• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczne przystanki przy Baltic Arenie

Marzena Klimowicz-Sikorska
1 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy. Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy.

Modułowe, funkcjonalne, nawiązujące do projektu Baltic Areny - takie dwie bliźniacze wiaty staną na przystanku tramwajowym, powstającym przy węźle na ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej (przyszła Trasa Sucharskiego). Zwycięski projekt opracowali studenci III roku architektury Politechniki Gdańskiej.



Na konkurs wpłynęło 16 projektów. Zwyciężyła koncepcja dwójki studentów III roku architektury PG - Katarzyny SchulzBłażeja Bącalskiego. Zwycięzcy dostali za niego 4 tys. zł nagrody.

Wysoki poziom prac i ciekawe rozwiązania - jury zgodnie podsumowało wyniki trwającego zaledwie dwa tygodnie konkursu. Jednak z wyborem najlepszej pracy nie było większego kłopotu. - Każdy mógł głosować na trzy projekty, jednak prawie wszyscy oddali swój głos właśnie na tę pracę - mówi Jan Buczkowski, wykładowca na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej.

O wyborze projektu zdecydowała jego praktyczność. - Ta koncepcja jest spójna, nawiązuje wyglądem i kolorystyką do projektu Baltic Areny, a przede wszystkim jest funkcjonalna. Składa się bowiem z pojedynczych modułów, dzięki którym wiatę można do woli skracać i wydłużać - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, fundatora nagród. - Poza tym chodziło nam o zapewnienie ochrony przed warunkami atmosferycznymi, tak, by duże grupy kibiców mogły swobodnie schować się pod oświetloną wiatą. Ten projekt spełnia i te wymagania.

Konkurs ogłoszono i rozstrzygnięto w ekspresowym tempie dwóch tygodni, co dla wielu studentów było przeszkodą w przygotowaniu wizualizacji.

Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską. Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.
- Czasu jest coraz mniej, a po rozmowach z Urzędem Miejskim i firmą BIEG 2012 doszliśmy do wniosku, że w tym miejscu nie może stanąć tradycyjna wiata. Stąd ten pośpiech - mówi Tomasz Kołakowski. - Poza tym chcieliśmy świeżego spojrzenia, czegoś oryginalnego.

Prace były na tyle dobre, że Europrojekt zdecydował się na wyróżnienie dodatkowo dwóch prac.

- Projekty były elegancko i fachowo zrobione. Ale cieszę się, że jury spodobała się właśnie nasza koncepcja - mówi Błażej Bącalski. - Nie spodziewaliśmy się wygranej. To jest pierwszy konkurs, w którym wystartowaliśmy. Wzięliśmy w nim udział przede wszystkim po to, by się sprawdzić. A tu nagle główna nagroda...

Nie wiadomo jeszcze, kiedy powstaną wiaty, ani ile będą kosztować. Stanowią bowiem jedynie drobny element inwestycji, jaką jest przebudowa całej Trasy Sucharskiego, która pochłonie 1 mld 600 mln zł.

Futurystyczne wiaty, jak te z konkursu:

- Wiata będzie duża, potrzebuje dobrych fundamentów. Nie będzie tania - mówi Romuald Nietupski, szef firmy Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, organizatora konkursu.

Na bazie zwycięskiej koncepcji powstanie profesjonalny projekt, a za nim kosztorys. Niestety, póki co będą to jedyne tak nowoczesne wiaty w mieście. Gdańsk nie zamierza inwestować masowo w takie obiekty. Na razie jest szansa tylko na jedną, bliźniaczą wiatę we Wrzeszczu.

- Planujemy postawić taką wiatę na przystanku przy ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Będzie to jedna długa wiata, zadaszona w taki sposób, by chronić wszystkich pasażerów. Jednak w tym przypadku skorzystamy z usług projektanta, a nie studentów. Niestety, teren ścisłego centrum Gdańska, a więc teren przy Dworcu Głównym PKP, został niedawno przebudowany, więc, póki co, nie ma szans na nowe wiaty - mówi Ryszard Szreiber z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Pod tekstem galeria z innymi projektami biorącymi udział w konkursie.

Miejsca

Opinie (249) 5 zablokowanych

  • BEDZIE MOKRO, ZIMNO I WIETRZNIE

    Pomysł ciekawy bardzo mi się podoba tylko zawsze się zastanawiam po co projektuje się te wiaty (propozycja która wygrała konkurs oraz obecne wiaty ZTM) oraz je buduje skoro nie ma różnicy czy stoi się pod nimi czy obok nich i tak jest tak samo zimno tak samo wietrznie i jak tylko wiatr zmieni swój kierunek, co w miastach ze względu na zabudowę jest częstym zjawiskiem, to i tak pada na głowę i tak. Moim zdaniem wiaty powinny chronić przed różnego rodzaju zjawiskami atmosferycznymi a nie tylko wyglądać.

    • 5 0

  • nowoczesne wiaty powinny być w całym Gdańsku

    no może z wyjątkiem Stogów i Orunii

    • 1 3

  • Wam marudy to bym postawil kawal rury na feldze od stara i pomalowal na czerwono

    • 2 0

  • Bardzo ładne przystanki

    oj bidulki tylko krytykują ...

    • 2 3

  • Co za narod

    • 0 1

  • Dopuki nie mialem internetu nie wiedzialem ze tylu idio..w jest na swiecie (4)

    • 4 2

    • Myślałeś, że jest tylko jeden a tutaj taki zonk. (1)

      • 0 0

      • Dokladnie myslalem ze jestes jeden,a tu niespodzianka

        • 0 0

    • co prawda to prawda ale

      powtarzasz sie z tym Lemem, przynajmniej byś uczciwie zacytował

      • 0 0

    • Trzeba być ciężkim idiotą, żeby przepisując wypowiedź Lema robić błędy ortograficzne.

      • 0 0

  • bez roznicy (1)

    najpierw odwiedza je graficiarze,
    następnie kibole.
    a na końcu menele

    to dopiero beda futurystyczne przystanki

    • 4 0

    • o to cała Lechia BKS!!!

      • 0 0

  • I po co to? (1)

    Znając życie przystanki bedą ładnie wygladały przez 2-3 dni, później jakaś napita banda gówniarzy je zniszczy,albo pomaluje i nic z tego nie będzie :/ W naszym kraju to tylko betonowe ławeczki, bo metalowe ukradną na złom :/

    • 4 1

    • po to żebyć się pytał

      chyba cieciewski a nie ciewsk!

      • 0 0

  • Jaki kolor krzesełek???

    ...

    • 3 1

  • Wiatr...

    Tylko żeby wiatr tego nie zdmuchnął, jak to było na jednym przystanku podczas wichury...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane