadyka, który poparł uchwałę, obecne Hamadyk jest radnym niezrzeszonym).

Czytaj również: Wojewoda przyjął większą część gdańskiej uchwały krajobrazowej

Cityboard: uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa



Teraz ta sama firma próbuje całkowicie unieważnić przyjętą uchwałę krajobrazową, kierując sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Dotychczas Cityboard Media doprowadziło do uchylenia podobnego dokumentu w Opolu.

- Naszym zdaniem uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa, która mówi, że nie działa ono wstecz. Zapisy uchwały w praktyce likwidują nie tylko "dzikie" i nielegalne nośniki (banery, płachty, tablice na płotach), ale również systemową reklamę zewnętrzną. Uchwała za nic ma fakt, że nośniki zbudowano zgodnie z prawem i nakazuje ich usunięcie. To karygodne postępowanie. Reklama "dzika" za chwilę i tak wróci, ponieważ nie dokonano audytu i nie sposób jest zapanować nad procederem samowolnego jej umieszczania. Zniknie tymczasem reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem - przekonuje Marcin Stan, członek Zarządu Cityboard Media.
Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.) Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.)

Urzędnicy: wnioskujemy o oddalenie skargi



Gdańscy urzędnicy nie zgadzają się z argumentacją firmy reklamowej i będą starali się utrzymać w mocy przyjętą kilka miesięcy temu uchwałę.

- W odpowiedzi na skargę wnosimy o jej oddalenie w całości w związku z bezzasadnością skargi oraz brakami formalnymi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jednostki miasta, która przygotowała uchwałę.

Skarga na uchwałę krajobrazową Sopotu



Podobna skarga do WSA wpłynęła na uchwałę w Sopocie. Z naszych informacji wynika, że złożyła ją również firma Cityboard Media, która jednak tego nie potwierdza (ale i temu nie zaprzecza), zaś Sopot nie ujawnia danych wnioskodawcy.

- Potwierdzamy, że została złożona skarga administracyjna do WSA w Gdańsku, którą wnosi się za pośrednictwem organu Rady Miasta Sopotu, reprezentowanej przez prezydenta miasta. Obecnie przygotowujemy odpowiedź na skargę - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników. Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników.

Coraz więcej reklam niezgodnych z uchwałą



Jednak nawet bez unieważnienia uchwały w Gdańsku nośniki reklamowe coraz częściej pojawiają się w miejscach, z których miały być całkowicie wyeliminowane.

Od ponad tygodnia na plaży w Brzeźnie ustawiona jest reklama centrum handlowego Forum Gdańsk. Jak przyznają urzędnicy GZDiZ, w tym obszarze taka reklama, zgodnie treścią uchwały krajobrazowej, jest zakazana. Wyjątkiem jest dopuszczenie jej montażu, jeżeli ma ona związek z imprezą masową lub okolicznościową (kulturalną, sportową, społeczną, religijną, szkolną lub targową).

- W przypadku napisu przestrzennego "Forum" trwa postępowanie wyjaśniające - mówi rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach już kilkukrotnie dochodziło do łamania wcześniej przyjętych ustaleń w zakresie regulacji nośników reklamowych.

W 2017 r. Europejskie Centrum Solidarności zlekceważyło zapisy miejscowego planu dla rejonu ul. Słowackiego 2 i promowało na nielegalnym nośniku reklamowym festiwal Solidarity of Arts.

Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r. Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r.
W lutym br. spółka miejska Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukiwała chętnego na bilbordy, jeszcze przed przyjęciem dokumentu w Gdańsku, dla terenu rezerwowanego pod zajezdnię przy ul. Warszawskiej. Nośniki takie były wówczas jeszcze legalne, ale niezgodne z wcześniejszymi deklaracjami miasta o ograniczeniu chaosu reklamowego.

W kwietniu sposób na obejście uchwały znaleźli politycy PO, którzy na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska ustawili niedozwolony w tym miejscu bilbord reklamowy. W opinii gdańskich urzędników był on jednak legalny, ponieważ połączono go z samochodem, a tego ustawa krajobrazowa nie przewidywała.

W lipcu nielegalna reklama pojawiła się na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce. Została jednak zdemontowana już następnego dnia po publikacji naszego artykułu, ponieważ jej zleceniodawca podjął decyzję o natychmiastowym rozwiązaniu umowy z właścicielem nośnika.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Mam nadzieję spotkać tego pana z firmy Cityboard. Niewiele rozumie, a na pewno o dobru społecznym

    Ale CSR ma zapene w genotypie. Taki bełkot + arogancja jest charakterystyczna dla reklamy.
    PS
    to, że nieszczęśnicy z PIS głosowali przeciw, jest wystarczającym argumentme, by wiedziecć jak głoswać w wyborach samorządowych.

    • 31 7

  • Nienawidzę bałaganu reklamowego w mieście... (5)

    Ale prawo rzeczywiście nie działa wstecz więc mają rację. Jak zwykle miasto wypuściło bubel prawny, a że intencje dobre... to nic.. Jakkolwiek powinien istnieć zakaz stawiania nowych nośników, a reklama nielegalna powinna być b. wysoko karana.

    • 20 14

    • To nie miasto tylko PO taką ustawę napisało.

      • 6 4

    • Co za bzdura, proszę sprawdzić definicję "prawo nie działa wstecz". To co robi ta firma to duża nadinterpretacja. Ta zasada odnosi się do tego, że nie można karać wstecz za to za było ówcześnie legalne, np kiedyś można było palić w pomieszczeniach usługowych, dzisiaj nie można i za to grozi ci np mandat, ale nie możesz wlepić komuś mandatu "wstecz", za to że zapalił papierosa np w urzędzie 15 lat temu, bo wtedy to było legalne. Tak, więc argumentacja firmy jest absurdalna, bo zgodnie z nią nigdy nie można by było zmieniać przepisów prawa.
      Uchwała krajobrazowa nie karze za reklamy sprzed uchwały, tylko każe im się dostosować do nowych przepisów.
      Czy to trochę rozjaśniło definicję?

      • 24 3

    • zacznijmy od tego ze prawo to praktycznie w ogole nie dziala (1)

      im wiecej masz kasy, tym wiecej masz praw. Jak juz masz za duzo to wtedy masz magiczna rozdzke i sobie mozesz tworzyc prawne buble j.w, w porozumieniu ze skorupowanymi smieciami w garniturach na wiejskiej. Zawsze mnie to bawi, ze sejm jest na wiejskiej, naprawde wierzysz ze to przypadke ?

      • 11 2

      • teraz obowiązuje już ustrój kleptokratyczny, pytanie nie jest ile masz kasy, tylko każdy kto zna króliczka "wszystko może". A może dla odmiany stworzyć w Polsce normalne praworządne państwo?

        • 4 0

    • Jesteś w błędzie

      Polecam lekturę ustawy o planowaniu w zakresie okresów dostosowawczych.

      • 2 0

  • Zdelegalizować firmy reklamowe.

    Najwięksi śmieciarze świata.

    • 41 2

  • Dlaczego miasto

    nie może decydować jak ma wyglądać?

    • 35 3

  • Wystarczy pojechać do Zakopanego

    Reklamy 20 lat temu zabiły klimat tego miasta. Często jeżdżę w góry i szerokim łukiem mijam to miasto

    • 49 2

  • u mnie całe osiedle jest oplakatowane reklamami "skup aut używanych" (2)

    i do tego numer telefonu...

    co jakiś czas ktoś to zrywa ale po dwóch dniach znowu nowa reklama wisi na płotach, murach i gdzie popadnie

    do tego na każdym możliwym słupie takie same naklejki, po ich zdarciu zostaje ślad, ale kilka dni później znowu zaklejone...

    po co nam uchwała jak nikomu się nie spieszy aby zabrać się za faceta który non stop obkleja osiedle plakatami i naklejkami??

    • 45 0

    • (1)

      Ustaw automat który będzie do niego dzwonił i zablokuje mu linie :) ja tak zrobilem na złość jednemu ulotkowemu magnatowi z łostowic

      • 1 0

      • Ale dlaczego mamy my to robi, a nie policja zajmie sie tym?!

        • 0 0

  • Ta śmieszna uchwała to jest pic na wodę! Wystarczy się przejechać główną trasą z Gdańska do Wejherowa. Każde miasto po kolei, to jeden wielki reklamowy śmietnik!

    • 30 1

  • KTO rządzi mediami w Polsce (wp onet pudelek tvn wyborcza polsat )- zastraszanie mniejszych podmiotów typu trójmiasto.pl (2)

    Każdy Napiszę Niemcy /ONI / CI / ONI - czyli kto dokładnie ?
    Kto umie dobrze robić biznes w Polsce ? dajcie odpowiedzi w komenatrzach kto waszym zdaniem jaka nacja ma media w Polsce

    • 14 9

    • Reptilianie

      • 2 0

    • Szare ludki z Roswell

      • 2 0

  • do wArschawy z takim bazarem reklamowym ;)

    zgodnie z linią partyji; "do wArschawy wszystko".

    • 18 2

  • śmieciarze niszczący nasze miasta

    won z reklamami

    • 30 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane