• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczne przystanki przy Baltic Arenie

Marzena Klimowicz-Sikorska
1 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy. Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy.

Modułowe, funkcjonalne, nawiązujące do projektu Baltic Areny - takie dwie bliźniacze wiaty staną na przystanku tramwajowym, powstającym przy węźle na ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej (przyszła Trasa Sucharskiego). Zwycięski projekt opracowali studenci III roku architektury Politechniki Gdańskiej.



Na konkurs wpłynęło 16 projektów. Zwyciężyła koncepcja dwójki studentów III roku architektury PG - Katarzyny SchulzBłażeja Bącalskiego. Zwycięzcy dostali za niego 4 tys. zł nagrody.

Wysoki poziom prac i ciekawe rozwiązania - jury zgodnie podsumowało wyniki trwającego zaledwie dwa tygodnie konkursu. Jednak z wyborem najlepszej pracy nie było większego kłopotu. - Każdy mógł głosować na trzy projekty, jednak prawie wszyscy oddali swój głos właśnie na tę pracę - mówi Jan Buczkowski, wykładowca na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej.

O wyborze projektu zdecydowała jego praktyczność. - Ta koncepcja jest spójna, nawiązuje wyglądem i kolorystyką do projektu Baltic Areny, a przede wszystkim jest funkcjonalna. Składa się bowiem z pojedynczych modułów, dzięki którym wiatę można do woli skracać i wydłużać - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, fundatora nagród. - Poza tym chodziło nam o zapewnienie ochrony przed warunkami atmosferycznymi, tak, by duże grupy kibiców mogły swobodnie schować się pod oświetloną wiatą. Ten projekt spełnia i te wymagania.

Konkurs ogłoszono i rozstrzygnięto w ekspresowym tempie dwóch tygodni, co dla wielu studentów było przeszkodą w przygotowaniu wizualizacji.

Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską. Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.
- Czasu jest coraz mniej, a po rozmowach z Urzędem Miejskim i firmą BIEG 2012 doszliśmy do wniosku, że w tym miejscu nie może stanąć tradycyjna wiata. Stąd ten pośpiech - mówi Tomasz Kołakowski. - Poza tym chcieliśmy świeżego spojrzenia, czegoś oryginalnego.

Prace były na tyle dobre, że Europrojekt zdecydował się na wyróżnienie dodatkowo dwóch prac.

- Projekty były elegancko i fachowo zrobione. Ale cieszę się, że jury spodobała się właśnie nasza koncepcja - mówi Błażej Bącalski. - Nie spodziewaliśmy się wygranej. To jest pierwszy konkurs, w którym wystartowaliśmy. Wzięliśmy w nim udział przede wszystkim po to, by się sprawdzić. A tu nagle główna nagroda...

Nie wiadomo jeszcze, kiedy powstaną wiaty, ani ile będą kosztować. Stanowią bowiem jedynie drobny element inwestycji, jaką jest przebudowa całej Trasy Sucharskiego, która pochłonie 1 mld 600 mln zł.

Futurystyczne wiaty, jak te z konkursu:

- Wiata będzie duża, potrzebuje dobrych fundamentów. Nie będzie tania - mówi Romuald Nietupski, szef firmy Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, organizatora konkursu.

Na bazie zwycięskiej koncepcji powstanie profesjonalny projekt, a za nim kosztorys. Niestety, póki co będą to jedyne tak nowoczesne wiaty w mieście. Gdańsk nie zamierza inwestować masowo w takie obiekty. Na razie jest szansa tylko na jedną, bliźniaczą wiatę we Wrzeszczu.

- Planujemy postawić taką wiatę na przystanku przy ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Będzie to jedna długa wiata, zadaszona w taki sposób, by chronić wszystkich pasażerów. Jednak w tym przypadku skorzystamy z usług projektanta, a nie studentów. Niestety, teren ścisłego centrum Gdańska, a więc teren przy Dworcu Głównym PKP, został niedawno przebudowany, więc, póki co, nie ma szans na nowe wiaty - mówi Ryszard Szreiber z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Pod tekstem galeria z innymi projektami biorącymi udział w konkursie.

Miejsca

Opinie (249) 5 zablokowanych

  • Fajnie

    będzie co psuć tamte przystanki już się nie nadawało co rozwalić

    • 2 0

  • Już lecę po gumę do procy.

    Oj,będzie sie działo!!!

    • 1 0

  • Chłopaki z Letniewa będą mieli radochę!

    Już teraz codziennie (!) niszczą szklane wiaty i osłony na tym przystanku!
    A co to będzie jak pobudują takie duże, fajne, łatwe do przycelowania!
    hurra!
    Niszczyć wszystko, niszczyć!

    • 0 0

  • Interesujace priorytety jak na biedne miasto o dziurawych drogach

    • 1 0

  • Future by Design a'la Wiaty Arena :)

    po przeglądnięciu wszystkich 27prac, z chęcią, na wszystkich przystankach
    w Gdańsku, a nawet! w Trójmieście widziałbym projekty o nr. :
    4/27;
    13/27(na tym projkecie autorzy pomyśleli o oświtleniu wnętzra wiaty:);
    14/27
    (a na tym projekcie autorzy uwzględnili oczywistą rzecz
    jaką jest automat do biletów!, co widać);
    16/27 pod warunkiem, że oba konice wiaty,
    zostałbyby zabudowane przed wiatrem.
    26/27 oraz 27/27, choć oba ostatnie są bardzo podobne.
    Tylko od razu zaczęło się tłumaczenie,że nie będzie miasta stać.
    A Kto powiedział, że w jednym roku muszą być postawione wszystkie
    wiaty i wszędzie taka sama.
    Ogłosić przetarg, w najbardziej reprezentacyjnych miejscach
    dla miasta i gości postawić, najpraktyczniejsze i schludne/nowoczesne
    wiaty, a na pozostałych mniej pkazałe, ale praktyczne.
    Polecam wybrać z powyższego tekstu.

    • 1 0

  • straszne

    ale "gargamele" - ktoś oczywiście skasuje kupę szmalu za to bezguście, ktore za pare lat bedzie wyglądać jak nowoczesne gierkowskie pomysly teraz

    • 0 1

  • ciekawe jak dlugo będą całe...

    wszystko fajne, ale dla kogo? dla sprayowcow? dla kibicow lechii? z calym szacunkiem zreszta do nich, ile czasu zajmie zdemolowanie tego?

    • 0 0

  • baltic arena - w jakim kraju ma byc ten stadion ?

    • 0 0

  • takie czy inne

    pogryzą dresiarze i ich dzieci - oczywiście z głodu

    • 0 0

  • wiaty

    takie wiaty to chyba postawia jak zaweza marynarki polskiej do jednego pasa - przeciez tam nie ma takich szerokich peronów na przystankach

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane