• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Maciej Korolczuk
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.

Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. RzeczypospolitejMapka na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.



Jak oceniasz wizję nowych kładek na Zaspie?

Trwające od półtora roku prace projektowe związane z przygotowaniem do rozbiórki istniejącej, wysłużonej kładki na skrzyżowaniu al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II miały zakończyć się z końcem 2021 roku.

Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?

- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.

Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"



O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.

- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu. Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.

Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej



- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona. Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona.

Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa



Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.

Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.

Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.

Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze



W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.

Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.

- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.

Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.

Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa. Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • Gorzej z Gdańskiem od obecnych władz może zrobić tylko Putin.

    • 0 0

  • Dno, dno i pukanie dna od spodu

    1. Dwa przejścia dla pieszych przez Rzeczpospolitą? Dlaczego nie trzy albo cztery? Czym więcej tym lepiej.
    2. Zwielokrotnianie kładki przez JP2? Teraz są dwie, ma być 5 (2 istniejące, dwie kolejne przez przystanki tramwajowe i jedna nowa po stronie Startowa-Dywizjonu 303. Po co?
    3. Podparcie piątej kładki przez JP2 kolumną po między jezdniami. Ja kolumna istniej i obecnie i bardzo utrudnia widoczność wjeżdżającym z Rzeczypospolitej w JP2.
    Podsumowując, kontrowersyjne czy wręcz głupie decyzje obecnych władz Gdańska nie wróżą dobrze na przyszłość. Mam nadzieję, że Pani Prezydent będzie interweniować i ukróci te zapędy miejskich urbanizatorów, albo będzie to pierwsza i ostatnia jej kadencja.

    • 1 1

  • Kładka bez wind?

    Nie wyobrażam sobie żeby osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim, czy osoba starsza miała się siłować na tak trudnym podjeździe pieszym, na równi pochyłej. Na windy Gdańsk nie stać?

    • 0 0

  • a moze by tak bez kladek, po prostu przejscie dla pieszych i bez tuneli, tak jak na zachodzie

    • 1 0

  • te kladki i tunele to jest jakies chore pomysly

    • 1 0

  • w polsce zawsze musza byc jakies tunele ,kladki jakies nie wygodne i uciazliwe przeszkody dla ludzi

    na zachodzie tego nie ma, tam jest normalnie przejscie lda ludzi, nie musza tunelami w ciemnosciach na przeciagu w brudach, albo wspinac sie na mosty, na kladki, prawdziwy tor przeszkod dla matek z dziecmi i z wozkami dla seniorow , inwalidow, chorych, polamanych, kontuzjowanych ,dlaczego rzadzacy i ci z bozej laski architekci nie uzywaja mozgu moze go nie maja albo sa zlosliwi albo moze nie powinni brac w tym udzialu cale szczescie ze nie dlugo beda wybory trzeba to zmienic.

    • 1 0

  • Ciekawe, czy będzie odporna na pojazdy do odśnieżania

    • 0 0

  • Może przy okazji wyremontują kompleksowo ul. Rzeczypospolitej???

    • 0 0

  • Skończy się jak zwykle.

    Albo nic się nie zmieni, co nie jest złe z mojego punktu widzenia, bo moje wnuki mogą dojść do mnie z Młyńca na Rozstaje nie przechodząc przez jezdnię, albo położą pasy na wszystkich jezdniach na odcinkach poziomych czyli przed obecnymi rozjazdami, aby nie robić kładek. Najtańsze rozwiązanie, potrzebna tylko farba.

    • 0 0

  • Tylko po co w takim razie te kładki? Głupszego pomysłu nie widziałem

    Przecież przejścia dla pieszych można zrobić w miejscach gdzie Al. Rzeczypospolitej jest na jednym poziomie z terenem zabudowy, czyli na wysokości City Park i wylocie Startowej a drugie przy wyjeździe z Nagórskiego. Co prawda jest tam tunel ale co tam, farba jest tania. Przejścia dla pieszych przez JPII są. Kładki takie jak w projekcie są więc zupełnie zbędne bo niczego nie usprawnią skoro i tak muszą być przejścia dla pieszych na Al.Rzeczypospolitej. Skrzyżowanie nie jest celem ruchu pieszych tylko budynki nieopodal. I tak idąc z Rozstajów na Startową można przejść przez Al. Rzeczypospolitej kolizyjnie z tramwajem i samochodami ( z kładką będzie tak samo) następnie Nagórskiego, przejść przez JPII i już się jest na Startowej. Ze Startowej w kierunku np. Biedronki przy JPII wystarczy przejść na drugą stronę kolizyjnie z tramwajami i samochodami, następnie przez przejścia do wyboru - 3 na odcinku do Biedronki. Czy ktoś tam myśli na szczeblu snucia fantazji paranoicznych?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane